Acteur Rowan Atkinson is terug met het derde deel Johnny English Strikes Again
Bron: Universal Pictures & Filmdepot | Johnny English Strikes Again

Johnny English Strikes Again Review

Dat Rowan Atkinson nog prima mee kan met films, laat hij zien met de nieuwste ‘Johnny English Strikes Again’. Met de derde film in de reeks, waar hij de MI7 agent Johnny English speelt, lijkt het einde nog niet in zicht. Nu moet ik toegeven dat ik het eerste deel helemaal heb gezien, en deel twee voor de helft. Toch wist het mijn interesse te wekken om naar de bioscoop te gaan.

De trailer liet veel humor zien, die je ook hebt gezien in de eerste twee delen. Dat is ook precies wat je staat te wachten wanneer je naar ‘Johnny English Strikes Again’ gaat. De film laat zien hoe Johnny English weer terug het veld op moet om een missie te volbrengen. Want alle andere geheime agenten zijn bekend, dankzij een cyber aanval en kunnen niet aan de slag, zonder dat dat zij gevaar lopen.

Nu ben ik opgegroeid met Rowan Atkinson als Mr. Bean, en met mij zullen vele dat zijn. Want tot op de dag van vandaag is het mogelijk op ergens op televisie het programma te kijken. Wanneer ik naar ‘Johnny English Strikes Again’ kijk heb ik het gevoel dat ik naar een spin-off van Mr. Bean zit te kijken. Het zit hem in de manier waarop Rowan Atkinson de rol laat zien. Waarbij Mr. Bean en het karakter van de acteur zelf een mengelmoes worden.

De humor die wordt gebruikt is niet van een hele goede kwaliteit. Het zijn geen doordachte grappen, maar lekker plat. Je moet in de juiste stemming zijn om ‘Johnny English Strikes Again’ te kunnen waarderen. Gelukkig was ik dat, en dan is de humor heel grappig en kan je er ook hard op om lachen. Verwacht geen grote veranderingen ten opzichten van de voorgaande films.

Wat je zag in de eerste twee delen, hebben de makers gebruikt om Johnny English Strikes Again te maken

De makers hebben het concept van de vorige twee films gebruikt om ‘Johnny English Strikes Again’ te maken. Het verhaallijn is heel dun, en je ziet vanaf het begin al wie de slechterik moet zijn. Ook wordt er tussen de missies door al los gelaten waar de mogelijke oplossing te vinden is. Dit laten de makers vooral los in wat de karakters tegen elkaar vertellen.

Ook lijkt Johnny English een plat karakter te zijn, samen met de rest van de karakters. Dat is heel jammer, want je zou juist verwachten dat in de loop der jaren er wat veranderd is. Maar niets is minder waar, en je krijgt alleen de Johnny English te zien die op missie is. Zonder enige achtergrond informatie. Dat heb ik wel gemist bij ‘Johnny English Strikes Again’.

Het acteer werk opzicht is oké, maar het draait er vooral om dat de karakters op een overdreven manier worden neer gezet. Zoals Johnny English, maar ook de slechterik. Hij moet een moderne en jongere versie van Steve Jobs zijn. De reden waarom hij de wereld wilt overnemen, slaat nergens op. Daar komt bij dat er op zo’n overdreven manier wordt geacteerd, dat je het gevoel hebt naar een amateur toneelstuk zit te kijken.

Met alle punten die ik hierboven heb beschreven, is mijn aanbeveling dat je ‘Johnny English Strikes Again’ moet gaan kijken, als je in een melige bui bent. Dan valt de humor op zijn plek, en is de film op zijn best. Ook is het geen must om de film in de bioscoop te zien. Er zijn geen bijzondere effecten, en alles kan prima overkomen als je de film vanaf de bank gaat kijken. Houdt je verwachtingen laag, dan kan de film met Rowan Atkinson alleen maar meevallen.

award show live
De hoogte punten van de MTV VMA’s 2017