Een persoonlijke boodschap wordt overgebracht in de Pixar animatie film Onward

Onward Review

0
8.1
De magie is de rode draad in Onward

Pixar was de afgelopen jaren vooral bezig met het lanceren van vervolgen. Er kwamen verschillende vervolgen uit, wat voor de animatie studio bijna een garantie was tot succes. In 2020 is het weer tijd dat er nieuwe verhalen worden verteld. Met als eerste animatie film ‘Onward’. Waarin de kijker mee wordt genomen in de magische wereld. Mocht jij de film nog niet hebben gezien? Ga de film eerst kijken, en kom dan terug om de recensie te lezen.

De trailers wisten mij niet van een nieuwe animatie hit te overtuigen. Want het idee dat je gedurende de film naar een stel benen zit te kijken, stelde mij niet gerust. Natuurlijk kon ik de Pixar film niet overslaan, want de animatie studio heeft in de afgelopen jaren een goede reputatie opgebouwd. Dan komt een film het beste tot zijn recht op een groot bioscoop scherm. Hieronder lees je op dat bij ‘Onward‘ ook het geval is.

Het verhaal van Onward

Onward vertelt het verhaal van twee tiener elven-broers. Samen beginnen ze aan een bijzondere en avontuurlijke zoektocht om te ontdekken of er nog ergens in de wereld magie te vinden is.

De recensie van Pixar’s Onward

De recensie van Pixar's Onward

Laat ik je meenemen in mijn denkwijze voordat ik überhaupt één letter van de recensie had getypt. Toen ik de bioscoopzaal uitliep, had ik moeite om een bepaald gevoel of mening te vormen over ‘Onward’. Dat kwam vooral omdat de film niet op alle vlakken binnen kwam. Het schoot niet uit in de positiviteit of negativiteit. Toch kan ik in de recensie een aantal punten voor je op een rij zetten.

De trailer gaf mij geen goed beeld waar de film daadwerkelijk over zou gaan. Toch zat er vanaf het eerste moment een diepere laag onder. Want het ging niet alleen over de reis die de broers Ian en Barley maken om hun vader nog één keer te ontmoeten. De eerste scenes in ‘Onward’ zijn zo gemaakt, dat je goed weet hoe Ian in elkaar steekt. Waardoor broer Barley als een grote contrast wordt neergezet.

Het leuke aan het verhaal, is dat de magie als een rode draad door de film gaat. Alleen wordt dat pas geactiveerd wanneer je zelfvertrouwen in jezelf hebt. Wat er voor zorgt dat de twee broers dichter naar elkaar toe groeien en door hebben waar het allemaal om draait. Want je kan een belangrijk persoon in je leven missen.

Zoals de vader van Ian en Barley in ‘Onward’. Een ander persoon kan de rol overnemen, want de eigenschappen kan ook bij een broer of zus aanwezig zijn. Dat je de juiste weg op wordt geholpen of het zetje in de rug krijgt om iets voor elkaar te krijgen. Deze boodschap van de regisseur en schrijver, komt pas goed naar voren aan het eind van de Pixar film. Je krijgt wel verschillende elementen te zien, dat valt tijdens de ontknoping pas op z’n plek.

De makers hebben geprobeerd om met Onward nieuwe standaarden neer te zetten

Wat ik heel leuk vond om te zien, was dat de moeder van Ian en Barley een grotere rol had dan verwacht. Bij andere animatie films, wordt de moeder meestal aan de kant geschoven. Zodat de hoofdrol spelers van de film meer tijden en ruimte hadden om het avontuur af te maken. In ‘Onward’ krijgt Laurel zoveel ruimte, dat ze bijna net zoveel mee doet als haar zoons. Waardoor ze een waardig karakter is in het geheel.

Natuurlijk kan ik de animatie niet over het hoofd zien. Want er wordt met prachtige animatie een grote wereld uit de grond gestampt. Het is kleurrijk, en het gevoel voor detail is perfect. Je kan het stof bijna voelen en zien hoe de de haren in model zijn gebracht. Een ander voorbeeld, is de manier waarop het ‘boven lichaam’ van vader is geanimeerd.

De boodschap had ik hierboven al even aangetipt. Dat heel mooi en krachtig. Alleen wist de aanloop er naartoe mij er niet zo te trekken, dat ik met tranen in mijn ogen uit de bioscoopzaal liep. Dat komt ook omdat ik niet bekend ben met de mythologie van het spel. De film ‘Onward’ heeft het bekende spel ‘Dungeons and Dragons’ gebruikt om het avontuur in de film in goede banen te leiden. Toch ben ik benieuwd wat deze wereld nog meer heeft te bieden. Je krijgt een voorproefje, maar een deel twee is zeker welkom.

Onward Review
Pixar weet de magie, dat de animatie studio iedere keer weet te verwerken, opnieuw toe te passen. Het komt in de richting, alleen weet de emotie mij niet volledig te pakken. Dat neemt de kwaliteit van animatie en bouw van de wereld niet weg.
7
CGI / Animatie
9