In de film Searching draait het om een bijzondere bijzondere zoektocht
Bron: Sony Pictures & Filmdepot | Searching

Searching Review

Vandaag de dag kan je niet meer om de sociale media en computers heen. In ‘Searching’ wordt daar gebruik van gemaakt. Schrijver en regisseur Aneesh Chaganty wilde op een originele manier een verhaal vertellen. Hij schreef het script samen met Sev Ohanian. Hij schreef hiervoor het script van ‘Fruitvale Station’. De heren wisten het voor elkaar te krijgen om een strak verhaal neer te zetten.

Dankzij de trailer weet je wat er gaat gebeuren in ‘Searching’ alleen het verloop ervan niet. En daar zit het beste deel van de film. Sommige films weten het eerste 2/3 van films prima neer te zetten, maar slaan de plank mis bij het eind. Dat is bij mysterieuze thriller en drama niet het geval.

Wanneer Margot, de 16-jarige dochter van David Kim vermist raakt, wordt er een politieonderzoek opgezet om haar te vinden. Na 37 uur is er nog steeds geen spoor van Margot en David besluit om op haar laptop te kijken om zo meer over haar dagelijks leven en vrienden te weten te komen. Via haar sociale media ontdekt hij dat zijn dochter veel voor hem verborgen hield. David moet zijn dochters geheimen ontrafelen om haar op te sporen voor het te laat is.

Er zijn zo veel verschillende veranderingen in het verhaal aangebracht, dat je goed moet opletten en zelfs twee keer moet kijken wie er achter zit. Hoofdrolspeler John Cho is in ‘Searching’ de vader van zijn verdwenen dochter. Ik kende hem van ‘Star Trek: Into Darkness’ waar hij een bijrol had. Hier moet hij de film dragen, en dat doet hij heel goed. Zijn rol is heel kort samengevat, de bezorgde vader. Dat laat hij zien en is daar heel overtuigend in.

Je volgt David Kim in de film Searching via de verschillende schermen

Toen ik de eerste tien minuten had gezien, zat ik ook in de film. De makers hebben er voor gezorgd dat je in de eerste minuten van ‘Searching’ een band krijgt met het gezin Kim. De fundering voor de film wordt gelegd, omdat je met beeld krijgt te zien in welke mooie en minder positieve momenten het gezin er voor elkaar was.

Je krijgt met foto’s en filmpjes op Windows XP het achtergrond verhaal te zien. Wanneer de film verder gaat ga je naar Apple en de tegenwoordige tijd. De gehele film kijk je mee op het scherm. Dat is de eerste minuten leuk om te zien, maar na een tijdje hoopte ik dat de makers er een twist aan zouden geven. Dat gebeurd waardoor het kijken naar de film leuk en interessant blijft. Daar is het verhaal een groot onderdeel van. De combinatie maar de film goed en creatief. Dit soort films zie je niet vaak.

Als kijker wordt je mee genomen in de zoektocht naar Pamela Kim. Terwijl haar vader verschillende websites afloopt om meer informatie te vergaren. Kijk je over zijn schouder mee. Je ziet de aanwijzingen liggen, die een aantal seconden later worden opgepikt door de film. Het houdt je actief en betrokken met wat er op het scherm gebeurd.

De cast van Searching leveren goed werk af om het verhaal goed neer te zetten

Naast John Cho heeft Debra Messing, beter bekend van ‘Will & Grace‘, een grote rol in ‘Searching’. Zij leidt het onderzoek en de rol lijkt op haar lijf geschreven. Want zij is bloed serieus en manier waarop zij spreekt maar het geloofwaardig. Wanneer vader en rechercheur samen op onderzoek gaan wordt het verhaal spannend.

Je wordt van hort naar her meegenomen en gegooid, waar verschillende aanwijzingen leiden naar de dader. Al lijkt het sneller te gaan dan dat het daadwerkelijk gaat, je hebt al snel door dat niet klopt welke kant het op gaat. Waardoor het verhaal een goed staartje krijgt. Door de muziek wordt je op het puntje van je stoel gezet. Je wilt weten wat er op het scherm gebeurd, en waar de dochter van David Kim is gebleven.

Mijn enige minuten en conclusie van de film Searching

Dan mijn enige minpunten aan de film ‘Searching’, want er was wat aan te merken op de manier waarop sommige karakters in contact kwamen met elkaar. Wanneer de rechercheur en vader met elkaar overleggen, zou je verwachten dat zij bij elkaar komen om alle feiten te bekijken. Dat gebeurd niet, want dat wordt afgehandeld via FaceTime. Heel hip, maar het voelde heel onpersoonlijk.

Daar komt bij dat de makers proberen om je op het scherm te houden. Wanneer er een confrontatie aan de gang is wordt dat in beeld gebracht alsof vader bewijs wilt opnemen. Heel goed bedacht, alleen voelt het alsof er geen budget was om bepaalde scenes met een ‘normale’ camera op te nemen. Dat waren mijn enige minpunten over ‘Searching’.

Toen ik de bioscoopzaal verliet, had ik een goed gevoel over ‘Searching’. Het is sinds een lange tijd dat een film mij op een hele positieve manier wist te verrassen. Het was spannend, de muziek was juist gekozen, de cast weet het verhaal goed te over te brengen en het gaat niet vervelen. Ook al was dat wel mijn verwachting toen ik begon met kijken. Mijn conclusie is dan ook dat je deze film zeker moet gaan zien, als je van mysterieuze drama en thriller films houdt.

Hurricane Bianca: From Russia With Hate trailer
Hurricane Bianca: From Russia With Hate Trailer