Horror hoeft niet plat te zijn, dat bewijst Ari Aster met de nieuwe film Midsommar
Bron: Dutch FilmWorks & Filmdepot | Midsommar

Midsommar Review

8
Midsommar is voor de highbrow horror liefhebber

Met de film ‘Hereditary‘ wist regisseur Ari Aster zich voor een groot publiek op de kaart te zetten. Er werd veel over de film gesproken. Zowel positief als negatief. Zelf zat ik in het midden, want er waren elementen bij dat heel goed werkte. Alleen wisten andere elementen mij niet te bekoren. Hoe zit dat met de nieuwste film van de regisseur? In de recensie van ‘Midsommar’ lees je hoe ik over zijn nieuwe werk denk.

Een groepje vrienden bezoekt tijdens hun vakantie een geïsoleerd Zweeds dorpje waar de inwoners tijdens het Midsommar festival de langste dag van het jaar vieren, waarbij het niet donker wordt. Deze ogenschijnlijke, idyllische festiviteiten gaan al snel over in een steeds gewelddadiger tafereel waarbij het maar de vraag is of de tieners het einde van de zonnige nacht zullen halen

Dutch Filmworks heeft voor de pers een samenvatting van het verhaal klaar staan, waar al in wordt gesproken over de meest vreemde film dat je tot nu toe hebt gezien. Daar kan ik mij volledig bij aansluiten. Al duurde het wel even voordat ik doorhad dat ‘Midsommar’ een horror film op niveau is. Want Aster doet er namelijk lang over om je horror te tonen. Hij wilt met de achterliggende verhaallijnen horror laten zien, zonder dat daar bloed of andere ranzigheid bij komt kijken.

Waardoor de film niet voor iedere filmliefhebber is geschikt. Zeker als je na gaat dat de kijkwijzer de film aanraad voor kijkers van zestien jaar en ouder. Er zitten namelijk een aantal scenes in waarbij ik niet wist wat ik er van moest denken, maar wel duidelijk in beeld werd gebracht wat de maker wilde laten zien.

Aster heeft een bepaalde visie en daar neemt hij de tijd voor

Dit klinkt allemaal heel vaag, maar het draait allemaal om een groep vrienden dat door Pelle om mee te gaan naar zijn familie. Christian en Dani hebben een verstoorde relatie en dat loopt als een rode lijn door de film heen. Want het vieren van het Midsommar festival laat beide inzien dat het leven ook andere kanten heeft. Dat heel symbolisch in beeld wordt gebracht. Met daarbij ook de nodige blood scenes en natuurlijk horror.

De film ‘Midsommar’ duurt maar liefst 147 minuten en is aan de lange kant. Aster kiest er voor om het verhaal heel rustig op de bouwen. Waarbij rustig camera werk wordt gebruikt om de karakters en de omgeving in vast te leggen. Dat is al heel erg goed, daarbij zijn de dialogen ook heel goed. Je merkt dat het acteer spel samen met de teksten voor interessante en goede scenes zorgen. Als kijker merk je direct hoe de verhoudingen liggen, toch blijf je met de nodige vraagtekens kijken.

Met de vraagtekens bedoel ik, dat alles op een te positieve manier wordt getoond. Het is de prachtigste locatie in Zweden, met de mensen die altijd op en top vrolijk zijn en het vieren van het festival blijkt met de nodige horror te komen. Ook al kijkt men daar niet op van een opoffering meer of minder. Daarbij staat de hardheid van ‘Midsommar’ in contrast met de beelden die je krijgt te zien. Een interessante keus van de regisseur.

Achteraf vielen de puzzelstukken van Midsommar op zijn plek

Het acteerwerk is over het algemeen heel erg goed, er steekt er voor mij niet iemand uit. Als je de releases van de komende tijd in de gaten houdt, dan zie je dat Florence Pugh in de spotlight wordt gezet. Ik was niet overdonderd door haar acteerwerk, daar wil ik niets negatiefs over zeggen. Het was gewoon goed, misschien is dat al goed genoeg om verdere stappen in Hollywood te kunnen zetten.

Met deze recensie wil ik iets uit de doeken doen. Op de één of andere manier zit Will Poulter altijd in mijn irritatie zone. Het maakt niet uit in welke film hij speelt. Poulter krijgt het voor elkaar om een irritant karakter te spelen, waar ik aan het eind een hekel aan heb. Zonder al te veel te verklappen, kon ik het eind van zijn karakter waarderen.

De film ‘Midsommar’ is voor de filmliefhebber met een lange adem, en diegene die met en open visie en blik naar een film kunnen kijken. Ik zat gedurende de film vaker het idee dat bepaalde boodschappen, visies of andere hints langs mij heen gingen. Toch kwamen er meerdere puzzelstukken aan het eind van de film op zijn plek. Waardoor ik de film zeker kon waarderen.

Het Verhaal8
Acteer werk7.5
Regie9