In Knives Out kan jij als kijker mee werken om de mysterie op te lossen
Bron: Independent Films & Filmdepot | Knives Out

Knives Out Review

0
7.6
Rian Johnson laat zijn kunnen zien in Knives Out

Regisseur Rian Johnson kreeg veel kritiek voor zijn kiezen toen hij de film ‘Star Wars: The Last Jedi‘ had gemaakt. Op de één of andere manier moest hij terug in het zadel. Zijn eerste schrijf en regie klus is de mysterieuze film ‘Knives Out’. Waarin hij een ode brengt een de boeken van Agatha Christie. Die je ook wel kent van de film ‘Murder On The Orient Express‘. Waardoor de opzet van het hele verhaal wat duidelijker wordt.

Wanneer de bekende misdaadschrijver Harlan Thrombey vlak na zijn 85e verjaardag dood op zijn landgoed wordt gevonden, wordt de nieuwsgierige en charmante rechercheur Benoit Blanc ingeschakeld om zijn dood te onderzoeken. Van de complexe familie van Harlan tot zijn toegewijde staf, Blanc baant zich een weg door een web van leugens en bedrog om de waarheid achter de vroegtijdige dood van Harlan te achterhalen.

Wat Johnson heel goed heeft gedaan, is een totaal ander genre film maken. De ‘Star Wars’ film werd niet positief ontvangen, maar de film ‘Knives Out’ wist de kijk op de regisseur bij de draaien. Er is goed gekeken naar bepaalde scenes en hoe het wordt vastgelegd. Zodat je als kijker op een verkeerd been wordt gezet of delen van de informatie krijgt te zien. Je weet dat het een ‘whodonnit’ film is, waarbij de kijker ook mee kan doen om het mysterie op te lossen.

Nu kan het zijn dat je deze recensie leest, om erachter te komen of je ‘Knives Out’ moet gaan kijken. Het enige wat ik dan wil zeggen, is dat je niet van de trailer moet uitgaan. Want de verwachtingen die worden gecreëerd hebben uiteindelijk niets te maken met wat de film je gaat laten zien. Er is met hetzelfde beeldmateriaal twee verschillende verhalen verteld.

Laat je niet op het verkeerde been zetten met de trailer en hints in de film

Aan het begin van de film, vliegen de verschillende hints en motieven je om de oren. Bepaalde informatie blijft hangen, terwijl het andere niet heel belangrijk lijkt. Laat je niet gek maken, en blijf vooral kijken. Want niets is wat het lijkt! Zeker niet in ‘Knives Out’. Wat mij gedurende de film vooral opviel, was dat de makers continue de messen in beeld brachten. Waardoor ik zelf op het verkeerde been werd gezet.

Qua productie hebben de makers er alles aan gedaan om de locaties zo rijk mogelijk aan te kleden. Dat is ook gelukt, want het grote huis komt luxueus en groot over. Het verhaal achter Harlan Thrombey past perfect bij het huis. Er zijn verschillende ingangen en twisten. Dat hij tot nu toe in zijn boeken terug had laten komen.

Dat gebeurd ook in de film ‘Knives Out’. Er zijn verschillende punten in de film, dat je als kijker denkt te begrijpen wat er aan de hand is. Toch zit het verhaal zo in elkaar, dat de puzzelstukken net niet in elkaar vallen. Er zit continue een addertje onder het gras. Ik moest wel opletten om de hints te begrijpen, zodat ik met Blanc verder kon onderzoeken.

Nu komt het bovenstaande heel zwaar en misschien wat te vaag over. Het laatste wat ik wil, is de nodige spoilers het internet op gooien van ‘Knives Out’. Toch heeft de film tussen het onderzoek genoeg humor te bieden. Je ligt niet dubbel op de bank, maar de kleine grappen zorgen wel voor een glimlach op het gezicht. De acteurs Ana de Armas en Daniel Craig wisten dat voor elkaar te krijgen.

De sterrencast wordt niet optimaal ingezet in Knives Out

Actrice Armas werd vanaf het begin van de film naar voren geschoven, iets wat ik niet had verwacht na het zien van de trailer. Craig probeert zijn James Bond imago van zich af te schudden. Dat lukt aardig, want hij is losser, heeft meer humor en probeert een nieuw accent uit. Aan het begin had ik daar de nodige vraagtekens bij. Aan het eind van de film paste het perfect bij het karakter.

De rest van de sterrencast was met vlagen in ‘Knives Out’ te zien. Het waren de scenes waarin de familie samen kwam. Wat heel jammer was, want wie wilt: Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, Jaeden Martell, Lakeith Stanfield en Katherine Langford niet samen zien in een film. In deze scenes werd vooral duidelijk hoe Johnson probeerde om een realistische familie neer te zetten.

Ieder familielid had zijn eigen problemen en dat kwam natuurlijk naar buiten. Door dit in de film te verwerken, zag je hoe Rian Johnson probeerde om op een luchtige manier kritisch te zijn op de samenleving. Zonder dat er te veel nadruk op werd gelegd. Het gaat om de privileges die kan hebben en dat je afkomst in je voordeel of nadeel kan werken. Dan de twist, want er wordt veel over gesproken. Ik ga het niet onthullen, maar kan wel zeggen dat het voor de sommige kijkers kan tegenvallen. Ik vond het niet heel erg, maar gooide het begin van de film in de prullenbak.

Knives Out Review
Rian Johnson weet de kijker op het verkeerde been te zetten. Met de trailer maar ook de hints in de film 'Knives Out'. Er wordt een sterrencast beloofd maar wordt niet optimaal ingezet. Stel je verwachtingen bij voordat je naar de film gaat kijken.
7.5
8
7.5