Floor Adams heeft haar passie en persoonlijke ervaringen in de korte animatie film Mind My Mind gestopt
Bron: Periscoop Film & Filmdepot | Mind My Mind

Mind My Mind Review

0
8.3
Stap in het leven van iemand met autisme

Als je een boodschap naar de kijker wilt overbrengen, kan een animatie film daar heel goed bij helpen. Je kan het zo animeren dat het verhaal nog meer tot leven komt. Dat is ook het geval met ‘Mind My Mind’. De korte animatie film van dertig minuten. Vanaf 16 januari is de film op Picl te zien, toch mocht ik al eerder naar de animatie kijken. Hieronder lees je wat ik van de film vind.

Het Verhaal van Mind My Mind

Chris, een jonge man met het Asperger-syndroom, probeert in het dagelijkse leven zijn obsessie voor modelvliegtuigjes te verhullen. Hans, het mannetje in zijn hoofd, helpt hem daarbij. Hij schrijft de scripts voor allerlei alledaagse situaties en ontmoetingen. Op een feestje ontmoet hij Gwen, een zoöloog, die hem uitnodigt haar favoriete kameleon te komen bekijken. Chris vindt haar leuk en moedig volgt hij het flirt-script van Hans…

Toen ik begon aan ‘Mind My Mind’, had ik geen grondig onderzoek gedaan. Voor mij is dat een geluk geweest, omdat deze film je vanaf de eerste minuut aan het denken zet. Waardoor ik zelf de verschillende hints en situaties bij elkaar moest voegen, om te ervaren dat Chris een vorm van autisme heeft. Het duurde niet lang voordat ik erachter kwam, want ik heb dagelijks op mijn werk te maken met cliënten die een vorm van autisme hebben. De herkenningspunten werden mij al snel duidelijk.

Floor Adams heeft top werk afgeleverd. Het is niet zo gek dat de korte animatie ‘Mind My Mind’ positief door de pers en de kijkers wordt ontvangen. Je merkt dat Adams weet waar ze een verhaal over verteld. In haar persoonlijke omgeving heeft ze te maken met mensen die een vorm van autisme hebben. Wat genoeg inspiratie gaf om de afgelopen zes jaar aan deze animatie film te werken.

De handgetekende 2D animatie spreekt mij heel erg aan. Alsof er een prentenboek tot leven komt, en het verhaal zelf begint te vertellen. Je wordt daardoor in het verhaal zogen, en de film lijkt een stuk sneller te gaan. De karakters hebben ook een groot aandeel dat de film je kan aanspreken.

De verschillende elementen in de animatie film maakte het een genot om naar te kijken

Chris probeert het leven op een zo goed mogelijke manier in te richten, terwijl de omgeving van hem verwacht dat hij met alles mee doet. Terwijl hij het liefst in zijn eentje vliegtuigen aan het schilderen is. In een aantal scenes dat er kortsluiting ontstaat, was hij heel aandoenlijk. De film geeft je een realistisch beeld hoe de wereld er uit kan zien voor mensen met autisme, of in dit geval Asperger.

Het liefst was ik het beeld in gestapt om hem te helpen. Zodat hij de verschillende puzzelstukken weer op een rij kon krijgen. Gwen is heel meelevend en blijft tot aan het eind heel positief. Wat ik heel goed vond. Alleen vraag ik mij af of dat in het dagelijks leven ook zo is? Gelukkig is ‘Mind My Mind’ geen zware kost om naar te kijken.

Er zit veel humor in en alles wordt op een optimistische manier gebracht. De scenes waarin de brein van Chris alles onder controle probeert te houden. Hoe Chris probeert om de liefde te ontdekken, maar met vallen en opstaan de verschillende facetten onder de knie krijgt. Wat ik heel indrukwekkend vond, was de manier waarop Chris zijn hobby in beeld werd gebracht. Hij heeft een hobby dat door vele mensen als kinderachtig gezien kan worden.

Waardoor hij op feesten of andere gesprekken zijn hobby naar achter moet schuiven. Althans dat wordt hem verteld. Het indrukwekkende zat hem in het feit, dat de wereld een bepaald beeld heeft en dat projecteert op een ander. Je moet in een bepaald hokje passen, en als je daar met bijvoorbeeld een hobby niet tussen past, dan ben je kinderachtig. Gelukkig komt het goed in ‘Mind My Mind’. Waardoor de film op een hele positieve manier eindigt.

Mind My Mind Review
Je krijgt door veel humor en optimisme te zien hoe iemand met autisme probeert zijn leven op een goede manier in te richten. De animatie en andere elementen zorgen voor een prentenboek gevoel.
8.5