Source: Herrie Film & TV & Filmdepot | Pari

Pari Review

0
7.2
De leeuwin wordt losgelaten in de film Pari

Hoever gaat een moeder om haar zoon te vinden? De film Pari laat zien waar de grens ligt

Sinds 14 januari is de film ‘Pari’ te zien op het platform Picl. Voor de Nederlandse filmliefhebber, de plek om op ene legale manier naar nieuwe arthouse films te kijken. Zeker op dit moment, dat de filmhuizen voor publiek zijn gesloten. In de recensie wordt uitgelegd, wat ik waardeer aan de film. Mocht je de film nog niet hebben gezien, dan kunnen hier de nodige spoilers in zitten. Die bepaalde gebeurtenissen in de film kunnen verklappen.

In dit aangrijpend familiedrama, waarin de Iraanse Pari en haar man naar Athene reizen op zoek naar hun vermiste zoon Babak, komt het aan op de innerlijke kracht en het doorzettingsvermogen van Pari. Wanneer de Iraanse Pari en haar man hun studerende zoon in Athene opzoeken, stranden ze al gelijk op de luchthaven, tevergeefs wachtend op Babak die hen zou komen ophalen. In deze voor hen vreemde omgeving is het traditionele moslimkoppel aangewezen op het beetje Engels dat Pari spreekt.

Aan het begin van de film, wordt de kijker meegenomen met wat de Iraanse Pari en haar man overkomt. Zonder de nodige uitleg, worden er steeds puzzelstukken toegevoegd. Waardoor de kijker een steeds duidelijker beeld krijgt van wat er aan de hand is. Het vliegveld van Athene is pas het begin van de film, waarna er een weg wordt bewandeld die voor vele ouders een nachtmerrie zijn.

De strijd van Babak zijn moeder is de rode draad in de film

Wat mij vanaf de eerste scène opvalt, is dat Pari heel goed voor zichzelf op komt. Ze heeft een bepaalde kijk op de wereld, en heeft achter haar man zijn rug, haar zoon opvoed met dromen. Dat hij zijn eigen wensen en dromen moet gaan volgen. Alleen wordt de kijker een beeld getoond, dat de moeder van het gezin daar zelf niet aan toe is gekomen. Of het aan durfde om de wijde wereld in te trekken. Alleen wordt er een totaal ander beeld geschetst naarmate de film verder komt.

Pari roept namelijk heel hard dat ze alles voor haar zoon over heeft, dat wordt duidelijk wanneer ze in een flinke strijd terecht komt. Ook haar duidelijke wereld is volledig werd, waarmee haar geloof en wereld niet centraal staan. De dingen die ze mee maakt in de zoektocht naar haar zoon, laten haar dezelfde weg bewandelen. Waardoor de conclusie is, dat ze het zeker wel aan durfde maar de kans niet heeft gekregen.

Zelf het beeld dat Babak, haar zoon, verteld aan andere is anders dan dat ze aan het eind voorkomt. Waarmee niet alleen Babak maar ook zijn moeder niet meer zijn wie zij aan het begin waren. Bij bepaalde scenes hield ik mijn adem in, want Pari kreeg veel voor haar kiezen dat buiten haar comfort zone viel. Daarnaast had ik de moed zelf allang opgegeven. Misschien zit er als moeder geen grens aan hoever je voor de kinderen gaat. Mocht ik voor grote groepen mensen staan, die niet direct heel aardig overkomen. Dan draai ik toch om in plaats van het aanspreken, om iemand te vinden.

Wat kon ik nog meer waarderen aan bepaalde keuzes in de film?

Op acteer gebied hebben de makers er alles aan gedaan, dat de film bijna als een documentaire aanvoelt. De kijker gaat letterlijk mee op de reis die vader en moeder maken, waarbij de chemie, liefde en cultuur heel goed overkomen op beeld. Na iedere scene kon ik de strijd van Pari nog meer waarderen. Dat komt ook door de manier waarop Melika Foroutan de rol neerzet. Moeder wordt neergezet als een leeuwin. Mocht je meer van Foroutan willen zien? Dit jaar is de actrice onder andere te zien in de Netflix serie ‘Tribes of Europe’.

Over het einde van ‘Pari’ heb ik gemengde gevoelens. Aan de positieve kant, is dat de film afsluit met het verhaal van de moeder. Zij heeft alles uit de kast gehaald om haar zoon te vinden. Toch lijkt het erop dat haar zoon verder weg is dan verwacht. Waardoor de kijker Babak niet krijgt te zien. Wat ik wel heel erg jammer vindt, dat had het geheel op een hele goede manier afgesloten.

Pari Review
De makers van 'Pari' hebben er voor gezorgd, dat het verhaal van de film universeel is. Het speelt zich af in een bepaald land, toch is de kracht van moeder heel herkenbaar. Als kijker krijgt aan het begin een bepaald beeld voorgeschoteld, maar dat is niet waar de film uiteindelijk om draait. Dat wordt pas duidelijk wanneer de film bijna is afgelopen. Waardoor het verrassingseffect niet wordt geforceerd.
7.5
7.5
7