this made my day tv

Nederlandse televisie kijkers versus de televisiezenders

Het kat en muis spel dat de Nederlandse televisie kijkers en de zenders met elkaar spelen

Vanaf het moment dat ik bewust aan het televisie kijken was viel het mij op dat de Nederlandse televisie kijkers het voor elkaar krijgen om programma’s te maken of breken. Het gaat zelfs zover dat verschillende televisiezenders in zwaar weer komen. En daar houden de kranten, blogs en andere nieuws sites heel erg van om iets heel groot uit te meten.

Dat ga ik vandaag ook doen, alleen leg de twee verschillende kanten onder een vergrootglas. Want wat doen de televisiezenders eraan om de kijker vast te houden? Maar hoe krijgen de kijkers het voor elkaar om massaal af te haken of juist een programma naar een hoge hoogte te krijgen?

De Nederlandse televisie kijkers hebben een kort spanningsboog of laat ik het anders zeggen. Zij zijn een aantal seizoenen geïnteresseerd en daarna is het leuke er vanaf. Zo is het met een aantal programma’s gegaan. Kijk naar talentenjachten. Je houdt er van of je haat het. In Amerika heeft American Idol vijftien seizoenen vol gehouden terwijl RTL het maar vier seizoenen met succes wist te halen. Een aantal programma’s die dat recent moesten ervaren zijn onder andere RTL Late Night en The Voice of Holland. Ze zijn nog op de buis, alleen de kijkcijfers zijn niet meer wat het de eerste twee seizoenen waren.

De grote zenders en Nederlandse televisie kijkers hebben beide een aandeel in de ondergang van programma’s

Niet alleen de Nederlandse televisie kijkers hebben hier een aandeel in, want de programma makers lijken de fantasie en creativiteit kwijt te zijn geraakt. Omdat er succes programma’s op televisie uitgezonden moeten worden. Gaan de makers op een pad dat het steeds meer op kopiëren gaat lijken. Dat komt op de kijker en recensenten over alsof zij eigenwijs en het allemaal beter weten.

Dat ondervond RTL4 vorige week met een recensie over de zender. AD-recensent Angela de Jong verwoorde het alsof ‘Nederland RTL-moe is doordat RTL ervan overtuigd is dat de hele wereld om hun draait’. Niet alleen de recensent gaat los over de zender. Johan Derksen liet vrijdag 22 september tijdens Voetbal Inside weten hoe hij over de hele situatie dacht.

De zenders NPO1, RTL4 en SBS6 strijden om de aandacht van de televisie kijker

Het klopt ook wel want de zender hoopt met een aantal programma’s heel goed te scoren. Alleen weet de concurrentie als SBS6 en NPO1 beter te scoren met nieuwe en terugkerende programma’s. SBS6 heeft meer kijkers met Steenrijk Straatarm, de reality serie van André Hazes en Dokter Tinus. Terwijl Gerard Joling en Gordon met de vorige series met de oudere scoorde met zo’n twee miljoen kijkers en Linda de Mol normaal gesproken miljoenen kijkers naar de RTL zender laten kijken.

Om de Nederlandse televisie kijkers te kunnen vermaken moeten er steeds meer toeters en bellen uit de kast worden gehaald. Ook is het heel lastig voor de zenders om de kijker te volgen. Want rustige programma’s als Heel Holland Bakt, We Zijn Er Bijna! en Hotel Romantiek scoren wel. Waar ligt het probleem? Is de Nederlandse televisie kijker te kritisch of moeten de televisiezenders hopen dat zij blijven scoren met programma’s waarvan zij denken dat het de beste zijn?

Het nieuwe televie seizoen is net begonnen en de paniek hoeft niet direct te komen. Gister liet RTL in RTL Boulevard een reactie achter over hoe zij over de hele situatie denken. Ook de presentatoren van het programma praatte nog even na over de column. Kijk hieronder naar de reactie van RTL4.

Dit is pas het begin van de verschuiving. Want de kijker omarmt de ene zender voor een periode en laten de ander links liggen. Ook is de komst van de on demand dienst Netflix een nieuwe concurrent om de kijkers. Daarmee zijn de Nederlandse televisie kijkers een beetje verwend. Je kan zien wat je wilt, wanneer je wilt. Ook staat er een een heel seizoen online waardoor je kan blijven kijken. Het blijft een kat en muis spel dat de kijker en de zenders met elkaar spelen.

Latest Reviews

Ook interessant
Tritonal & Jenaux feat. Adam Lambert – Broken (Codeko Remix)