Warner Bros gaat voor een lichtere toon met Shazam!, maar is dat een goede keus?

Shazam Review

Dat Warner Bros een andere weg was ingeslagen met ‘Aquaman‘ was al duidelijk. Met de lancering van de nieuwe superhelden film ‘Shazam!’ wordt de toon extra onderdrukt. In de recensie van de solo superhelden film, ga ik kijken of Warner Bros er goed aan heeft gedaan om voor een wat lichtere toon te gaan. Plus of Zachery Levi de film op een goede manier weet te dragen.

Warner Bros laat het volgende los over de superhelden film: We hebben allemaal een superheld in ons. Het vereist alleen wat magie om het eruit te halen. In het geval van Billy Batson, kan dat door één woord te roepen: ‘Shazam!’ Het 14 jarige pleegkind kan daardoor met behulp van een oude tovenaar in de volwassen Superheld Shazam veranderen. Van binnen is hij nog een kind, maar van buiten heeft Shazam een gespierd, goddelijk lichaam.

Shazam komt tot leven in deze volwassen versie van zichzelf door te doen wat elke tiener zou doen met superkrachten: er veel plezier mee maken! Kan hij vliegen? Heeft hij röntgenogen? Kan hij bliksem uit zijn handen laten schieten? Kan hij zijn proefwerken op school overslaan? Shazam gaat op zoek naar de grenzen van zijn krachten met de roekeloosheid van een kind. Maar hij zal deze krachten snel moeten beheersen om de dodelijke krachten van het kwaad te bestrijden die worden beheerst door Dr. Thaddeus Sivana.

Als je naar de cv van Zachery Levi kijkt, zijn het vooral de stemmen in bijvoorbeeld ‘Tangled’ of ‘Kingdom Heart 3’. De film ‘Shazam!‘ is heel licht en is perfect voor het hele gezin. Althans zo wordt de film in eerste instantie neer gezet. Het eerste gedeelte van de film is ook zo. Je ziet hoe iemand superkrachten krijgt, en op een kinderlijke manier gaat onderzoeken wat de precieze krachten zijn.

De film Shazam! is het meest geschikt voor de gezinnen met jonge kinderen

Als ouder of welke volwassene dan ook, is het handig om te weten dat de makers hebben geprobeerd om er een donkere laag in door te voeren. Er gaan namelijk mensen dood, omdat de hoofdzonde een bepaalde rol in het verhaal spelen. Dat hadden de makers er wat mij betreft uit kunnen laten. In de strips komt het misschien goed uit de verf, alleen kwam het nu heel erg dom op mij over.

Toch wisten Zachery Levi en Mark Strong goede rollen neer te zetten. Daar komen de inde acteurs en actrices bij. Zij wisten de rollen op een geloofwaardige manier neer te zetten. Kinderen die ondanks alles voor elkaar opkomen en zorgen. Qua actie had ik wat meer verwacht. Er zaten een aantal actie en vechtscones in, maar dankzij de lange uitleg en opbouw van de film, was het voor mij aan de mindere kant. Vooral de flauwe en kinderlijke humor begon in het midden van ‘Shazam!’ bij de irritatie op wekken.

De makers schreven er een verhaallijn in, waarbij de pleegkinderen tegen over elkaar kwamen te staan. Voor het eerst zagen mensen Billy Watson staan. Het steeg hem alleen naar zijn hoofd, waardoor hij niet zag wie daadwerkelijk om hem gaf. Waardoor het hele verhaal om een puur hart, vreemd klonk. Omdat Billy de één van de hoofdzonde leek te omarmen.

Zachery Levi en Mark Strong laten in Shazam! zien dat zij kunnen acteren

De kerst elementen voelde voor mij ook vreemd, alsof Warner Bros het niet zag zitten om deze film in december uit te brengen. Daarmee had deze film het juist beter gedaan. Een film dat zich rond de kerst periode afspeelt, zonder daar de nadruk op te leggen. Het einde vond ik goed bedacht, maar zag je op een bepaald moment van verre aankomen.

Toen de andere pleegkinderen ook de superkrachten kregen, vroeg ik mij direct af hoe Shazam samen met de andere ‘kinderen’ tussen een Batman, Aquaman of Wonder Woman zouden passen. Het blijft te kinderlijk aanvoelen. Ook al roept Warner Bros dat de films los van elkaar staan, er gaat op een bepaald moment een film komen waar de superhelden samenkomen.

De verschillende cameo’s of die er juist niet in zaten voelde voor mij nogal vreemd. Toen ‘Shazam!’ was afgelopen, kwam Superman de school kantine in gelopen. Je zag het logo van de outfit, alleen werd het hoofd van Henry Cavill niet getoond. Wat natuurlijk betrekking heeft op de onderhandelingen die niet al te lekker lopen. Als filmmaker had ik deze scene iets verkort, waardoor alleen de jonge superheld in beeld zou komen.

Al met al heb ik gemengde gevoelens over de film. Er zaten een aantal goede elementen in ‘Shazam!’ verwerkt. De introductie wordt niet door iedereen met open armen ontvangen. Mijn conclusie is dat deze superhelden film van Warner Bros het meest is geschikt voor families of jonge gezinnen. Als deze film jou teleur heeft gesteld, raad ik je aan om naar de ‘Joker’ uit te kijken.

Luister naar de singles van deze dames