De film Sauvage sleurt je in het bewogen leven van Leo
Bron: Arti Film & Filmdepot | Sauvage

Sauvage Review

0

Bron: Arti Film & Filmdepot | Sauvage

Normaal gesproken zou ik niet snel een filmhuis film gaan kijken. Omdat de concentratie en geduld moet hebben om te kijken. Toch wil ik mezelf aanwennen om mijn horizon qua films te verbreden. Om te beginnen, heb ik de film ‘Sauvage’ bekeken op het platform Picl. Een Franstalige film dat bekeken kan worden vanaf zestien jaar. Er zitten een aantal scenes in, die niet bedoeld zijn voor de ogen van jonge kijkers. In de recensie ga ik verder op de film in. Jij kan jouw mening over de film ook geven, door een reactie onder het bericht te laten.

De 22-jarige Leo zit in de prostitutie. Ondanks de risico’s denkt hij niet aan stoppen, maar hoopt hij in zijn werk een beetje liefde en tederheid te vinden. Dan op een avond treft hij de Canadese zakenman Claude die gek op hem raakt. Er ontstaat een relatie en Claude wil zich liefdevol bekommeren om hem, maar is Leo in staat om zich te binden en zijn milieu vaarwel te zeggen?

Voor mij zijn Franstalige films niet het makkelijkst om te volgen. Het duurde niet lang voordat ik in ‘Sauvage’ werd getrokken. Het thema staat dichtbij mij, ook al heb ik niets met prostitutie te maken. De homogemeenschap heb ik wel ervaring in, waardoor de film op bepaalde vlakken mij wisten te raken.

Bron: Arti Film & Filmdepot | Sauvage

De homogemeenschap is over het algemeen keihard. Er is genoeg drama en als je daar door heen komt, draait het over het algemeen om één ding. Namelijk het meest voor de hand liggende, seks. Waarbij je merkt dat een grote groep mannen dat doet om op een bepaalde manier erkenning te krijgen. In ‘Sauvage’ gebeurd dat ook, alleen dan worden de lichamen voor geld in gezet.

De schreeuw om liefde gaat als een rode draad door Sauvage

Gedurende de film, wilde ik mij ontfermen over Leo. Het ging van kwaad tot erger met zijn gezondheid, en de manier waarop hij probeerde liefde te krijgen was vreselijk om aan te zien. Mensen bleven hem wegduwen of gebruikte hem om er zelf beter van te worden. Iets waar mijn maag van omdraait. Vooral de scenes waarbij Leo op de grond werd gesmeten, maar ook de scene waarbij een huis van een klant werd leeg geroofd. Waren hart verscheurend, je hoorde Leo bijna om liefde roepen.

De manier waarop bepaalde karakters naar Leo keken, kwam voor hij heel hard binnen. Als homoseksuele man krijg je regelmatig te maken met mensen die op- of aanmerkingen hebben op jouw levensstijl. Niet alleen persoonlijk, maar ook via sociale media of waarop bepaalde belangrijke figuren zich erover uitspreken.

Bron: Arti Film & Filmdepot | Sauvage

Er werd in ‘Sauvage’ een beeld neer gezet, dat Leo als homoseksuele man, een vies persoon was. Omdat hij het fijn vond om met zijn klanten in contact te zijn. Bijvoorbeeld het zoenen. Alsof ik naar een metafoor zat te kijken. Misschien denk ik nu te ver, maar zo kwam de scenes wel op mij over.

De manier waarop ‘Sauvage’ was gefilmd, kwam heel realistisch over. Zoals ik hierboven al aan gaf, ben ik over het algemeen de blockbusters gewend. Waarbij alles er gelikt uit moet zien om de film op een spectaculaire manier te verkopen. Bij de filmhuis film is dat totaal het tegenovergestelde. Omdat het draait om Leo zijn verhaal en wat er rondom hem gebeurd. Vooral de emotie moet je als kijker betrokken voelen, zodat jij de film tot het eind wilt bekijken.

De glamour in deze filmhuis film is heel ver te zoeken

Misschien ben ik te veel Hollywood films gewend, want ik had namelijk gehoopt op een goed einde. Wanneer Claude in beeld kwam, begon ik Leo aan te moedigen om zijn leven drastisch om te gooien. Zonder al te veel te verklappen, wil ik toch zeggen dat bijna zat te schreeuwen naar het scherm.

De expliciete scenes gingen wat mij betreft niet te ver. Het gaf mij het gevoel, dat ik naar iets realistisch zat te kijken. Ook hadden de makers er goed over na gedacht wat er werd getoond, want in sommige gevallen werd er later in de film een connectie gelegd. ‘Sauvage’ begon namelijk met een scene, waarbij Leo bij de dokter zat. Althans zo kwam het in eerste instantie over.

Bron: Arti Film & Filmdepot | Sauvage

Tot dat jij als kijker kreeg te zien dat het een rolspel was. Later in de film wordt er een echt dokters bezoek getoond, waarbij Leo de dokter vast pakt om een knuffel te geven. Toen smolt mijn hart, waarbij ik de bevestiging kreeg dat hij veel te lief was voor deze keiharde wereld. Iets wat meerdere malen tegen mij werd verteld, waardoor je vanzelf moet verharden. Zodat mensen geen misbruik van je kunnen maken.

Mijn conclusie of je ‘Sauvage’ moet gaan kijken is heel duidelijk, namelijk: jazeker! Al moet ik er wel bij vermelden dat je naar expliciete beelden moet willen kijken, voor het verhaal gaat zitten en je openstelt voor de emoties. Dan kan ik jou deze film zeker aanraden.

Is het erg dat de X-Men franchise stopt?