De film Mary Poppins komt uit 1964, maar wist een aantal goede technieken toe te passen
Bron: IMDB & Disney | Mary Poppins

Mary Poppins Review

Bron: IMDB & Disney | Mary Poppins

In 1964 kwam de nu Disney klassieker ‘Mary Poppins’ uit. Waar Walt Disney hard voor moest vechten om de film uiteindelijk in de bioscoop te krijgen. Later dit jaar komt ‘Marry Poppins Returns‘ in de bioscoop, en dat betekend dat je enige informatie moet hebben om te snappen waar de film naar refereert. Het is een vervolg, hieronder vindt je de recensie van het eerste deel dat 54 jaar geleden in de bioscopen was te zien.

Vanaf 1928 is Robert Stevenson bezig in de filmindustrie. Van het schrijven van verschillende filmscripts tot het maken van films als ‘Herbie Rides Again, ‘Flubbers Son’ en de klassieker ‘Mary Poppins’. Hij werd vaak door Walt Disney gevraagd om verschillende Disney films te maken.

Wat ik heel goed snap, want voor die tijd is de film ‘Mary Poppins’ heel erg goed. Vandaag de dag zijn de technieken verbeterd waardoor je veel meer kan laten zien, zonder dat je direct ziet dat het niet echt is. Maar in 1964 werd er met praktische effecten gewerkt waardoor zij het voor elkaar krijgen om alles zo goed mogelijk vast te leggen.

Dat zie je terug in de film ‘Mary poppins’ want zonder de effecten en technieken zou een live action film als deze niet kunnen maken. Waarbij je acteurs op beeld samen laat komen met de 2D geanimeerde karakters en dieren. Wat de film uit 1964 zo goed maakt, is dat het een aantal boodschappen in zich heeft. Zonder dat je het gevoel hebt naar een informatieve film aan het kijken bent.

Mary Poppins probeert de kijker wat levenslessen mee te geven

Bron: IMDB & Disney | Mary Poppins

Het draait om de twee kinderen van een bankier, aan het begin van ‘Mary Poppins’ merk je direct dat de eisen voor een nieuwe oppas kunnen verschillen. Vader wilt dat zij strak worden gehouden en het leven mee krijgen zoals volwassenen dat krijgen. Terwijl de kinderen een leuke tijd willen hebben met de oppas. Alleen lijkt mevrouw Poppins in het midden te staan. Je mag een leuke tijd hebben, maar bereidt je wel goed voor op wat er komen gaat.

De boodschappen waar ik het over had zijn voor jong en oud. Voor jongere kijkers is het dat jij moet genieten van het kind zijn. En dat je fantasie je heel ver kan brengen. In werelden en plekken die je in eerste instantie nooit zou bezoeken. De film ‘Mary Poppins’ begon voor mij pas echt toen de nieuwe oppas werd geïntroduceerd. Voor die tijd zat ik tenenkrommend te wachten tot dat er een beetje actie en vaart in zou komen.

Voor een film dat heel veel weg heeft van een musical, duurt de speelduur van twee uur en negentien minuten wel heel erg lang. De oude manier van filmmaken is hier heel goed te zien. Ondanks dat Mary Poppins de kinderen mee neemt op verschillende avonturen, met de daarbijbehorende liedjes. Duurt het heel lang voordat het einde van de film in zicht komt. Het had ingekort kunnen worden, maar dan klopt het verhaal in sommige opzichten niet meer.

Kan Mary Poppins vandaag de dag nog meekomen als het om de muziek en technieken gaat?

Bron: IMDB & Disney | Mary Poppins

Over de liedjes gesproken, de grootste uitschieters zijn de grote klassiekers zoals ‘Chim Chim Cher-ee’ en ‘Supercalifragilisticexpialidocious’. Verder zijn er niet heel veel nummers die na het zien van ‘Mary Poppins’ blijven hangen. Het is tijdens de film oké om naar te luisteren. En in sommige gevallen voegt het ook iets toe. Maar verder dan dat kom je niet. Het werkte misschien in de jaren ’60 maar vandaag de dag komt het al snel over als oubollig.

Hoofdrolspeelster Julie Andrews wist de rol van Mary Poppins heel goed op zich te nemen. Aan het begin van de film lijkt zij heel stijfjes over te komen. Maar in de loop van de film komt haar karakter steeds losser. Een aantal jaar naar het uitkomen van de Disney film zat de actrice in een andere musical klassieker, namelijk ‘The Sound of Music’. Zij weet alles goed te verkopen, zelfde de scenes waarin zij in de fantasie wereld zit.

Het is animatie en los van elkaar ziet het er heel goed uit. Wanneer het samen komt op beeld, is het niet altijd even strak. Er zijn uitzonderingen, zoals de scene met de pinguïns. Maar ook wanneer de vos door de schoorsteenveger op het paard wordt getrokken. Toen die tijd kon er al veel met animatie, dat zie je terug in ‘Mary Poppins’.

Bron: IMDB & Disney | Mary Poppins

Daar komt bij dat je als kijker heel goed door hebt dat dit allemaal in een studio is opgenomen. Bepaalde scenes en effecten zouden in die tijd niet kunnen. Zoals de dames die kwamen solliciteren als oppas, zij vlogen door de lucht heen. Of de scene dat de paarden van de draaimolen er uit gingen en op pad gingen.

Mocht je de Disney klassieker ‘Mary Poppins’ nog nooit gezien hebben? Dan raad ik je zeker aan om deze film snel te gaan kijken. Althans voordat in december het vervolg uit komt. Onthoudt goed dat je naar een film uit 1964 kijkt, en dat de film heel erg lang duurt. Dan moet je een leuke tijd hebben wanneer de film op staat.

20 feiten over mij die je misschien nog niet wist