De visie van Guillermo del Toro is terug te vinden in de horror film Scary Stories
Bron: © 2019 WW Entertainment & Filmdepot | Scary Stories

Scary Stories Review

Wordt er een eng verhaal verteld met de film Scary Stories?

6.8
Niet al te enge Scary Stories

Als het om horror en fantasie films gaat kan je niet om regisseur en scenarioschrijver Guillermo del Toro heen. Voor de film ‘Scary Stories’ heeft er ook alles aan gedaan om de film te promoten. Van teasers bij de Super Bowl tot en met een panel bij San Diego Comic Con 2019. Is het aan te raden om de film in de bioscoop te zien? In de recensie zal ik voors en tegens uitleggen.

Na een avond stappen brengt een groep tieners een bezoek aan een verlaten huis aan de rand van het stadje Mill Valley. In dit spookhuis woonde ooit Sarah Bellows die haar donkere geheimen opschreef in dit boek. De groep tieners ontdekt het boek en brengen het boek weer tot leven. Het boek blijkt vervloekt te zijn en de angstaanjagende verhalen met duistere figuren komen hiermee tot leven. Hoe stop je een boek dat zichzelf schrijft en waarvan de verhalen ook daadwerkelijk tot leven komen? “Jij leest het boek niet, het boek leest jou!”

Het gekke aan ‘Scary Stories’ is dat de handtekening van Guillermo del Toro op verschillende plekken is terug te vinden. Kijk alleen al naar de verschillende monsters. Je ziet dat deze film uit de koker van de filmmaker komen. Terwijl regisseur André Øvredal aan het roer van de film stond. Hij was ook verantwoordelijk voor de film ‘The Autopsy of Jane Doe’ uit 2016. Waar de horror van begin tot eind voelbaar was.

De muzikale ondersteuning en de monsters weten bepaalde minpunten te verbloemen

In tegenstelling tot ‘Scary Stories’. De leeftijdgrens van zestien jaar en ouder is moeilijk te begrijpen omdat de makers op verschillende manieren willen verbloemen, dat het geen super enge horror film is. Het is vermakelijk en zo nu en dan eng. Terwijl je de schrik momenten ver van te voeren ziet aankomen. Het verbloemen gebeurd door de muziek de overhand te laten nemen. De volume wordt omhoog gegooid, waardoor je voor een paar seconden schrikt. Terwijl het op beeld mee valt qua hoeveelheid horror.

Waar wel goed over nagedacht is en ook voor de nodige enge en griezelige momenten zorgt, zijn de monsters. De verschillende monsters hebben iets, waardoor zij stuk voor stuk uit een verhalenboek kunnen komen. Alsof zij uit verhalen van kampvuren of horror boeken komen. Wat nog meer werkt is hoe bepaalde verhalen bij karakters worden geplakt. Zodat het verhaal voor de kijker op een logische manier verloopt.

De cast doet er heel goed aan om de tieners uit 1968 te spelen. Zij hebben een hoog nerd gehalte, wat bij mij zorgt voor sympathie zorgen. Ik hoopte dat de karakters het eind van ‘Scary Stories’ zouden halen. Zonder al te veel te verklappen, er vallen een aantal doden. Dat kan bijna niet anders in een horror film.

De cast, decor en monsters weten de film Scary Stories te dragen

Als jij een zwakke maag hebt, moet jij goed voorbereid naar de bioscoop gaan. Want de makers hebben bij bepaalde scenes de nodige ranzigheid verwerkt. Van afgehakte lichaamsdelen die worden gegeten tot een dikke vette puist waar niet alleen maar pus uit komt. Het budget van de film is niet al te groot, waardoor er op een slimme manier moet worden gefilmd.

Dat is heel goed gedaan. Ik had eerst het gevoel dat ‘Scary Stories’ zo op Netflix kon worden uitgebracht. Naarmate de film vorderde viel dat heel erg mee. Mede dankzij de cast, decor en monsters voelde de film rijk aan. Wat CBS Films en WW Entertainment heel slim hebben gedaan, is de film nu uit te brengen.

Zodat de film voor Halloween digitaal te bekijken is. Verder kan ik je aanraden om ‘Scary Stories’ te gaan kijken. Het einde hint op een mogelijk vervolg. Ik hoop dat er een tweede deel gaat komen. Het is vermakelijk, zonder dat je met een te hoge hartslag in de bioscoop zit. Alle plussen en minnen bij elkaar opgetekend, geef ik de film een 6,8.

Het Verhaal6
Acteer werk7.5
Regie7