Na alle Disney kerstfilms wordt er met Noelle een mogelijk nieuwe klassieker toegevoegd
Bron: Cate Cameron & DTCI Media Disney | Noelle

Noëlle Review

7.1
Alles aan Noelle ademt kerst

Bron: DTCI Media Disney | Noelle

Zoals ik al eerder deze week schreef over de live action remake van ‘Lady and the Tramp‘, was het tijd om een andere Disney Plus Original te bekijken. Want weet Disney de kerst stemming in je huiskamer te krijgen wanneer je naar ‘Noelle’ zit te kijken? In deze film recensie zet ik mijn mening en een aantal feiten voor je op een rij.

De dochter van Kris Kringle is vol kerstsfeer en feestdagen pret, maar wenst dat ze iets “belangrijks” zou kunnen doen, zoals haar geliefde broer Nick, die deze kerst voor hun vader zal overnemen. Als Nick op het punt staat af te brokkelen als een peperkoekkoekje van alle druk, stelt Noelle voor dat hij een pauze neemt en weggaat … maar wanneer hij niet terugkeert, moet Noelle haar broer vinden en hem op tijd terugbrengen om Kerstmis te redden.

In het verleden wist Disney al een lading aan kerst films te lanceren. Waarbij het niet ging om de geloofwaardigheid van de film, maar om de sfeer en boodschap. Dat is wederom het geval bij de Disney Plus Original ‘Noelle’. Dat is vanaf het begin van de film wel duidelijk. Je maakt namelijk kennis met de familie, dat verantwoordelijk is voor generaties kerstmannen. Wanneer het gezin samen komt voel je dat er wat gaande is. Dat is ook direct de verhaallijn dat door de hele film loopt.

Ik hoefde de vraag niet eens te stellen, of Disney wel genoeg had gedaan om de kijker in de kerst stemming te brengen? Want het dorp alleen al laat gigantisch veel zien. Ik had het gevoel in het kerstdorp te stappen, waar iedereen heel hard werkte om de cadeautjes te maken. Daar kwam bij dat de schrijvers het script er alles aan hadden gedaan om de teksten zo goed mogelijk aan te laten sluiten.

Als kerst liefhebber kan jij je geluk op met Noelle

Bron: Film Frame & DTCI Media Disney | Noelle

Dat is gelukt, want komen tig verwijzingen naar bijvoorbeeld kerst liedjes langs. Waardoor ik soms alleen om de tekst al heel hard moest lachen. Want ‘Noelle’ wist mij in het kerst dorp al voor zich te winnen. Mocht je voor de kerst nog niet in de stemming zijn? Zet deze film op, en je bent klaar om de feestdagen met vrienden, familie of andere geliefde door te brengen.

Om het verhaal op een logische manier te laten verlopen, moest er een locatie worden gezocht waar alles anders ging. Er werd in ‘Noelle’ gekozen voor Phoenix. Een warme en totaal geen kerst locatie. Dat haalde mij enigszins uit de film en kerststemming, naarmate de film vorderde had ik er geen erg meer in. Want het paste zo goed bij het verhaal en de omstandigheden.

De karakters die in de film zijn geschreven, zijn soms stereotype, maar dat kan bij een kerst film als ‘Noelle’ geen kwaad. Een film dat over het zoeken naar jezelf, het geven aan andere en bij je geliefde zijn gaat. Hoort juist een beetje over de top en iets te letterlijk worden getoond. Wat daar bij hielp was het acteerwerk van onder andere Anna Kendrick en Bill Hader.

Alle mensen die aan de film hebben gewerkt weten er één geheel van te maken

Bron: Film Frame & DTCI Disney | Noelle

Zij gaan helemaal op in de karakters, dat samen met de teksten, aankleding en locaties zorgt dat voor één geheel. Er zit natuurlijk ook een boodschap in verwerkt. Want je merkt in de loop van de film dat niet de oudste van het gezin de nieuwe kerstman moet worden, maar dat Noelle als eerste kerstvrouw aan de slag kan gaan. Dat gebeurt ook en de boodschap is dat men vaak te kort door de bocht over tradities denkt.

Waarom zou een vrouw geen cadeautjes kunnen rondbrengen? Het gevoel rondom de tradities blijven maar de omstandigheden kunnen veranderen. Nu zou je verwachten dat een kerst film als ‘Noelle’ alleen om de sfeer en boodschap zou gaan. Dat is niet het geval, want het viel mij op dat het een verkapte Apple reclame is. De apparaten die in de film worden gebruikt. Zo grotendeels van Apple, en er is niet voor gekozen om dat te verbergen.

Al met al is ‘Noelle’ een hele vermakelijke film. Dat wat mij betreft in het rijtje van ‘Santa Clause’, ‘A Christmas Carol’ en ‘One Magic Christmas’ hoort. Het neemt zichzelf niet te serieus, gaat voor de sfeer en boodschap en laat de kijker achter met een goed gevoel. Dat moet je als kerst film voor elkaar krijgen.

Noëlle Review
Disney weet hoe zij een kerst film moeten maken. Met Noelle hebben zij een mogelijke nieuwe klassieker aan de catalogus van Disney Plus toegevoegd. Van de cast, aankleding, locaties, sfeer en boodschap. Je krijgt er direct een kerst gevoel van.
6.5
7
7