Mrs Doubtfire
Bron: Twentieth Century Fox & IMDB

Mrs Doubtfire review

De komiek komt tot zijn recht in de filmklassieker Mrs Doubtfire

Mrs. Doubtfire Movie Poster
Bron: Twentieth Century Fox & Golden Globes | Mrs Doubtfire

De hoogtijdagen van Robin Williams waren in de jaren ’90. Toen hij in de ene na de andere komedie film te zien was. Hoe slecht dat ook klinkt, maar ik had de film ‘Mrs Doubtfire’ nog nooit gezien. Het was de hoogste tijd om daar verandering in te brengen. En daarom staat hieronder de recensie van de komedie uit 1993 voor je klaar.

Voordat Chris Columbus bezig ging met de Harry Potter franchises was de regisseur bezig met vele komedies. Zoals ‘Mrs Doubtfire’, maar ook de kerst klassieker ‘Home Alone’. Hij gaat al jaren mee in de filmwereld en zal ook nog wel even mee gaan. Want er staan genoeg films in de planning. Lees de recensie van ‘Mrs Doubtfire’ na het verhaal en de trailer van de film.

Dit is Mrs Doubtfire

Danie en Miranda Hillard zijn een gelukkig stel met drie kinderen. Wanneer Miranda de relatie met Danie niet meer aan kan besluit zij een scheiding aan te vragen. Bij de rechtszaak wordt de voogdij van de drie kinderen aan Miranda toegewezen. Danie moet zijn leven op orde krijgen door een appartement te vinden en een baan te behouden. Danie mag de kinderen iedere zaterdag zien, maar vindt dat te weinig. Wanneer hij hoort dat Miranda op zoek is naar een oppas dan ziet hij zijn kans schoon om te helpen. En wel als Mrs. Doubtfire.

De recensie van Mrs Doubtfire

Robin Williams is als acteur in de rol van zijn leven te zien. Want als de oude dame en in de scene waar hij als man is te zien weet hij de ene na de andere grap uit zijn mouw te gooien. Hij weet een lading aan stemmen na te doen, en ik denk dat er heel veel beeldmateriaal is opgenomen en uiteindelijk niet in de film terecht is gekomen. Dat was wel het geval toen Robin Williams de stem van Genie in sprak.

Een andere bekende actrice is als jong meisje te zien in de film. Je kent Mara Wilson van de film ‘Matilda’, zij is de jongste dochter en de chemie tussen de twee is heel erg goed. Alsof zij een echte vader-dochter relatie hebben. Ook zij weet op een jonge leeftijd de tekst op een goede manier te brengen. En liet mij hard op lachen tijdens het kijken.

De makers van ‘Mrs Doubtfire’ schromen niet om het onderwerp scheiding te bespreken

Mrs Doubtfire Review
Bron: Twentieth Century Fox & IMDB | Mrs Doubtfire

Er wordt een onderwerp besproken dat niet heel positief is. Want een echtscheiding kan heel lelijk worden wanneer de ouders vechtend tegen over elkaar staan. De makers schromen niet om het onderwerp meerdere malen in de film aan te kaarten. Toch is er een balans waardoor het geen film wordt waar je niet om kan lachen. Want ‘Mrs Doubtfire’ laat je het ene moment lachen, en een scene later ga je nadenken over hoe je over bepaalde situaties denkt.

De humor van de jaren ’90 is anders dan die van de komedie films van nu. Tegenwoordig krijg je veel ranzige grappen en daarbij gaat het van kwaad tot erger. Dat is bij ‘Mrs Doubtfire’ niet het geval. Zeker wanneer je Robin Williams in de film hebt zitten. Hij weet welke grap hij op welk moment kan maken. En gebruikt slimme humor om je iets duidelijk te maken, en twee seconden later hard om te lachen. Sommige scenes lach je nu niet zo hard mee om, want daar draaide het om de ongemakkelijke momenten.

Mijn conclusie is dan ook dat ‘Mrs Doubtfire’ een film is dat je moet hebben gezien. Het is een filmklassieker waar een komediant los gaat in zijn rol en de grappen weet te leveren. De sfeer is goed en een hele goede throwback naar de jaren ’90.

Relax Music 4
Leon Else – Cheap Hotel