Met Joker wilt Todd Phillips laten zien hoe de maatschappij kan zijn

Joker Review

9.3
Een donker verhaal met in de hoofdrol de Joker

Sinds de start van Marvel’s Cinematic Universe probeerde DC Comics en Warner Bros zelf een pad uit te stippelen. Met de release van ‘Joker’ is het de vraag, hoe de toekomst van een mogelijk gekoppelde filmreeks eruit gaat zie. Hebben Todd Phillips en Joaquin Phoenix een succesvolle film gemaakt? In de recensie laat ik mijn mening los over de veel besproken film.

De nieuwste Warner Bros film van Joaquin Phoenix en Todd Phillips gaat over Arthur Fleck, een man die problemen heeft om zijn weg te vinden in een ontwricht Gotham. Overdag te boeken als clown, ’s avonds probeert hij een voet aan de grond te krijgen als stand-up comedian, maar hij ontdekt dat hij zelf altijd het mikpunt is van de grap. Gevangen in een vicieuze cirkel vol apathie en wreedheid, neemt hij één verkeerde beslissing die een kettingreactie van escalerende gebeurtenissen tot gevolg heeft.

Toen de eerste trailer van ‘Joker’ werd gelanceerd, werd ik niet enthousiast. Het was heel vaag en kreeg flashbacks van ‘Batman v Superman’. Waarmee Warner Bros een superhelden film lanceerde, waarbij de toon heel donker was. Deze film zou eerder richting een thriller of horror gaan. Om direct met de boodschap in huis te vallen, ik ben fan van het eind resultaat. Philips en Phoenix hebben het voor elkaar gekregen om het ontstaan van de Joker op een originele manier te vertellen.

De herkenbare situaties uit de film, komen voor in het dagelijks leven

Waarbij de psychische problemen van Arthur Fleck vanaf de start van de film duidelijk zijn. Hij probeert met de mensen mee te komen, alleen wordt door niemand serieus genomen. Van zijn eigen moeder, de maatschappelijk werkster tot en met de presentator van een talkshow. Keer op keer krijgt hij te maken met afwijzingen. Naarmate hij in de spotlight werd gezet, des te meer hij zich bekeken voelde.

Alsof Phillips met deze film een spiegel wilt voor houden naar de maatschappij. Mensen zijn steeds meer met zichzelf bezig, en de kloof tussen rijk en arm wordt steeds groter. Dat gebeurd ook in de ‘Joker’. Waarmee de mensen zonder geld in opstand komen. Er wordt op hen neer gekeken, maar ook naar de mensen die anders zijn met bijvoorbeeld psychische problemen.

Alles om Fleck heen werd weg gehaald. Van de maatschappelijk werkster, medicatie tot en met zijn werk en de zekerheid van zijn moeder. Alles viel weg, waardoor hij niets kon verliezen. Waarmee hij zichzelf figuurlijk om bracht zodat de Joker kon op staan. Waardoor deze film voor mij één van de beste films van 2019 tot nu toe is.

Het verhaal van Joker had genoeg verrassingen voor de kijker

De film draait niet alleen om Fleck, maar ook over het ontstaan van de Batman. Aan het eind van de film komt de bekende scene, waarbij Wayne zijn ouders worden vermoord langs. Waardoor ik niet kan wachten tot dat er een vervolg gaat komen. Een jonge Wayne kan in deze donkere versie een goed tegen geluid van zijn aartsrivaal.

Wanneer de ‘Joker’ begint, denk je al veel te weten over het verloop er van. Tot nu toe zijn er verschillende films gemaakt, waar deze karakters in zaten. Toch weet Phillips met het script een nieuwe twist aan het geheel te geven. Waardoor jij als kijker door verschillende emoties gaat. Ik zat op het puntje van mijn stoel, en toen er werd geschoten of een klap werd verkocht, zat ik met open mond te kijken.

Daarbij werd je op het verkeerde been gezet, want was Fleck nou wel of niet de zoon van Wayne. Net voordat de talkshow scene er aan zat te komen, kreeg je duidelijk antwoord. Dat Bruce en Arthur half broers van elkaar zijn. Dit soort ontwikkelingen kan ik alleen maar aanmoedigen. Ook de relatie met Sophie Dumond, gespeeld door Zazie Beets, hoorde hier bij. Uiteindelijk kreeg je als kijker te zien dat Fleck het niet meer op een rijtje had. Toen hij bij haar op de bank zat. Waardoor ik wederom met open mond zat te kijken.

Wat gaat Warner Bros doen met de rest van de superhelden films?

Al vraag ik mij af hoe Warner Bros en DC Comics deze film aan de andere willen gaan koppelen. Dat hoeft natuurlijk niet, maar als deze film succesvol is? Anders krijg je te veel verschillende stijlen films en karakters. Want Jared Leto schijnt tot nu toe terug te keren. De toekomst zal het uitwijzen welk pad er uiteindelijk gaat worden bewandeld.

Er wordt ook gesproken over een mogelijk Oscar nominatie. Zelf denk ik dat de film ‘Joker’ en het acteer werk van Joaquin Phoenix zeker genomineerd moeten worden. Wat mij betreft mogen zij ook een Oscar krijgen voor mannelijke hoofdrol en voor beste film of script. De film zat heel goed in elkaar, met de donkere ondertoon en boodschap is het een pareltje.

Ook al kan ik mij voorstellen dat de film niet voor iedereen is weg gelegd. Het kan te confronterend zijn, want het geweld komt zonder enige filter binnen. Plus dat mensen het kunnen zien, als een film dat aanzet tot geweld. Terwijl de boodschap erachter heel anders is.

Het Verhaal9.5
Acteer werk9.5
Regie9
Het einde9
Het acteerwerk van Joaquin Phoenix
De boodschap achter de Joker
De manier waarop het verhaal wordt verteld.
De veranderingen bij de bekende karakters en gedurende de film
De weerspiegeling hoe grimmig de samenleving kan zijn
9.3
Todd Phillips en Joaquin Phoenix hebben beide goed na gedacht over de boodschap achter de Joker. Van het script, de tijdsgeest en acteerwerk. Er is een duidelijk visie was heel goed wordt weergegeven.

Relax Music
NUDE feat. JJ – Hide & Seek