De keiharde realiteit gaat als een rode draad door de film Light As Feathers
Bron: Herrie Film & TV | Light as Feathers

Light as Feathers Review

Nadat Rosanne Pel aan een korte films heeft gewerkt, was het tijd om de overstap naar een volledige film te gaan. De film ‘Light as Feathers’ is uitgekomen, en de film won de eerste prijs op het Nederlands Film Festival. Voor eerst in de geschiedenis heeft een vrouwelijke regisseuse de filmprijs gewonnen. Dat is een hele prestatie, en anno 2018 werd het de hoogste tijd.

Terug naar de film ‘Light as Feathers’, want je krijg een film voorgeschoteld die niet qua glamour heeft. Verwacht geen speciale effecten of nabewerkingen die er voor zorgen dat je in de film wordt gezogen. De makers van de film hebben er voor gekozen dat je als een vlieg op de muur het gezin van Eyk en zijn moeder, oma en overgroot oma.

De vijftienjarige Eryk woont met zijn moeder, oma en overgrootmoeder in een klein dorpje in Polen. Zijn vader is er lang geleden vandoor gegaan en speelt geen rol in zijn leven. Eryk heeft een te intieme relatie met zijn manipulatieve moeder, en je ziet in de opvoeding hoe hij wordt gevormd. Hij moet doen wat de dames zeggen, en inspraak heeft hij eigenlijk niet.

Dat veroorzaakt frustraties en om te ontsnappen aan de realiteit, gaat Eryk naar feestjes en spreekt af met vrienden. Zijn dertien jarige buurmeisje krijgt veel aandacht van Eryk, hij wilt heel graag dat het iets gaat worden tussen hen. Alleen is de vraag of Klaudia daar ook op zit te wachten. Wanneer Eryk niet krijgt waar hij naar verlangt, zorgt hij ervoor dat het alsnog gebeurt. Maar hij kent het verschil niet tussen misbruik en liefde.

Er wordt in Light as Feathers een gevoelig onderwerp besproken

Tijdens de eerste minuten van ‘Light as Feathers’ lijkt alles bijna perfect te zijn. De band tussen moeder en zoon is goed, en zij bespreken de dagelijkse gang van zaken. Toch merk je dat moeder zelf ook het één en ander heeft te verwerken. Haar relatie loopt ten einde omdat haar vriend niet doet wat zij wilt. Als zij vraagt om de was op te hangen, dan doet hij dat niet direct. Een middenweg is er niet, en vriendlief kiest er voor om te vertrekken.

Mannen hebben hier weinig te vertellen, toch merk je dat Eryk er baat bij had om een vader figuur in zijn leven te hebben. Hij krijgt wel mee wat kan of wat niet kan. Maar krijgt dat op een bepaalde manier naar zich toe geslingerd, zodat hij opstandig wordt en alleen doet waar hij zin in heeft.

Het buurmeisje Klaudia moet het ontgelden, zij is de persoon die moet gaan laten zien dat er ook iemand om Eryk geeft. Althans dat is wat hij zelf wilt. Wanneer er tegenspraak is, laat Eryk merken daar niet van gediend te zijn. Dan moet klaudia rustig aan doen of niet zo zeuren. Alleen loopt dat gigantisch uit de hand.

Wanneer zij zwanger raakt van Eryk, duurt het niet lang voordat moeder en oma er achter komen. Vanaf dat moment wordt er alles aan gedaan om hem weer in het gareel te krijgen. Alleen is de schade niet meer terug te draaien. Zelf vond ik de film heel indrukwekkend, want er is niets waar achter jij je als kijker kan verschuilen. Je krijgt het zonder enige filter binnen. Ook al is het tijdens sommige scenes bijna ongemakkelijk om naar te kijken.

De glamour is in Light as Feathers ver te zoeken

Nu werk ik zelf in de zorg, en tijdens het kijken wilde ik bijna opstaan om Eryk te helpen. Hij moet het doen met de informatie en voorbeelden die hij in zijn leven kent. De juiste hulp had hem kunnen helpen. Het verhaal had prima in een ander land opgenomen kunnen worden, alleen geeft het voor mij een extra dementie in Polen. De realiteit lijkt tot in de puntjes te zijn toegepast.

Van het verhaal maar ook iedere karakter is langs de meetlat van realiteit gelegd. In het dagelijks leven ben je niet alleen aardig, blij of boos. Je hebt verschillende emoties en iedereen een ander karakter. Van de hoofdpersoon Eryk tot en met Klaudia, die ondanks alles toch mee probeert te bewegen met wat haar moeder zegt. En wat Eryk aan haar vraagt.

De acteurs en actrices in de film ‘Light as Feathers’ laten het ook zo realistisch overkomen, dat ik tijdens het kijken van de film twijfelde of het echt was of geacteerd. Maar niets is minder waar, het zijn stuk voor stuk acteurs.

Wil jij een film zien, waar jij met je volle verstand naar moet kijken? Dan is ‘Light as Feathers’ de juiste film om op te zetten. Want het heeft diepgang, weet een onderwerp te bespreken dat gevaarlijk kan zijn om te behandelen. En het wordt heel goed geacteerd!G Ga het streamen via Picl of bekijken in een filmhuis bij jou in de buurt.

Movie News: Drama rond Bohemian Rhapsody, R-rated Star Trek en X-Men Dark Phoenix