Murder On The Orient Express
Bron: 20th Century Fox & Filmdepot | Murder On The Orient Express

Murder On The Orient Express Review

De 2017 remake van de Murder On The Orient Express zit bomvol met een sterrencast

Murder On The Orient Express Movie Poster

De remake van de klassieker Murder On The Orient Express draait in de Nederlandse bioscopen. Is het de moeite waar om het te gaan kijken in de bioscoop? Je komt er op één manier achter, en dat is door de recensie dat ik geschreven heb te lezen. De regisseur Kenneth Branagh is ook te zien in de film en wel in de hoofdrol van de ‘beste’ detective Hercule Poirot.

Als je de film uit 1974 hebt gezien weet je hoe het verhaal gaat. Het is niet gek dat 20th Century Fox een remake van de klassieker ziet zitten. Want het boek van Agatha Christie werd super goed verkocht. De Britse schrijfster is uitgegroeid tot de meest succesvolle auteurs aller tijden. Al verkocht het boek heel erg goed, dat wil niet zeggen dat Murder On The Orient Express ook een mega succes zal zijn. Lees de recensie na het verhaal en trailer van de film.

Dit is Murder On The Orient Express

Wat begint als een extravagante treinreis door Europa mondt uit in één van de meest stijlvolle, spannende en aangrijpende mysteries ooit verteld. Dit is het verhaal van dertien reizigers op een trein, waar iedereen een verdachte is. In een race tegen de klok moet één man de puzzel zien op te lossen vooraleer de moordenaar opnieuw toeslaat.

Dit vond ik van Murder On The Orient Express

Regisseur en tevens acteur Kenneth Branagh is heel goed in het maken van films waar sfeer en het decor een belangrijke rol in spelen. Dat deed hij met de live action film Cinderella, waar alles wat met prinsessen en kitch in zat. En met Murder On The Orient Express weet hij het weer voor elkaar te krijgen. De sfeer is heel sfeervol en heel uitnodigend om in de wereld van de film te stappen. Alles is heel goed in beeld gebracht en je zit direct in tijd van vroeger. Je pakte de trein om van A naar B te komen.

Met de sterrencast verwacht je een groot spektakel en dat er ook een aantal verassingen in de film zijn verwerkt. Dat klopt, die zitten er in. Maar het is niet zo verassend als dat je van de voren had verwacht. Ik kan films waarderen wanneer er een goede opbouw in zit door veel shots te laten zien wat er zoal gebeurd. Daar voldoet de 2017 versie van Murder On The Orient Express niet heel erg aan. De opbouw zit er wel in maar je wordt in een aantal dingen niet mee genomen. Wanneer de moord in de trein is gepleegd zie je de detective Hercule Poirot van de één naar de ander vliegen om daar informatie te krijgen.

Murder On The Orient Express met onder andere Marwan Kenzari

Murder On The Orient Express laat een internationale topcast zien, dat is blijven steken in de jaren ’70

Wanneer hij een aantal aanwijzingen heeft komen er allerlei theorieën bij hem naar boven die je als kijker niet direct door hebt. Dat maakt de film minder interessant om naar te kijken. Bij moorden en andere mysteries is het leuk om mee te denken, alsof je dat samen met de hoofdpersoon doet. Een ander minpunt aan de film is dat het veel tijd verloren gaat in het ondervragen. Het verhaal komt uit 1974, maar de Murder On The Orient Express lijkt ook te zijn opgenomen in die tijd. Het is heel traag en niet zo snel als dat je bij andere films gewend bent. Nu hoeft dat niet direct een minpunt te zijn, maar ik vond het erg stortend tijdens het kijken.

De internationale cast weet toch stuk voor stuk de rol heel goed neer te zetten. Het lijkt alsof de verschillende acteurs goed op elkaar zijn ingespeeld en dat spat van het scherm af. Van beginnende en doorbrekende acteurs tot de gevestigde orde die je al in grote films hebt gezien. De snor van de detective had zijn eigen rol, want ik was afgeleid zodra de snor in beeld kwam.

De film Murder On The Orient Express is wat mij betreft een aanrader om te gaan kijken. Weet dat je naar een ‘klassieke’ film gaat kijken, dan kan het alleen maar mee vallen. Moet je nu gaan rennen naar de bioscoop? Nee zeker niet, want thuis komt de film en het verhaal prima over.

energie music
Sinead Harnett – Rather Be With You