Heeft Warner Bros met Pokémon Detective Pikachu een nieuwe franchise in handen?

Pokémon Detective Pikachu Review

Pokémon Detective Pikachu Trailer

0

In de jaren ’90 was het voor de jeugd tijd om kennis te maken met ‘Pokemon’. De anime kwam vanuit Japan naar Europa en de rest van de wereld, en vanaf het eerste moment sloeg de animatie serie aan als een bom. In de tijd dat superhelden domineren in de box office, moest Warner Bros hebben gedacht dat het tijd is voor een nieuwe franchise. Het resultaat is dat de videogame uit 2016 de inspiratie bron is voor ‘Pokémon Detective Pikachu’.

Ik was heel benieuwd hoe de makers er voor zouden zorgen dat de transitie naar de live action film op een (bijna) geloofwaardige manier zou gebeuren. Met de release van de trailers, werd al duidelijk dat zij voor een hoog aaibaarheidsfactor zouden gaan. Want Pikachu was al te zien als de schattige muis-achtige. Daarmee gaven de makers mij de nodige hoop, dat de ‘Pokémon Detective Pikachu’ niet heel slecht zou zijn.

Het verhaal van de live action Pokémon film

Het verhaal begint wanneer top privé detective Harry Goodman mysterieus vermist raakt. Zijn vermissing zorgt ervoor dat zijn 21 jarige zoon Tim op zoek gaat naar de reden van zijn verdwijning. In zijn zoektocht krijgt Tim hulp van de voormalige partner van zijn vader: Detective Pikachu, een schattige, hilarische, maar verwarde detective.

Dit is het verhaal van Pokemon Detective Pikachu

Als ze erachter komen dat zij het enige mens-Pokemon duo zijn dat elkaar kan verstaan, besluiten Tim en Pikachu samen te werken om het mysterie te ontrafelen. Jagend op aanwijzingen reizen de twee door de straten van Ryme City, een zorgeloze, moderne metropool waar mensen en Pokémon naast elkaar leven in een hyper realistische live-action wereld.

Je merkt dat de makers een zo breed mogelijk publiek willen aanspreken. Vanaf de eerste seconden zie je dat zij voor diversiteit kiezen. In het begin ‘Pokémon Detective Pikachu’ zie je Justice Smith en Karan Soni samen achter een Pokémon aan gaan. Waardoor je een duidelijk pad ziet van de makers. Daar komt bij dat de film jong en oud wilt aanspreken. Van de fans die vanaf de eerste aflevering kijken, tot en met jonge kijkers die net kennis hebben gemaakt.

Pokémon Detective Pikachu is niet alleen een feest der herkenning

Zelf heb ik de eerste en misschien tweede generatie van de Pokémon meegemaakt, waardoor mijn kennis niet up-to-date is. Toch was het voor mij een fees der herkenning. Toen Tim voor het eerst de stad Ryme City in kwam, had ik hetzelfde gevoel dat ik bij ‘Zootropolis’ had. Dat je in een grote wereld stapt waar alles anders is. Het zag er geweldig uit, en de aaibaarheid was enorm. Maar vooral de namen van de bekende Pokemon te kunnen noemen, voelde aan alsof ik terecht kwam op een herkenbare plek.

Het verhaal daarentegen was niet al te best. Voor mij verdiende ‘Pokemon Detective Pikachu’ niet de prijs voor beste script. Als je de videogame hebt gespeeld, dan kan je veel veranderingen in het verhaal zien aankomen. Sommige elementen in het verhaal zijn op papier misschien ‘oké’. Als je naar de film kijkt, vond ik het iets te ver gezocht. Daarmee hadden de makers voor een wat realistischere verhaallijn kunnen gaan.

Daarbij was de casting van Ryan Reynolds een beetje dubbel. Om niet al te veel te verklappen van het verhaal dat in ‘Pokémon Detective Pikachu’ wordt verteld, maar Ryan Reynolds is als persoon te zien in de film. De rol die hij toen speelde, voelde niet als natuurlijk aan. Dat kan te maken hebben met zijn stem voor Pikachu. Want je hoort hem de hele film. Daarbij zijn niet alle grappen even leuk, alsof Ryan Reynolds een hoop grappen levert en hoopt dat er een aantal raak zijn.

Is er toekomst na Pokemon Detective Pikachu

Het is een start van een mogelijke franchise. Vandaag de dag draait het om franchises, en Warner Bros heeft een tweede deel al goedgekeurd. Waar ik alleen niet op hoop is dat de makers te graag bij de bekende anime vandaan willen gaan. Want de fans vinden het geweldig om herkenbare elementen terug te zien. Kom met Ash of meer Pokémon gevechten.

0

De vechtende angels zijn terug in de nieuwe Charlies Angels trailer
Charlies Angels Trailer