Regisseur Roland Emmerich geeft je geschiedenisles met de oorlogsfilm Midway
Bron: Dutch Filmworks & Filmdepot | Midway

Midway Review

4.8
Neem Emmerich te veel hooi op zijn vork?

Als het om rampen films gaat, dan moet je als filmliefhebber bij regisseur Roland Emmerich zijn. Hij wist de grote successen ‘2012’, ‘The Day After Tomorrow’ en ‘Independence Day’ te lanceren. Met ‘Midway’ neemt hij een afslag om een een oorlogsfilm te maken. Nu is hij geen onbekende op dat vlak. Want hij ook de nodige films rondom oorlogen geschreven of geregisseerd. Het is tijd om de plus en min punten op een rij te zetten in de recensie.

De Amerikaanse marine weet zich te herstellen nadat de Japanners in december 1941 dachten de Amerikaanse vloot in Pearl Harbor geheel tot zinken te hebben gebracht. Met hun overgebleven vliegdekschepen gaan de troepen in juni 1942 opnieuw de keiharde strijd aan, dit keer om het strategische eiland Midway in de Stille Oceaan. Door middel van spionage en gewaagde oorlogstactieken weten de Amerikanen – die sterk in de minderheid waren – met de slag om Midway het tij van de oorlog te keren.

Als je bekend bent met het werk dat Roland Emmerich uitbrengt, dan weet je dat hij er van houdt om lange films te maken. Dat is bij ‘Midway’ niet anders. Voordat je naar de film gaat kijken, moet je weten dat de film maar liefst twee uur en twintig minuten duurt. Want Emmerich kiest er ook voor om het verhaal heel rustig te laten starten, en je zo stukje bij beetje in de film te krijgen.

Het verhaal van de oorlogsfilm lijkt alle kanten op te gaan

Dat is een goed idee, als er ook logische beslissingen en verhaallijnen in de film zijn geschreven. Dat is alleen niet zo bij ‘Midway’. Er worden verschillende verhalen het beeld in geslingerd, wat volgens de makers heel logisch is. Voor mij waren er genoeg verhaallijnen die makkelijk uit de film geknipt konden worden.

Om de kijker een meer gestroomlijnder en logischer verhaal te vertellen. Nu ging het verhaal en daarmee ook het beeld hak op de tak. Dat haalde mij uit de film, en zorgde alleen maar voor onduidelijkheid. Daar kwam bij dat de acteurs, die de soldaten moesten voorstellen, ook niet voor de nodige sympathie zorgde. Het waren stuk voor stuk soldaten die het allemaal beter wisten.

Waardoor ik als kijker niet mee leefde en hoopte dat zij de oorlog zouden winnen. Er was één acteur, die bij mij in direct in de irritatie zitten. Ik heb het over Ed Skrein. Toen hij de promotie kreeg, en moest zorgen voor een groep vliegers, draaide dat wel. Toen zag je dat hij er voor wilde zorgen dat mensen zonder als te veel schrammen terug zou komen.

Waardoor het gevoel werd terug gedraaid. Ik had ook het gevoel dat de acteurs met typische Amerikaanse gezichten zijn gecast. Alsof de acteurs met de knappe koppen naar voren werden geschoven. Dan heb ik het over: Luke Evans, Nick Jonas, Keean Johnson, Darren Criss en Brandon Sklenar.

Wat werkte wel in de film Midway?

Wat werkte wel in de film Midway?

Nu draait het in ‘Midway’ natuurlijk om de actie, want de gevechten tussen Amerika en Japan moeten goed in beeld worden gebracht. Dat gebeurd heel soms. Over het algemeen ziet de CGI er niet al te best uit. De makers hebben het wel geprobeerd, maar het ziet er te digitaal uit. Maar wanneer het wel goed is, dan pakt de actie je helemaal in. Zeker aan het eind van de film.

Iets wat ik kon waarderen aan de film, was dat er sinds tijden mensen zijn gecast van de juiste afkomst. In het verleden wilde Hollywood er niet aan om mensen uit Azie te casten voor de juiste rollen. In ‘Midway’ zeker de helft van de cast afkomstig uit Azie. Waardoor zij een kans krijgen om op te vallen bij het grote publiek.

Mijn conclusie van de recensie is, dat ‘Midway’ een film is dat je thuis moet kijken. Zo vallen de CGI effecten minder op, kan je de film uit zetten als je er genoeg van hebt. Of kan je d film op de achtergrond door laten gaan, als jij iets anders wilt gaan doen. Wil je een goede oorlogsfilm zien? Zet dan ‘Pearl Harbor’ op, dat ook over dezelfde periode uit de geschiedenis.

Midway Review
Regisseur Roland Emmerich staat bekend om de lange en bombastische films. Met Midway slaat hij de plank mis. Door een te lange opbouw, matige CGI/animatie en het verkeerd neerzetten van de karakters
5