20151023_Moonlight_D08_C2_K2_0537.tif

Moonlight Review

De film Moonlight wist in 2017 veel film prijzen in de wacht te slepen

Moonlight movie poster
Vorig jaar werd er veel gesproken over de drama film ‘Moonlight’. En daar bleef het niet bij want de film en de acteurs werd genomineerd voor de Golden Globes en The Oscars. Tijdens The Oscar uitreiking ging het fout tijdens de prijs van de avond. Want ‘Moonlight’ en ‘La La Land’ waren beide genomineerd voor ‘Beste film’. Eerst werd de tegenhanger als winnaar gekroond, maar dat was een fout.

De regisseur van de film Barry Jenkins heeft samen met de cast: Mahershala Ali, Janelle Monáe, Alex R. Hibbert, Ashton Sanders en Trevante Rhodes. Er voor gezorgd dat het een zo goed mogelijke film zou worden. Na een hele tijd te hebben uitgesteld was het tijd om ‘Moonlight’ te gaan kijken. Wat willen de makers en de film duidelijk maken? Je leest het na het verhaal en de trailer.

Dit is Moonlight

Jaren 80, Miami. Dit verhaal focust zich in drie hoofdstukken op de jeugd, puberteit en volwassenheid van een Afro-Amerikaanse man die zich in de turbulente stad Miami probeert staande te houden. Hij wordt gepest op school en thuis is het leven hard voor hem. Hij probeert zichzelf te ontdekken en liefde te vinden ondanks zijn worstelingen met zijn achtergrond en seksualiteit.

De recensie van Moonlight

De film ‘Moonlight’ is een film waar je in moet komen. Vanaf de eerste minuten krijg je te maken met het leven van Chiron. Je ziet hoe hij te maken krijgt met vooroordelen van de andere leerlingen op school. Maar ook een thuissituatie dat verre van ideaal is. Daardoor krijg je empathie voor de kleine jongen. En zeker als je de interactie tussen de karakters van Mahershala Ali en Alex R. Hibbert. Twee verschillende werelden waar een stoere man een jonge jongen meeneemt in alles wat de grote wereld heeft te bieden.

Er wordt met verschillende kleuren gewerkt waardoor iets anders wordt belicht dan de andere ruimtes in de scenes. Ook de muziek en de scenes waarvan je in eerste instantie geen idee hebt wat er gebeurd, zijn interessant. Je moet beter kijken of op details letten waardoor er een connectie wordt gemaakt. Zoals de scene waar Chiron aan het dansen is met andere kinderen in een grote zaal of dat de jongens bij elkaar staan om te zien wie de grootste heeft.

Moonlight Recensie

Een ander thema dat terug komt in de film is gevoel. Want allerlei gevoelens komen voorbij. Van angst, verdriet tot en met woede en verliefdheid. Het wordt heel goed weergegeven. Het is een film waar homoseksualiteit wordt besproken. Wat heel goed is gedaan is dat het er in eerste instantie niet boven op ligt. Je weet dat Chiron op mannen valt, maar ziet hem van tiener naar volwassene gaan. Waarbij hij zijn geaardheid naar de achtergrond lijkt te duwen.

Toch zijn de gevoelens er wel, alleen is het contact met zijn ‘jeugdliefde’ verwaterd en verwaarloosd. Het leven van Chiron is in de film zo vast gelegd dat hij constant moet oppassen met wat hij doet. Het kan de goede kant op gaan maar ook totaal de verkeerde. En dat maakt ‘Moonlight’ een film waar je iedere minuut van moet blijven volgen. Ook al zijn er scenes die te veel lijken. Als homoseksuele man kan jij je op vele manieren identificeren. Van de problemen tot en met de vriendschappen. Het kan heel herkenbaar zijn.

Relax Music
Tayler Buono – Something About You