Nostalgie is geen garantie voor hoge kijkcijfers

Werken oude formats nog? Want nostalgie is geen garantie voor succes

Vroeger was alles beter, moet men denken in Hilversum. Want de grote televisie zenders hopen met oude klassiekers de kijker naar zich toe te trekken. Hoewel er een aantal successen terug kwamen, wilt dat niet zeggen dat alles scoort. Want nostalgie is geen garantie voor hoge kijkcijfers. Hieronder ga ik langs de grootste flops, en kijk ik naar de factoren dat zorgde dat het niet scoorde.

Laat ik al eerst beginnen door de flops op te noemen die de kijker al van verre aan zag komen. Om te beginnen naar het terughalen van bekende formats. Talpa probeert de zendergroep opnieuw in te doen en op de kaart te zetten. Gordon moest de grote kracht worden van de eerste zet, waarop andere presentatoren daar op konden in halen.

Dance Dance Dance -
Bron: GIPHY | Dance Dance Dance

Talpa dook in de ‘oude’ doos, om formats die bij RTL 4 scoorde terug te brengen bij de zender. Je kreeg programma’s als ‘De Gordon Tegen Dino Show’ en ‘Man vs Venus’. En recent nog ‘Dance Dance Dance’ en ‘Ik Hou van Holland’. Waarvan alleen het spel programma wist te scoren.

Het niet het nostalgie gevoel, maar wel herkenbaar voor de kijker. Beide programma’s wisten niet het publiek te bereiken, waar Talpa op had gehoopt. De kijker kon de bijna kopie niet waarderen en liet het links liggen. De televisie kijker is niet gek, en heeft snel door wanneer een zender iets na probeert te doen. Dat kan hard worden afgestraft door niet te kijken.

De televisie zenders zetten nostalgie in om kijkers te trekken

Het is niet alleen SBS 6 dat wordt gestraft door de kijker. RTL 4 kan er ook wat van, en heeft een aantal flops uitgebracht dit jaar. De zender moest afscheid nemen van ‘Dance Dance Dance’, maar wilde wel een dans programma op de buis hebben. Door de klassieker ‘Dancing with the Stars‘ op te poetsen, hoopte RTL dat er weer een succes zou worden.

De herkenning zat er wel, maar de nostalgie is geen garantie voor vele kijkers. Er werd online veel geklaagd over het programma. Zo zouden de uitzendingen te lang zijn, de kritieken te hard en de presentatie kwam niet lekker uit de verf. Een ander programma dat eerder van de buis werd gehaald was ‘Het Spijt Me’. Caroline Tensen kwam terug naar RTL, en kreeg een aantal oude bekende titels in haar schoot geworpen.

Waaronder ‘Wie Ben Ik’, ‘1 Tegen 100’ en ‘Het Spijt Me‘. De andere titels moeten nog worden uitgezonden, alleen kon de kijker de aangepaste versie niet waarderen. Zelf heb ik het idee, dat het maken van televisie in de afgelopen jaren flink is veranderd. De kijker wilt kijken naar een bepaald soort programma. Er moet een bepaalde actie, emotie of kneuterigheid in zitten.

Wat willen kijkers vandaag de dag zien op televisie?

Kees en Co -
Bron: GIPHY | Kees en Co

Terwijl ‘Het Spijt Me’ en andere programma’s als de ‘Supriseshow’ zijn gemaakt om mensen een goed gevoel te bezorgen. Ook werd televisie in de jaren ’90 minder snel gemaakt. Nu wilt de kijker snelheid hebben, zonder dat er te veel poespas bij komt kijken. Waardoor te langzaam zou gaan of te veel uitgesmeerd over komt. Voor de zoveelste keer, nostalgie is geen garantie.

Naar mijn verwachtingen, gaan de verschillende zenders de komende jaren experimenteren met wat wel of niet werkt. Het eerste seizoen van ‘Kees en Co’ werd positief ontvangen, maar gaat het tweede seizoen het ook goed doen? Daarbij moet er worden gekeken hoe de zender relevant blijft. Want de kijker weet wat hij wilt, en met het succes van ‘The Masked Singer‘ blijf je zien dat de kijker een nieuw format wilt zien. Er moet iets nieuws in zitten, waardoor de kijker wordt uitgedaagd om mee te doen.

Latest Reviews

Ook interessant
Dwayne Johnson moet naar hoge hoogtes klimmen om zijn familie in Skyscraper te redden
Skyscraper Review