Bron: Netflix | Klaus

Klaus Review

0
8.1
Een bekend verhaal met een moderne twist

Bron: Netflix | Klaus

De grote filmstudio’s hebben jaren geleden afscheid genomen van 2D animatie. Toch lijkt het erop dat Netflix het voor elkaar heeft om een nieuwe hit te lanceren. De streamingdienst heeft samen met Sergio Pablos, de maker van ‘Despicable Me‘ de animatie film ‘Klaus’ uitgebracht. In de recensie ga zal ik je mijn mening over de film delen. Want weet de film anno nu, het publiek nog aan te spreken?

Wanneer Jesper zich onderscheidt als de slechtste student van de postacademie, wordt hij gestationeerd op een bevroren eiland boven de poolcirkel, waar de ruziënde bewoners nauwelijks woorden uitwisselen, laat staan brieven. Jesper staat op het punt op te geven wanneer hij een bondgenoot vindt in lokale lerares Alva, en ontdekt Klaus, een mysterieuze timmerman die alleen woont in een hut vol handgemaakt speelgoed. Deze onwaarschijnlijke vriendschappen keren terug naar Smeerensburg en smeden een nieuwe erfenis van genereuze buren, magische overlevering en kousen met zorg aan de schoorsteen.

De makers hebben er voor gezorgd dat je als kijker, naar een moderne prentenboek zit te kijken. Er is voor gekozen om geen standaard 2D en 3D animatie te gebruiken. Alsof de makers van ‘Klaus’ goed hebben gekeken naar ‘Spider-Man: Into The Spider-Verse‘. Waar ook een combinatie van stijlen en effecten werd gebruikt. Niet dat zij een kopie hebben neergezet.

Je krijgt geen warm welkom in de film

Je krijgt geen warm welkom in de film
Bron: Netflix | Klaus

Toch is de balans tussen 2D en 3D animatie is heel erg goed. Waardoor het geheel diepte en de nodige details krijgt. Wat voor een rijk gevoel geeft tijdens het kijken. Wat voor een hele ander gevoel zorgde, was het begin van ‘Klaus’. Want de makers laten je kennis met het dorp Smeerenburg. Waar veel lawaai en geweld bij komt kijken. Dat gaf mij niet een welkom gevoel.

Gelukkig duurde het niet lang voordat de film ontdooide. Door een aantal kleine veranderingen, die dankzij Jesper in het dorp komen, komt er ook de nodige positiviteit in de film. Dat gaat zelfs zo ver dat de film op ten duur een feel-good film wordt. Waarbij de boodschap om ‘een ander te helpen en voor positiviteit te zorgen’ voor op staat.

Nu worden er vele mensen groot gebracht, met de mysterie en mythe dat rondom de kerstman hangt. In ‘Klaus’ krijg je als kijker het originele verhaal te zien. Natuurlijk vanuit het oogpunt van de makers en daarmee de film. Wat voor mij heel leuk was om naar te kijken. Vooral hoe Jesper met bepaalde situaties omgaat. De oplossingen of consequenties die aan iets positiefs of negatiefs hangen. De extra laag onder het verhaal van de timmerman oftewel Klaus, geeft de film extra diepte. En uiteindelijk ook de ontstane vriendschap tussen de postbode en de timmerman.

Klaus zorgt voor herkenbaarheid met een nieuwe twist

Bron: Netflix | Klaus

Je krijgt als kijker mee, wat hem is overkomen. Waardoor de reden om het speelgoed uit te delen, meer betekenis geeft. Wat beetje bij beetje samen het bekende verhaal tot stand komt. Daar is slim over na gedacht door de makers. Om het verhaal met de herkenbaarheid, maar toch een nieuwe invalshoek te gebruiken.

Omdat de animatie en het verhaal heel goed samen komen, wordt je als kijker ook in de film gezogen. Waardoor je de omgeving tussen jou en de televisie vergeet. De emotie van de karakters, de boodschap en positiviteit zorgen dat ‘Klaus’ een hart verwarmende film is, plus dat het top entertainment is om naar te kijken. Zowel voor de jongere als oudere generaties.

Klaus Review
In de film 'Klaus' komen 2D en 3D animatie samen. Waarin een hart verwarmend verhaal wordt verteld, met natuurlijk een goede kerst boodschap. Hoe cliché het ook kan zijn, het is top vermaak voor jong en oud.
8
8
8