Is de kerstfilm Last Christmas en de muziek van George Michael een goede match?
Bron: Copyright Universal Pictures & Filmdepot | Last Christmas

Last Christmas Review

Voor het tweede jaar achter elkaar komt er in november een kerst film naar de bioscoop. Vorig jaar lanceerde Disney de film ‘The Nutcracker and the Four Realms‘. Dit keer komt Universal Pictures ruim voor de feestdagen met een film in alvast in de stemming te komen. Is ‘Last Christmas’ de juiste film voor dit moment? Lees de recensie en kom erachter hoe ik over dit en meer elementen van de film denk.

De jonge, losbandige en soms wat humeurige Kate is niet tevreden over haar leven. Niet alleen vanwege de zware periode die ze heeft doorstaan, maar ook door het irritante gerinkel van de belletjes aan haar schoenen – zij werkt namelijk als elf in een kerstwinkel die het hele jaar door open is. Tom lijkt te mooi om waar te zijn als hij haar leven binnen komt lopen en hij door de muur die Kate om zich heen gebouwd heeft heen lijkt te breken. Terwijl Londen zich klaarmaakt voor de mooiste tijd van het jaar, lijkt niks goed te gaan voor deze twee, maar soms moet je gewoon naar je hart luisteren… en een beetje ‘faith’ hebben.

Voor Paul Feig is ‘Last Christmas’ de film waarmee hij het publiek van zijn kunnen moet overtuigen. Zo was ‘Ghostbusters’ neergesabeld en werd ‘A Simple Favor‘ niet door iedereen positief beoordeelt. Waardoor de regisseur moet laten zien of hij de mensen in de bioscopen weet te krijgen.

De makers voor en achter de schermen maken Last Christmas een genot om naar te kijken

Mij heeft hij overtuigd, want het wordt mij steeds duidelijker dat zijn humor heel goed matcht met dat van mij. De manier waarop de grappen en scenes in beeld kwamen, zorgde bij mij vooral voor de nodige lachers. Dat was namelijk ook het geval bij ‘Spy’ en bij sommige scenes in ‘Ghostbusters‘.

Daar kwam bij dat Emilia Clarke en Henry Golding voor mij nog onbekend zijn. Ik kende de gezichten wel, maar zijn beide niet bij gebleven. Waardoor ik diep moest graven om Henry van zijn vorige werk te herkennen. Toch vond ik beide acteurs heel goed in de rollen. Zij moesten beide de film ‘Last Christmas’ dragen. Dat gebeurde op een hele goede manier, mede dankzij de goede chemie. Want het straalde er namelijk vanaf.

Bij een film als deze, draait het om de sfeer. Je moet als kijker in het leven van de hoofdpersoon worden genomen. Dat gebeurde bij mij vanaf de eerste scene. De muzikale ondersteuning en wat men drijft in de film trok mij in ‘Last Christmas’. Nu draait het in de film om de muzikale ondersteuning van George Michael. Want de trailer en op de post wordt er groots mee uitgepakt.

Nu zijn er meerdere films uitgebracht, waarbij de bekende en klassieke muziek als een rode lijn door de film gaat. Dat is niet het geval bij de kerst film. Je krijgt niet de kerst cd’s van George Michael om je oren. Maar een breed scala van de bekende nummers. Verwacht geen musical of mee zing feest. Want dat krijg je niet, soms wordt de muziek iets te subtiel in de film gezet. Waardoor ik heel goed moest luisteren welk nummer er op de achtergrond werd gedraaid.

De muziek helpt om in de stemming te komen, en de twist voor een brok in mijn keel

Natuurlijk kon ik het niet laten om met een aantal nummers mee te zingen. De teksten zitten in je hoofd geprent. Zonder dat ik het wist, is er ook nooit uitgekomen muziek in de film gestopt. Waardoor de soundtrack nog leuker wordt om naar te luisteren. Tot nu toe heb ik het album al meerdere keren beluisterd, want na de film zit je helemaal in de kerst maar ook George Michael sfeer.

Ook al spelen meerdere scenes zich af in de kerst winkel van Santa. Toch draait het niet alleen om de rest. Het draait om het gevoel wat je met kerst hebt. Je wilt andere helpen of er voor zorgen dat de ander het goed heeft. Deze boodschap gaat als een rode draad door ‘Last Christmas’. Wat ik heel erg kon waarderen. Er zit ook een twist, waar ik hier niet zoveel over ga zeggen.

Alleen dat het kwartje bij mij vlak voor de onthulling viel. En dat het voor een hele grote brok in mijn keel zorgde. Met al deze bovenstaande punten bij elkaar op geteld. Kan ik je de film ‘Last Christmas’ zeker aanraden. Wat mij betreft maakt het niet uit of je nu gaat of vlak voor de feestdagen. De muziek, sfeer en acteurs helpen je om in de kerst stemming te komen.

De meest uiteenlopende talenten bij America’s Got Talent