Is de 2019 versie van Pet Sematary zo eng als dat wordt gezegd?
Bron: Paramount Pictures & Filmdepot | Pet Sematary

Pet Sematary Review

De verschillende filmstudio’s vallen over elkaar heen, als het gaat om verfilmingen van Stephen King. Al tien tallen jaren blijven de horror films scoren. De film ‘It: Chapter One‘ zorgde voor een nieuwe opleving in Hollywood, en daar hoort ‘Pet Sematary’ ook zeker bij. Want nadat het boek uit kwam, was er in 1989 de eerste verfilming. We zijn dertig jaar verder, en voor vele was het de hoogste tijd om de cult horror film nieuw leven in te blazen.

Dokter Louis Creed is net samen met zijn vrouw Rachel en hun twee jonge kinderen van Boston naar het platteland van Maine verhuisd. Dan ontdekt hij een mysterieuze begraafplaats in het bos vlakbij hun nieuwe huis. Dan slaat het noodlot toe en volgt er een reeks angstaanjagende en afgrijselijke gebeurtenissen.

Over het algemeen kan ik de boek verfilmingen van Stephen King waarderen. De ene komt wat positiever over dan de ander. Voordat de 2019 versie van ‘Pet Sematary’ in de bioscoop kwam, wilde ik er blanco in gaan. Daarom heb ik de 1989 versie niet voor die tijd bekeken. Het blanco in de film gaan is niet helemaal gelukt, want de trailer liet al te veel zien.

Je kreeg van te voren een aantal belangrijke scenes te zien, die een sleutelrol in de film speelde. Bijvoorbeeld het overlijden van een gezinslid. Niet alleen ik, maar ook de filmmakers vonden het jammer dat de trailer dat had verklapt. Dat wil niets zeggen over de rest van de film, want er was nog genoeg om je over te verbazen.

Pet Sematary heeft een flinke update gekregen

Toen ik in de bioscoopzaal zat, heb ik de eerste helft bijna verveeld zitten kijken. De verwachtingen waren voor de release heel hoog gelegd. Want ‘Pet Sematary’ zou de meest schrikbarende Stephen King film tot nu toe zijn. De pauze begon, en ik snapte niet zo goed wat er in de media werd verkondigd. Want er kwamen niet zulke hele enge scenes voorbij.

Er werd vooral verteld over het ontstaan van de dieren begraafplaats, en wat voor effect dat zou hebben op de omgeving. De makers wilde er zeker van zijn dat jij als kijker begrijpt wat zij in gedachten hadden. Maar ook dat jij mee leeft met de familie en buurman Jud. Dat lukte aardig, alleen kreeg ik het gevoel dat het meer draaide om de grond dat erachter zat dan de begraafplaats voor de stapel takken.

De film ‘Pet Sematary’ heeft genoeg enge scenes en momenten om te laten schrikken. Van de achtergrond informatie van Rachel tot en met de terugkeer van Ellie. Normaal gesproken weet je niet zo goed wat een jonge acteur of actrice weet neer te zetten. Jeté Laurence speelde Ellie, en wist een geweldige rol neer te zetten. De contrasten met de levende en dode Ellie zijn enorm. Jeté weet van heel liefelijk naar kwaadaardig te gaan. Waardoor ik de kriebels over mijn rug kreeg, toen Ellie terug kwam en de een na de andere persoon de dood in wist te jagen.

Niet alle veranderingen kon ik waarderen

De makers hebben er voor gekozen om een aantal veranderingen door te voeren in de 2019 versie van ‘Pet Sematary’. In de 1989 versie, is het niet Ellie maar Gage die komt te overlijden. In de recent uitgekomen horror film had Louis moeite om Church een spuit te geven. In de 1989 versie is dat niet het geval, en heeft de film ook een ander einde.

Niet alles lijkt logisch te zijn in de nieuwe horror film. Er zijn een aantal scenes, zoals aan het begin van ‘Pet Sematary’. Dat er een aantal kinderen rond loopt met een net overleden hond. Je krijgt het te zien, maar de makers lijken er niet veel mee te doen in de film. Een gemiste kans, al schijnt het dat er een aantal scenes zijn uitgeknipt. Daarin lijken de kinderen van het dorp een grotere rol te spelen.

Mij hadden de makers blij gemaakt om het einde niet te veranderen. Want in de nieuwe versie, weet het kwaad te winnen van de familie. Waardoor er een heel open einde ontstaat. Zelf vond ik het geen succes, en ging met een slecht gevoel de bioscoop uit. Dat neemt niet weg dat ‘Pet Sematary’ niet eng genoeg is om in de bioscoop te zien. Je moet alleen de verwachtingen bij stellen, anders wordt je teleurgesteld.

RTL Late Night is gestopt, wat nu?