Televisie blog Review

NPO 3 laat 45-minuut durende films zien in One Night Stands

Zes weken lang kan je kijken naar 45-minuut durende films in One Night Stands

Naast de programma’s die NPO 1, 2 en 3 vanaf oktober uitzendt, is er ook ruimte om de mensen met nieuw filmmateriaal te informeren. Op film gebied zijn mensen over het algemeen heel voorzichtig. Er wordt gekeken naar de films die voor hen bekend zijn, en als het iets te experimenteel wordt dan wordt het afgezet. NPO 3 organiseert vanaf 6 oktober, zes weken lang ‘One Night Stands’.

Tijdens de ‘One Night Stands’ krijg je iedere zaterdagavond een korte film voorgeschoteld. Het zijn 45 minuten waar een filmmaker laat zien wat hij/zij samen met de cast en crew heeft gemaakt. Het draait om de filmprojecten van jonge, talentvolle filmmakers. Voor hen een mooie mogelijkheid om de kunsten te laten zien, maar vooral mensen bewust te maken dat er meer is dan alleen de grote blockbusters.

Het is niet dat je één genre krijgt te zien, want de veelbelovende en geprezen regisseurs en scenaristen komen met aangrijpende, soms komische maar altijd originele en betrokken films. Hieronder krijg je meer informatie over welke films wanneer worden uitgezonden. Zodat jij rekening kan houden en goed voorbereid kan gaan kijken.

Dit jaar is de laatste editie van de One Night Stand-films, vanaf volgend jaar is ‘Centraal’ de opvolger van het One Night Stand-traject. In deze zesdelige dramaserie wordt iedere aflevering gerealiseerd door een ander team van regisseurs, scenaristen en producenten. Het zijn op zichzelf staande verhalen met één overeenkomst: ze kruisen elkaar op en rondom station Rotterdam Centraal. Tijdens het schrijfproces werken de teams samen om de zes scenario’s met elkaar te verbinden, onder leiding van scenarioschrijver Mieke de Jong.

Zomerbroeders

Zomerbroeders - Zes weken lang kan je kijken naar 45-minuut durende films in One Night Stands
Bron: Film Herrie & TV | Zomerbroeders

Regie en scenario Mustafa Duygulu – 6 Oktober 22:15 uur
De laatste lome vakantiedag brengt de zestienjarige Bora door in een klein Turks kustdorpje met zijn zomerbroeders Dursun en Kagan. Als hij met hen over strand en boulevard doolt, voelt hij zich thuis. Tenminste, zo lang hij zijn autoritaire vader niet voor de voeten loopt. Dat Bora dit jaar verliefd is geworden op zijn onbereikbare buurmeisje Burcu maakt het leven er niet makkelijker
op. Door zich stoerder voor te doen dan hij is, probeert hij alles uit de dag te halen, maar daarbij lijkt hij vooral zichzelf in de weg te zitten.

Door mijn persoonlijke ervaringen te gebruiken als bouwstenen wil ik met Zomerbroeders een zo authentiek en oprecht mogelijk verhaal vertellen over Bora. Hij is een jongen die er graag bij wil horen, maar daarin vooral de strijd aangaat met zijn zomerbroeders, vader en vooral zichzelf. Het is een film waarin de thema’s vriendschap en acceptatie een grote rol spelen. Met Zomerbroeders wil ik de kijker meenemen door dat luikje waar ik elke zomer doorheen ging naar Turkije.

Mooi Geweest

Mooi Geweest - Zes weken lang kan je kijken naar 45-minuut durende films in One Night Stands
Bron: Herrie Film & TV | Mooi Geweest

Met oa. Leny Breederveld, Cas Enklaar, Maria Kraakman en Maarten Heijmans – 13 oktober rond 22:15 uur
Ooit hebben Nel en Gerard afgesproken om – wanneer het moment daar is – samen uit het leven te stappen als de ultieme verzegeling van hun liefdesband. Gerard is er inmiddels van overtuigd dat zijn leven voltooid is maar Nel twijfelt aanvankelijk nog. Dat hun onomkeerbare plan daarnaast zo rauw op het dak van hun dochter en haar gezin zou vallen, hadden ze niet ingecalculeerd. De onderlinge verhoudingen komen onder druk te staan. Verzwegen conflicten en ingesleten patronen maken het uitvoeren van hun voornemen lastiger dan gedacht.

Tom Adelaar

Tom Adelaar - Zes weken lang kan je kijken naar 45-minuut durende films in One Night Stands
Bron: Herrie Film & TV | Tom Adelaar

Regie Gonzalo Fernandez, script Ashar Medina. Met oa. Yannick Jozefzoon en Chris Peters – 20 oktober rond 22:00 uur
De drieëntwintigjarige Sharif N’Kongo DeMiranda is de hoop van zijn Surinaamse familie. Zijn liefdevolle maar dominante moeder Ingrid ziet hem als de toekomstige Nederlandse Obama en alles moet wijken voor Sharifs studie. Zelf heeft Sharif echter geen flauw idee wat hij wil met zijn leven. Wanneer Sharif zijn oude vriend Thomas ontmoet, die tegenwoordig handelt in dubieuze crypto currencies, is hij jaloers op het geld en vooral de vrijheid die Thomas geniet.

En als Sharifs drugs dealende broer Greg noodgedwongen weer thuis komt wonen, en ze weer hetzelfde kleine rotkamertje moeten delen, is de maat vol. Sharif wil eindelijk een plek voor zichzelf en regelt via Thomas een sollicitatiegesprek bij Adelaar Finance. Hij weet Barbara, de manipulatieve bazin van het louche handelskantoor, over te halen om hem een kans te geven en Sharif gaat aan de slag als call agent.

Maar wanneer de klanten Sharifs exotische naam horen haken ze een voor een af. Sharif staat binnen no time op het punt te worden ontslagen en neemt een ingrijpende beslissing; hij zet een oer-Hollands accent op aan de telefoon en adopteert de naam Tom Adelaar. Dit is niet bepaald legaal, en door alles leugens lijkt Sharif in een identiteitscrisis te belanden. Vanaf daar lijkt het alleen maar bergafwaarts te gaan. Mis ‘Tom Adelaar’ niet, want de film is genomineerd voor een Gouden Kalf voor Beste Acteur Televisiedrama en Beste Televisiedrama.

Dòst

Dost - Zes weken lang kan je kijken naar 45-minuut durende films in One Night Stands
Bron: Herrie Film & TV | Dost

Regie Joren Molter, scenario Britt Snel – 27 oktober rond 22:00 uur
In de voorjaarsvakantie steken Alko en zijn beste vriend Björn asperges op het land. De jongens zijn twee handen op één buik, ze zijn samen opgegroeid en onafscheidelijk. Wanneer Alko verliefd wordt op de stoere Marie, oefent hij schuchter met Björn hoe hij moet tongen en fantaseren ze over seks.

Als Björn later hoort dat Alko en Marie hebben gezoend is hij zichtbaar aangedaan. Vanaf dat moment heeft Alko alleen maar oog voor zijn Marie. Björn heeft het daar duidelijk moeilijk mee. Als Alko troostend een arm om hem heen slaat, zoent Björn hem plotseling. Het nieuwtje dat Alko en Björn gezoend hebben gaat als een lopend vuurtje door het dorp en Alko is degene die het moet bezuren. Wanneer hij zijn wanhoop niet langer kan bedwingen, verraadt hij zijn beste vriend. Te laat beseft Alko wat hij is kwijtgeraakt om bij de groep te kunnen horen.

Free Fight

Free Fight - Zes weken lang kan je kijken naar 45-minuut durende films in One Night Stands
Bron: Herrie Film & TV | Free Fight

Cast: Chiem Vreeken, Aleksej Ovsiannikov, Olivia Lonsdale, Bert Kops – 3 November rond 22:00 uur
‘Free Fight’ vertelt het verhaal van Joes en Matthias. Twee ambitieuze, hechte broers die een enorme passie hebben voor de wereld van de Mixed Martial Arts. De band tussen de jongens wordt echter op de spits gedreven wanneer hun moeder Margot, die MS heeft, overlijdt. Het verdriet dat hieruit voortkomt brengt de jongens op een onevenwichtig kantelpunt in een van de belangrijkste fases van hun carrière.

De revalidatieverpleegkundige Roos, het enige dat is overgebleven van hun moeders wereld, is een belangrijke spil hierin. Waar Joes met haar hulp zijn emoties onder ogen probeert te komen en opmerkt waar het echt om gaat in het leven, verhardt zijn oudere broer Matthias juist in zijn verdriet.

Zijn onvermogen om te dealen met de situatie zet hun band op scherp, en tijdens de aanloop naar wat voor hen samen de allerbelangrijkste wedstrijd zou moeten worden, drijven ze verder uit elkaar dan ooit tevoren. Ook ‘Free Fight’ is genomineerd voor een Gouden Kalf voor Beste Televisiedrama en Beste Acteur Televisiedrama.

In Limbo

In Limbo - Zes weken lang kan je kijken naar 45-minuut durende films in One Night Stands
Bron: Herrie Film & TV | In Limbo

Cast: Nasrdin Dchar, Charlie Chan Dagelet, Cees Geel, Nino den Brave – 10 November rond 22:00 uur
Vrijgesproken van een dodelijk werkincident wordt politieagent Oscar samen met zijn zwangere vriendin op verlof gestuurd naar een all-inclusive vakantieresort aan de Griekse kust. Terwijl hij daar probeert de draad weer op te pakken en zich op te maken voor zijn aanstaand vaderschap wordt echter al snel duidelijk dat de onomkeerbare gevolgen van zijn ingrijpen zijn gedroomde toekomst in de weg staan — en dat een onverwachte nieuwe vriendschap Oscars ontregelde leven voorgoed nog verder op zijn kop zal zetten.

NBCUniversal komt met streamingdienst Peacock