Bron: IMDB, Universal Pictures & Chuck Zlotnick | Jurassic World

Jurassic World Review

De dinosaurussen maakte in 2015 een comeback, tijd voor de Jurassic World review

Jurassic World
Bron: IMDB & Universal Pictures | Jurassic World

In de jaren ’90 en begin 2000 wist Universal Pictures de franchise ‘Jurassic Park’ uit de grond te stampen. Waar regisseur Steven Spielberg liet zien dat de spanning niet direct zichtbaar hoeft te zijn. Toch kan je het als kijker voelen of zien door andere objecten te gebruiken. Dat gebeurde met bijvoorbeeld een glas water, dat begon te trillen. Wat hebben zij er van gemaakt? Je leest het in de ‘Jurassic World review’.

De filmstudio Universal Pictures moet hebben gedacht dat de tijd rijp was om er een vervolg op de maken. Met veertien jaar tussen de laatste ‘Jurassic Park’ staat er een nieuwe generatie klaar om kennis te maken met het fenomeen. De technieken zijn verbeterd en de oudere generatie heeft de beelden van de eerste drie films nog in het geheugen zitten.

Met Rick Jaffa en Amanda Silver als scriptschrijvers kan je verwachten dat het een spektakel moet gaan worden. Zij waren verantwoordelijk voor de scripts van de ‘Planet Of The Apes‘ franchise. Daar waren de beelden al heel mooi en de technieken blijven verbeteren. Oud bekende Steven Spielberg keert terug als producer en Colin Trevorrow maakt zijn eerste grote blockbuster. In de ‘Jurassic World review’ lees je hoe goed het is geworden.

Tweeentwintig jaar na de gebeurtenissen van ‘Jurassic Park’ keer je terug naar de wereld van de dinosaurussen. De onderzoekers hebben er alles aan gedaan om een variatie aan dino’s te ontwikkelen. Na zoveel jaar is het bekende park uitgegroeid naar een pretpak met de titel: ‘Jurassic World’. Waar gezinnen en families naartoe komen om de dinosaurussen te komen bewonderen. Is het wel veilig voor de mensen als de onderzoekers te ver gaan?

De recensie van Jurassic World

Wat in de jaren ’90 en begin 2000 is opgebouwd is voor ‘Jurassic World’ uitgebreid. Het park is groter geworden met dinosaurussen die door de onderzoekers is gemaakt. Wanneer de film begint krijg je een goede impressie met wat je zou kunnen verwachten in het pretpark.

Het is tot in de details bedacht en als kijker wil je direct het scherm in stappen om tussen de dinosaurussen te kijken. Wat vanaf het eerste moment duidelijk is dat je in een verbouwd park terecht komt. Dit omdat je door de poorten van het klassieke ‘Jurassic Park’ naar binnen wordt geleid.

Jurassic World Review

Het verhaal is niet het meest originele verhaal wat je in films ziet. Dat hoeft ook niet want het draait om de beleving en het wauw effect dat de makers willen bereiken met de dino’s. De blockbuster leunt naast de nostalgie elementen hevig op de speciale effecten. Wanneer de dinosaurussen op hol slaan en de twee jongens er tussen zitten moet je als publiek de spanning ervaren.

Jurassic World is vermakelijk en is een perfecte blockbuster voor de zomer

Toch voelt ‘Jurassic World’ als een vermakelijke film aan die naast de actie niet veel diepgang heeft te bieden. Als je na gaat dat er een verhaallijn van gescheiden wordt ingebracht, maar niets mee wordt gedaan. Het was niet nodig om dat er in te schrijven. De humor in de film vond ik een goede toevoeging. Dat maakte de film wat vermakelijker om naar te kijken.

Jurassic World Review
Bron: IMDB & Universal Pictures / Chuck Zlotnick | Jurassic World

De toon van ‘Jurassic World’ was goed. Het begon als een vrolijke film waarbij alles goed ging. De kleuren van fel maar veranderde naarmate de dinosaurussen los barsten. Goed bedacht van regisseur Colin Trevorrow. Verder dan de kleuren in beeld veranderen vond ik dat je het gevaar als kijker niet direct mee kreeg. Het bleef oppervlakkig, zonder dat de hoofdpersonen echt in gevaar waren.

De cast van ‘Jurassic World’ is goed in het reageren op wat de dinosaurussen doen. Dat is wat acteurs moeten doen vandaag de dag, want alles wordt naar hen door de computers erin getekend.

Mijn conclusie is dan ook dat ‘Jurassic World’ een goede zomerse blockbuster is om af te koelen in de bioscoop. De film was een goede start om er in te komen. Zonder dat er al te veel risico’s werden genomen door Universal. Voor het volgende deel kunnen ze meer uit de kast gaan halen om het spannender en spectaculairder te maken.

Creative Blog
Tim Bengel droomt groot over zijn kunstwerken!