Saving Mr Banks verteld het emotionele verhaal dat achter Mary Poppins zit
Bron: IMDB & Disney | Saving Mr Banks

Saving Mr Banks Review

Bron: IMDB & Disney | Saving Mr Banks

Toen ik de recensie van ‘Mary Poppins‘ schreef, wist ik dat er achter de schermen veel moest gebeuren om de film überhaupt te kunnen maken. De ware reden en het verhaal wat er bij komt kijken wordt in de film ‘Saving Mr Banks’ verteld. De film kwam in 2013 uit en was een succes. In eerste instantie zou het niet door Disney worden uitgebracht, tot dat er werd gevraagd of er materiaal mocht worden gebruikt.

Toen had Disney de volledige interesse in de film en ‘Saving Mr Banks’ is uiteindelijk ook door de mouse house uitgebracht. Dat is niet raar, als je na gaat dat Walt Disney één van de hoofdrol spelers is in dit verhaal. Daar komt bij dat je als Disney liefhebber deze film moet hebben gezien. Want je krijgt een kijkje achter de schermen hoe films worden gemaakt, maar ook de geschiedenis achter de iconische film.

Bron: IMDB & Disney | Saving Mr Banks

In ‘Saving Mr Banks’ wordt Walt Disney gespeeld door Tom Hanks, hij weet de warme persoonlijkheid van Walt heel goed vast te leggen. En ik kreeg op bepaalde momenten in de film, het gevoel dat ik naar de echte Walt zat te kijken. Hij weet de rol heel goed neer te zetten, en je merkt dat hij niet perfect is. Maar er alles aan probeert te doen om de schrijfster Pamela P.L. Travers over te halen.

Het is heel grappig om te zien dat sommige referenties in de film, wanneer de film ‘Mary Poppins’ nog in de kinderschoenen staat, worden besproken. Zeker als je na gaat dat schrijfster Pamela P.L. Travers een aantal ideeën vreselijk vond, maar wel terecht zijn gekomen in het eind resultaat.

De film Saving Mr Banks heeft meer te bieden dan alleen een geschiedenisles

Bron: IMDB & Disney | Saving Mr Banks

Naast de geschiedenis lessen over het ontstaan van de iconische oppas, is de film op zichzelf al iconisch. Want je ziet hoe een oudere vrouw worstelt met haar verleden, en probeert er alles aan te doen om het op een goede manier op beeld te krijgen. Want Walt Disney zat haar al twintig jaar achter haar boek aan om te verfilmen. En in de film ‘Saving Mr Banks’ zie je het persoonlijke verhaal van de schrijfster. De gebeurtenissen laten zien waarom zij op een bepaalde manier reageert.

De kijker lijkt aan het begin van ‘Saving Mr Banks’ een voorsprong te hebben op Walt Disney. Want je begint direct in het verleden van Miss Travers. Waardoor je wel begrijpt waarom zij de karakters en het verhaal van ‘Mary Poppins’ als familie beschouwd. Aan het einde van de film is het gelijk stand en lijkt Walt ook door te hebben wat er aan de hand is.

In de scene waarbij Walt en Pamela samen in een kamer zitten, verteld Walt heel mooi waarom hij bepaalde elementen in de film wilde hebben. Het zijn persoonlijke en emotionele verhalen, die hen hebben gemaakt zoals zij zijn. Er wordt heel mooi uitgelegd dat Miss Travers zich vast klampt aan het verleden, en de mensen niet los kan laten. Het enige wat zij wilt is dat haar vader er op een positieve manier uit komt. Want de film ‘Mary Poppins’ draait eigenlijk niet om de kinderen, maar om de vader van het gezin.

Van te voren verwacht je niet dat Saving Mr Banks zo emotioneel zou zijn

Bron: IMDB & Disney | Saving Mr Banks

Wanneer zij samen komen in de kamer, zorgt dat voor een hele mooi en emotionele scene. Daar komt bij dat je als kijker door hebt waar de twee samen moeten komen. In de film ‘Saving Mr Banks’ en in het echt werd de schrijfster niet uitgenodigd voor de premiere. Dat liet P.L. Travers niet aan zich voorbij gaan.

Zij ging naar Walt toe om zichzelf uit te nodigen, en dat is haar goed recht. Alleen zorgde dat er wel voor, dat er geen mogelijkheid voor een vervolg in zou zitten. Nu jaren later, komt er een vervolg met ‘Mary Poppins Returns‘, dus een vervolg is er zeker gemaakt. Als je een volwassen film van Disney wilt zien, waarbij je vooral ziet hoe Walt om ging P.L. Travers. Maar ook hoe ‘Mary Poppins’ tot stand kwam? Dan moet je ‘Saving Mr Banks’ zeker gaan kijken!

Jumanji 3 is officieel aangekondigd!