Bron: September Film Distribution & Filmdepot | Parasite

Parasite Review

Reader Rating2 Stemmen
7.9
9.3
Arm en rijk staan in Parasite tegenover elkaar

Het heeft even geduurd voordat ik de veel besproken film ‘Parasite’ kon zien. Het seizoen vol met awards staat op het punt te beginnen, en de film uit Zuid-Korea maakt veel indruk. In de recensie van de film, ga ik langs de belangrijke punten. Want is het zo’n goede film? Hieronder kom je erachter.

Voor regisseur Joon-ho Bong is dit de grote doorbraak over de hele wereld. Het is niet dat de filmliefhebber zijn werk niet kent, want hij heeft genoeg gemaakt. Zoals ‘Okja‘ en ‘Snowpiercer’. Toch werd er naar mijn idee weinig over de film gesproken. Terwijl zijn nieuwste werk ‘Parasite’ naast de media een groot publiek weet te bereiken. Want er zitten heel veel lagen in de film verwerkt, waardoor er genoeg is om op in te gaan.

De werkloze Ki-taek en zijn gezin leven in een krappe woning een arm bestaan. Ze raken bijzonder gefascineerd door de rijke familie Park en zien mogelijkheden om van hun luxueuze bestaan te profiteren. Het gezin probeert langzaam maar zeker zijn intrede te doen tot het leven van de familie en heeft daarbij geen moeite met een paar leugentjes om eigen bestwil. Een onverwacht voorval gooit echter roet in het eten, waardoor ze alles op alles moeten zetten om hun nieuwe leven in stand te houden.

De grote vergelijkingen met ‘Joker‘ vindt je overal. Zo zouden beide films laten zien hoe groot de contrasten tussen arm en rijk zijn. Je doet er alles aan om serieus genomen te worden. Terwijl de mensen die rijk zijn op je neer kijken, en uitkafferen. Dat gebeurd ook in ‘Parasite’. Van het uitvoeren van opdrachten tot het benoemen van vieze geur. Alsof mensen die arm zijn een bepaalde lucht met zich mee dragen.

Regisseur Joon-ho Bong heeft met deze film zijn kunnen laten zien

Het voelde voor mij aan alsof de karakters in de film aan wilde geven dat het personeel arm was en zij veel beter waren. Terwijl de karakters op bepaalde momenten niet matchen. Nu komt het over alsof Joon-ho Bong één bepaalde groep sympathieker in beeld heeft gebracht. Dat is niet het geval, want gedurende ‘Parasite’ krijg je verschillende scenes te zien, waarin een iedere groep van de samenleving in de spotlight wordt gezet. Zowel op een positieve als negatieve manier.

Naast de grote contrasten, krijg je ook een beeld hoe het leven in Zuid-Korea kan zijn. Je moet er als gezin alles aan doen om überhaupt aan werk te komen. Ook wordt er gesproken over de dreiging van Noord-Korea. Want er kan op ieder moment op de knop worden gedrukt, zodat er kernwapens worden afgevuurd.

Naast de karakters is er nog een geweldige locatie. Je kan niet om het grote huis heen. Regisseur Joon-ho Bong heeft er alles uitgehaald. Door op verschillende manieren te filmen, heeft hij er voor gezorgd dat het huis nog groter en rijker eruit ziet. Ook heeft het verhaal geholpen. Bij andere films, die in een huis of op één locatie afspelen, kan je het gevoel hebben dat er weinig gebeurd. Dat is in ‘Parasite’ zeker niet het geval. Ik zat constant op het puntje van mijn stoel.

Het verhaal van Parasite wist mij tot aan het eind in zijn greep te houden

De film wordt neergezet als een drama film, toch draaide de sfeer na een uur om, en zat je naar een thriller te kijken. Want alles wat de familie van Ki-taek had gedaan, kon worden onthuld. Er zaten genoeg veranderingen in het verhaal, waardoor je als kijker iedere keer werd verrast met iets nieuws.

Voor mij kwam een verandering uit de lucht vallen, en kon ik het niet zien aankomen. Dat laat alleen al zien hoe goed Joon-ho Bong het verhaal in elkaar heeft gezet. Dat was niet één moment maar tot aan het eind van ‘Parasite’. Alleen daarom raad ik je aan om de film zo snel mogelijk te gaan zien.

Parasite Review
Regisseur Joon-ho Bong laat met de film Parasite zien wat hij in huis heeft. Door verschillende lagen in de film te maken, krijg je te zien hoe arm en rijk tegen over elkaar staan, het is om in Zuid-Korea te wonen. Maar vooral hoe mensen het hoofd boven water proberen te houden. De film is een parel door het verhaal, acteer werk, camera werk en locatie
9.5
8.5
9.5