Na een flinke vertraging heeft Netflix de film Otherhood online gezet
Bron: Netflix & Linda Kallerus | Otherhood

Otherhood Review

6.8
Moeders met het lege nest syndroom gaan los!

Bron: IMDB & Netflix | Motherhood

In eerste instantie leek ‘Otherhood’ opzettelijk verkeerd te zijn geprogrammeerd. Toen ik de trailer van de film zag, vroeg ik mij af waarom dit niet eerder werd gelanceerd. Want het draait om de drie moeders, zij gaan op bezoek bij de zoons. Zij waren moederdag vergeten. Felicity Huffman was betrokken bij een schandaal, waardoor de film werd opgeschoven naar begin augustus.

Voor lege nesters, wat is het verschil tussen je kinderen laten opgroeien en ze op afstand laten groeien? Dit jaar, op moederdag, voelen ze zich gemarginaliseerd en vergeten en hebben oude vrienden Carol, Gillian en Helen besloten om naar New York te rijden om opnieuw contact te maken met hun volwassen zonen. In het proces, beseffen ze dat hun zonen niet de enigen zijn wiens leven moet veranderen.

Toen ‘Otherhood’ begon had ik het gevoel, in een typische Amerikaanse komedie te zijn beland. Van de decors, manieren en gesprekken. Het was over de top. Naarmate de film vorderde ging dat gevoel weg. Want het zorgde er namelijk voor dat het een niet al te typische Netflix film werd. Alsof deze film in de bioscoop had kunnen draaien. Althans, dat was mijn eerste reactie.

Toch ontbrak het bij de film aan een aantal dingen. Waardoor ik keus om William Sutcliffe zijn boek naar Netflix te halen, heel goed kan begrijpen. Bepaalde scenes, waarbij emotie een grote rol moest spelen, was het acteer werk zo over de top en slecht. Dat het duidelijk opviel dat de actrice de tranen en emotie eruit probeerde te persen.

Het werd snel duidelijk dat de film op Netflix thuis hoort

Ook de manier waarop het verhaal vorm kreeg ging wat vreemd. Het ene moment was je met een verhaallijn van zoon A bezig en het volgende moment werden er nieuwe elementen toegevoegd, zonder dat je daar als kijker op voor werd bereidt. Normaal gesproken krijg je in de loop van de film verschillende hints, waardoor je bepaalde scenes of momenten ziet aankomen.

Dat was met ‘Otherhood’ niet altijd het geval. Dat kan soms goed uitpakken, maar in het geval van het baby verhaal. Vond ik het onnodig en had die verhaallijn er makkelijk kunnen worden uitgeknipt. Alsof de makers deze verhaallijn perse wilde, zodat er een diversiteit aan leefomstandigheden werd getoond.

De humor in ‘Otherhood’ kon ik erg waarderen. Het lag er soms te dik bovenop, maar in de meeste gevallen was het leuk. Het zorgde voor de juiste toon. Waardoor ik het kijken naar de film met een positief gevoel kon voortzetten. De focus ligt heel erg op de drie zoons. Terwijl het eigenlijk om de moeders zelf gaat. Zij hebben het gevoel in de steek gelaten te zijn. Dat klopt deels, terwijl de zonen proberen om hun leven vorm te geven.

In Otherhood draait het niet zozeer om de zoons, maar om de moeders

De moeders moeten juist op zoek naar een gepaste invulling. In plaats van stil te blijven staan bij de manieren hoe bepaalde dingen vroeger gingen. In ‘Otherhood’ zie je de verschuiving plaats vinden van krampachtig vast blijven houden tot en met het proberen los te laten, en op zichzelf te focussen. Vooral de rol van Angela Bassett vond ik geweldig. Zij maakt de grootste verandering mee, en de manier waarop Angela dat neer weet te zetten was top! Ik heb van haar genoten.

Cindy Chupack heeft het verhaal voor de film veranderd, maar ook de film geregisseerd. Je merkt dat bepaalde karakters of elementen van ‘Sex and the City’ terug komen in de film. Zoals de rol van Felicity Huffman. Zij speelt de vrouw die vooral in de knoop zit met zichzelf. Overmatig alcohol drinkt, maar ook heel erg bezig is om zo jong mogelijk eruit te blijven zien. Het is niet erg, dat er elementen worden gebruikt. Alleen was het overduidelijk te zien in de film.

Wat mij betreft had de film het een stuk beter gedaan als ‘Otherhood rondom moedersdag zou zijn uitgebracht. Toch gaat de focus al snel over op de moeders en de relatie met de zoons in plaats van het moederdag verhaal. Het verhaal, sfeer en humor maken de film vermakelijk om naar de kijken. Alles bij elkaar geef ik de film een 6,8. Wat voor cijfer geef jij de Netflix film? Laat jouw mening onder deze recensie achter.

Het Verhaal7
Acteer werk6.5
Regie6.5
Het einde7
Acteer werk van Angela Bassett
De band tussen de verschillende moeders
De humor
De diversiteit aan herkenbaarheid
Het onnodige blijven toevoegen van verhaallijnen
Het over de top en slechte acteer werk
6.8
Hoe proberen moeders alles te houden zoals het is? In 'Otherhood' krijg je dat te zien. Waarbij de makers verschillende soorten gezinnen en moeders in beeld brengen. Zodat er wat herkenbaarheid voor iedereen in zit.

Televisie
Videoland doet mee met het nieuwe televisie seizoen