Bron: 20th Century Fox & Filmdepot | Love Simon

Love Simon Review

De film ‘Love Simon’ gaat over de worsteling om jezelf te vinden

Love Simon Movie Poster

Al eerder dan verwacht draaide film ‘Love Simon’ in de Nederlandse bioscoop. In Amerika draaide de romantische komedie al een tijd geleden in de bioscoop. Het werd dan ook tijd dat de film naar Nederland zou komen. Want hoe goed is het als een homoseksuele man de hoofdrol in een mainstream film speelt?

Heel goed, een hele grote stap voor 20th Century Fox en Hollywood in het algemeen. In het algemeen worden mensen van de LGBTQ community niet serieus genomen, en komen in beeld met een stereotype beeld. Dat heel jammer is, want er is zoveel meer te bieden. Weten de makers van ‘Love Simon’ de juiste balans te bieden?

Regisseur Greg Berlanti is in het verleden vooral aan het werk geweest in de stal van Warner Bros. Van de beruchte ‘Green Lantern’ film tot en met de televisie series ‘The Flash’, ‘Legends Of Tomorrow’ en ‘Arrow’. Weet hij de superhelden achter zich te laten en een romantisch beeld neer te zetten?

In ‘Love Simon’ draait het om de liefde. Want iedereen verdient de ware liefde? Maar voor de zeventienjarige Simon Spier is het net iets ingewikkelder: hij moet zijn familie en vrienden nog vertellen dat hij homoseksueel is én hij weet niet wie de anonieme klasgenoot is op wie hij online verliefd is geworden. Het oplossen van beide kwesties blijkt hilarisch, angstaanjagend en zet zijn leven totaal op zijn kop. Het verhaal is grappig en oprecht en gaat over opgroeien, alle hectiek rondom jezelf vinden en verliefd worden.

De recensie van Love Simon

Als homoseksuele man is het leuk om te zien dat Hollywood en in dit geval 20th Century Fox de sprong in het diepe durft te maken met ‘Love Simon’. De LGBTQ community heeft een film als dit nodig om stappen vooruit te kunnen zetten, en te helpen bij de acceptatie ervan de seksualiteit.

Voor mij was het bij sommige scenes heel confronterend om te zien hoe mensen reageerde op de coming-out van Simon. Ook hoe hard de andere studenten zijn op de school is te confronterend. De makers hebben de juiste toon weten te vinden tussen de emotionele kant en de humor. Het ene verlicht het ander, waardoor je als kijker van de ene naar de andere emotie wordt getild.

Verwacht niet dat de film heel diep op complexe situaties in gaat, want het verhaal in ‘Love Simon’ verteld het verhaal van een familie en vriendengroep die de seksualiteit vanaf het begin accepteren. Wel hebben een aantal mensen tijd nodig om het te verwerken, maar dat is niet erg. Het kan mensen motiveren om uit te kast te komen, alleen kan het zijn dat de vrienden of familieleden niet direct positief reageren. Dat is jammer dat het niet in de film minimaal wordt benoemd.

De boodschap van ‘Love Simon’ is dat iedereen het geluk in de liefde mag vinden

Wat wel wordt gezegd in ‘Love Simon’ is dat de coming-out van de LGBTQ community niet eerlijk is, want het gaat erom wie je bent. En als je dat aan iedereen moet verantwoorden is raar. Je bent wie je bent, en in het leven ben je op zoek naar je zelf. Daar kan je heel druk mee zijn. Want je wilt dat mensen je leuk vinden, en bij een coming-out kan jij een deksel op je neus krijgen.

De film is vermakelijk en leuk om naar te kijken. Voor mensen die niet thuis zijn in de LGBTQ community is het een film die ze moeten zien. Het is niet te veel of dat zij de boodschap in je gezicht drukken. Het draait om de liefde, want iedereen verdiend het om de liefde te vinden. En dan maakt het niet uit of je op mannen of vrouwen valt, zolang je maar gelukkig bent.

BewarenBewaren

energie music
Kungs – I Feel So Bad