Welke plannen worden losgelaten bij de animatie film Scoob!?
Source: Copyright 2020 WARNER BROS. ENTERTAINMENT INC. Photo Credit: Courtesy of Warner Bros. Pictures & Filmdepot | Scoob!

Scoob! Review

0
6
Scooby-Doo en zijn vrienden zijn naar 2020 gehaald

Voor de oudere generatie zijn Scooby-Doo en zijn vrienden nostalgie. Vandaag de dag kan geen enkele filmstudio zonder een franchise dat daar op teert. Eerder in 2020 wist Warner Bros er voor te zorgen dat Scooby-Doo terug keerde in de bioscopen, namelijk met ‘Scoob!’. Althans in de bioscopen die buiten Amerika vielen. Voor de Nederlandse bioscoop ganger was het één van de grotere film titels. Zowel jong en oud kon gaan genieten van de ge-update animatie franchise. Dit is een recensie dat ik al een geruime tijd klaar heb staan, en alsnog met je wil delen. Want het kan zijn dat je de film via een streamingdienst of online wilt kopen om uiteindelijk te gaan bekijken.

Scoob! onthult hoe vrienden voor het leven Scooby en Shaggy elkaar ontmoet hebben en hoe ze samen met jonge speurneuzen Fred, Velma en Daphne het beroemde Mystery Inc. vormden. Na honderden opgeloste zaken en gezamenlijke avonturen worden ze geconfronteerd met hun grootste, uitdagendste mysterie tot nu toe: een complot om de geesthond Cerberus op aarde los te laten. Tijdens hun strijd om deze wereldwijde “hondpocalyps” tegen te houden, ontdekt de groep een geheim over Scooby’s achtergrond en dat hij voor iets heel groots is voorbestemd.

Als klein jongetje heb ik veel tijd voor de buis doorgebracht. Waarbij Scooby-Doo en zijn vrienden bij Cartoon Network waren te zien. Voor mij een genot om te zien. In 2002 is er nieuw leven in de franchise geblazen door twee live action films te lanceren. Van beide films werd ik heel erg blij, alleen daarna werd het heel lang stil in de bioscoop. In de tussentijd werden er direct naar on demand films gemaakt. Wat jammer is, dat de filmstudio op die manier geen groot publiek bereikte. De aanpak is in 2020 anders.

Het is tijd om een franchise op te gaan bouwen

De makers, en waarschijnlijk Warner Bros, kiezen er voor om de kluis met bekende karakters en shows te openen. Waardoor er een catalogus open gaat, waar de makers uit kunnen kiezen. Met ‘Scoob!’ heb ik het gevoel dat de makers hoopte dat dit een groot succes zou worden. Zodat er achter de schermen aan een vervolg en diverse spin-off films en mogelijk series kan worden gewerkt. Dat is niet alleen te zien aan Scooby-Doo en zijn vrienden. Maar vooral met de andere karakters die in de film te zien zijn. Denk aan Dick Dastardly en Captain Caveman van onder andere ‘Wake-Races’. Ik herkende de karakters van vroeger, maar had direct mijn vraagtekens. Waarom moeten deze karakters in deze film te zien zijn? Het is puur en alleen maar om de karakters bij een jong publiek te introduceren. Zodat de Hanna-Barbera Cinematic Universe kan worden opgebouwd.

Dat de makers met ‘Scoob!’ voor een jong publiek gaan wordt in de loop van de film duidelijk. Misschien kom ik als een oude knar over, maar vroeger was Scooby-Doo griezelig. Waarbij de locaties als spookhuizen, een verlaten fabriek of afgelegen haven werden bezocht. Dit keer wordt het naar 2020 getrokken, door naar de ruimte te gaan. Om het jonge publiek aan te spreken, moet het fris, modern en futuristisch overkomen. Daar zijn de makers in geslaagd.

Wat kan de kijker verwachten van het verhaal en animatie?

Het verhaal is niet heel spectaculair. Het draait vooral om de groep en hoe zij de wereld kunnen redden. Er wordt binnen de lijntjes gekleurd, met hier en daar een knip oog. Een animatie van nu kan niet zonder grappen voor volwassenen. De naam van de slechterik ‘Dick’ werd uitgebreid besproken, en haalde Shaggy een condoom uit een berg met troep. Dat had niet gehoeven, want het voegde niets toe. Daarnaast waren de slechteriken verre van slecht. Waardoor de jonge kijker niet hoeft te kiezen tussen het goede en slechte.

De animatie mag niet ontbreken in een recensie over ‘Scoob!’. Na jaren 2D animatie te hebben gebruikt bij de karakters, is het tijd om een 3D versie te introduceren. Voor mij als oudere kijker, was het even wennen. Je bent toch het oude gewend, alleen was dat na de helft van de wil weg. Als je naar de kwaliteit van de animatie kijkt, dan kan het niet tippen aan films die vandaag de dag uitkomen. Wat ik persoonlijk heel erg jammer vindt.

Mijn conclusie van de recensie is dan ook kort maar krachtig. De film is gemaakt voor een jong publiek dat zich een anderhalf uur wilt vermaken. Het verhaal, animatie en grappen zijn niet van top kwaliteit, maar zijn vermakelijk. Waardoor dit een perfecte film is om op een vrije middag op de bank te gaan kijken. Houdt de verwachtingen laag, op die manier kan de film alleen maar meevallen.

Scoob! Review
De makers van 'Scoob!' hebben er alles aan gedaan om Scooby-Doo en zijn vrienden naar 2020 te halen. Alleen hebben de makers het oudere publiek over het hoofd gezien. De doelgroep is het jongere publiek, waarmee de nodige veranderingen zijn doorgevoerd in de film.
5.5
6
6.5