Mulan 2020 Review

0
6.1
Mulan heeft een grote verandering doorgemaakt

De Mulan 2020 heeft veel veranderd, maar hebben de veranderingen positief uitgepakt?

Disney gaat de lijst met bekende animatie films af, of er een live action versie van te maken. Een film dat voor mij de live action behandeling nodig had, was de klassieker uit 1998. Voorafgaand aan de release werd al veel bekend gemaakt, waardoor ik mijn verwachtingen had bij gesteld. Uiteindelijk heb ik ‘Mulan 2020’ gezien, en is het tijd om mijn mening te delen in de recensie.

Mulan is een jonge vrouw die in China woont samen met haar machtige vader. Mulan wil niets liever dan hem in het leger vervangen daar hij fysiek niet sterk genoeg is om te strijden. Om een plekje in dit leger te veroveren doet ze zich voor als een man.

Voordat ik de film in duik, wil ik het hebben over de alles wat er achter de schermen afspeelt. Met de lancering van de film, werd bekend dat de opnames plaatsvonden in de Chinese regio Xinjiang, daar waar de Oeigoeren onderdrukt worden. Iets waar Disney rekening had moeten houden. Ook heeft de actrice Yifei Liu uitspraken gedaan, die pro Chinese regering waren. Iets waar ze veel kritiek op heeft gekregen.

Gedurende de ‘Mulan 2020’ film waren er een hele hoop elementen uit de animatie film, dat ik miste. De makers hebben geprobeerd om een aantal scenes op een creatieve manier te veranderen. Waardoor de bekende elementen er in zitten, maar net anders in beeld zijn gebracht. Denk aan de koppelaarster scene of wanneer Mulan wordt getraind tot een echte krijger. De kijker krijgt de herkenbaarheid te zien, alleen is het zo veranderd dat niet als een kopie aanvoelt.

Er zijn tig gemiste kansen in de nieuwe Mulan film

In de animatie film heb je het idee dat de locaties heel groot zijn neergezet. In de ‘Mulan 2020’ versie had ik dat idee niet. Het dorp kwam heel klein over. Ook was het paleis naar mijn idee te klein. Het trainingskamp en vecht locatie waren groots neergezet. Dat is met effecten zo opgelost, dat het lijkt alsof je op een gigantische vlakte staat.

Wat ik heb gemist in de ‘Mulan 2020′ versie is de muziek. Je kreeg op de achtergrond de instrumentale versie te horen. Waardoor een aantal scenes minder sterk overkwamen. Denk aan de scene waarin Mulan ze ’s nachts haar vaders militaire outfit aantrekt en vertrekt om te vechten in het leger. De keus omdat niet in de film te verwerken is heel jammer. Ook zijn een aantal iconische scenes eruit gehaald. Zoals boven genoemde scene. Want je ziet alleen dat ze de outfit aan heeft en met haar paard van het erg loopt.

Toch wil ik niet alleen overkomen als een kijker dat letterlijk een kopie had willen zien. Want de ‘Mulan 2020’ versie had genoeg te bieden. De referenties naar de klassieker vond ik heel mooi bedacht. Tijdens de vecht-scenes, die er wel inzitten, wordt er slow-motion gebruikt. Dat vind ik persoonlijk heel erg goed om te zien. Daarmee lijkt de scene meer drama te krijgen. Wat de film heel goed kon gebruiken.

Toch was er iets positiefs in de Mulan 2020 versie

Daarnaast is er een nieuwe slechterik in de film geschreven. De heks Xianniang. Ze moet er voor zorgen dat Mulan de Hunnen niet tegen kan houden. Naarmate de film vordert, maakt de heks al gauw de vergelijking tussen haar en Mulan. Beide worden niet begrepen omdat een ieder niet binnen de lijnen blijft. Alleen ziet Mulan dat als iets positiefs en is Xianniang op het slechte pad terecht gekomen. Aan het eind helpen zij elkaar en dat is een goede boodschap. Want je bent geen competitie of tegenstanders. Je kan elkaars verschillen ook accepteren en helpen.

Er waren een aantal acteurs, die voor mij op een positieve manier uitstaken. Het gaat om Jet Li, Donnie Yen en Jason Scott Lee. Een ieder weet het beste van de rol te maken, ondanks dat de tijd op beeld minimaal is. De ‘Mulan 2020’ recensie wil ik afsluiten met een mijn conclusie. De gedachten achter de film zijn niet goed overgekomen op beeld.

De kijker is de klassieke Disney kijker en mist te veel elementen van de 1998 animatie versie. Aan het eind krijgt de kijker niet het gevoel een emotionele connectie te hebben. Dat komt door de drastische veranderingen in de film. De 21,99 euro zal ik in je eigen portemonnee houden, en wachten tot dat Disney Plus het gratis op de streamingdienst zet.

Mulan 2020 Review
Disney wilde met de Mulan 2020 versie de Aziatische markt veroveren. Hebben de veranderingen er voor gezorgd dat het grote publiek de film zielloos, minder spectaculair en niet zeggend vindt.
6