Netflix en Pearl gaan met ‘Over The Moon’ de concurrentie aan met Disney
OVER THE MOON - (L-R) "Bungee the rabbit" and "Fei Fei" (voiced by Cathy Ang). © 2020 Netflix, Inc.

Over the Moon Review

0
7.9

Netflix is bezig om een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Om dat voor elkaar te komen gaat de streamingdienst geen concurrent uit de weg. De grote speler Disney kan de komende jaren concurrentie van Netflix verwachten. Een goed voorbeeld is de nieuwe animatie film: ‘Over The Moon’. Waar geen onbekende mensen aan hebben gemerkt. Lees in de recensie of dit een film is dat je met het hele gezin moet gaan kijken.

Een slim jong meisje met een passie voor wetenschap werkt vastberaden aan een raket om naar de maan te reizen en te bewijzen dat een legendarische maangodin echt bestaat. Daar gaat ze op een onverwachte missie en ontdekt een eigenaardig land met fantastische wezens.

Niemand minder dan Glen Keane is na jaren lange samenwerking met Disney wezen kijken bij andere partijen. Keane heeft in het verleden aan de wel bekende Disney-renaissance films gewerkt. Denk aan ‘Beauty and the Beast’, ‘The Little Mermaid’ en recent ‘Tangled’. Waardoor je er zeker van kan zijn dat je een hit krijgt te zien.

Daar houden de overeenkomsten niet op. Verhaal technisch, komt ‘Over The Moon’ in opbouw overeen met de Disney klassiekers. Vanaf de eerste scène krijgt de kijker het verhaal mee. De manier waarop de makers het persoonlijke verhaal van Fei Fei vertellen is heel mooi. De band met haar ouders, het verdriet en hoeveel impact de dood van haar moeder heeft. Dat wordt op een gevoelige en subtiele manier in de animatie en muziek verwerkt. Waardoor de als kijker direct kan meeleven.

De start ging goed, alleen namen de makers een verkeerde afslag

Voor mij was het begin ook het beste. Vanaf het moment dat Fei Fei voet zet op de maan, is de film mij kwijt. De emotie en opbouw waar de makers zo goed aan zijn begonnen, is met een aantal scènes direct weg. Dat heeft met een aantal elementen te maken. Om te beginnen met het verhaal. Wat Fei Fei moet doen op de maan, om terug te gaan naar huis. Is voor mij te ver gezocht. Ondanks dat de boodschap erachter, en wat ze er van leert heel erg mooi is.

De makers zitten namelijk in op hoe je kan om gaan met verdriet en afscheid nemen. Dat er een tijd om te rouwen, maar dat je niet moet vergeten wat voor liefdevolle mensen er om je heen staan. Voor een ieder is het rouwen anders. Alleen laat de film één manier zien. Het verhaal van de film is gebaseerd op een Chinese legende, waarmee de makers goed moesten kijken hoe de film het verhaal eer aan doet. In de boodschap overbrengen zijn zij in ieder geval geslaagd.

Wat ook direct naar een ander spoor gaat is het gebruik van kleur en animatie. De omgeving waar Fei Fei en haar familie woont, is heel traditioneel op een realistische manier geanimeerd. Zodra de maan is bereikt veranderen de karakters en kleuren drastisch. Voor mij waren het te felle kleuren. Waar door het een te groot contrast met de andere animatie was. Het gevoel en emotie wordt daarmee uit de film gehaald.

De kijkers van ‘Over The Moon’ worden vanaf het begin meegenomen in het verhaal

De kijkers van 'Over The Moon' worden vanaf het begin meegenomen in het verhaal
OVER THE MOON – (L-R) “Father” (voiced by John Cho), “Fei Fei” (voiced by Cathy Ang) and “Mother” (voiced by Ruthie Ann Miles). © 2020 Netflix, Inc.

Wat mij aan het eind van ‘Over The Moon’ opviel, was dat de makers in het eerste deel van de film alle aanwijzingen hadden gestopt. Met een preview van de raket, de oplossing om de maangodin te helpen en dat de konijn van Fei Fei een sleutelrol heeft. In de loop van het tweede deel, krijgt de kijker de mogelijkheid om de puzzelstukjes te herinneren. Iets wat ik heel leuk vond om te doen. Zodat je mee kon denken tot het eind.

Er waren twee nummers in de film, die ik geweldig vond. Het ging om de nummers: ‘Over The Moon Above’ en ‘Love Someone New’. Mooie nummers waarmee de emotie direct werd overgebracht. Een nummer dat voor mij een groot kermis gehalte had was: ‘Ultraluminary’. Het had zo een act tussen de andere Europese landen tijdens Eurovision kunnen zijn.

Al met al kan ik zeggen, dat ‘Over The Moon’ een grote hit van Netflix is. De makers hebben goed nagedacht wat de boodschap is, maar hebben bepaalde keuzes gemaakt die de plank missloegen. Dankzij de animatie, muziek en hoofdrol van Fei Fei, blijf je kijken om te zien hoe het af loopt.

Over the Moon Review
7.5
9