Dwayne Johnson moet naar hoge hoogtes klimmen om zijn familie in Skyscraper te redden
Bron: Universal Pictures & Filmdepot | Skyscraper

Skyscraper Review

Het jaar 2018 staat in het teken van Dwayne Johnson. Het bestaat niet in het Chinese sterrenbeeld, maar Hollywood heeft het jaar van de acteur in het leven geroepen. Je kan niet om de hem heen want om de zoveel maanden (Jumanji en Rampage: Big Meets Bigger) is mij met een andere film in de bioscoop te zien. Dit keer is er een nieuwe film waar Dwayne Johnson de hoofdrol in heeft, de Amerikaanse en Aziatische film ‘Skyscraper’.

Een tijd geleden deelde ik de trailer, en was daar heel enthousiast over. Er zat veel actie in en de acteur wist de verschillende scenes te verkopen. De vraag is natuurlijk. Weet hij dat de hele film te doen. Online kwamen er al een hele hoop vergelijkingen met ‘Die Hard’. Waar Bruce Willis ook allerlei onmogelijke dingen moest doen om iemand te redden. De makers Rawson Marshall zal daar zijn inspiratie wel vandaan hebben. Maar niet één op één hebben gekopieerd.

De andere mensen die achter de schermen betrokken zijn bij ‘Skyscraper’ hebben al eens eerder met Dwayne Johnson gewerkt. Dat is goed bevallen anders laat je de acteur niet terug komen voor een nieuwe film. Zo werkte zij onder andere aan: ‘San Andreas’, ‘Central Intelligence’, ‘Baywatch‘. Maar ook aan ‘Kong: Skull Island’ en ‘The Great Wall‘.

Will Ford is een voormalige leider van een FBI gijzelaarsreddingsteam en oorlogsveteraan, die zich nu bezighoudt met het beveiligen van wolkenkrabbers. Wanneer hij voor een opdracht in China is, breekt daar ineens brand uit in de hoogste en veiligste wolkenkrabber ter wereld. Will wordt beschuldigd hier achter te zitten. Terwijl hij op de vlucht slaat moet Will de eigenlijke daders vinden om zijn naam te zuiveren en zijn familie zien te redden die zich in de brandende wolkenkrabber bevindt.

De recensie van Skyscraper

Na alle actie die in de trailer te zien was, lag de lat qua actie heel erg hoog. Er zit alleen een verschil in wat het publiek gaat geloven en wat te ongeloofwaardig is. Als je naar ‘Skyscraper’ gaat dan kan jij je borst nat maken voor een hele hoop actie. Want er is genoeg te zien.

Zeker als je na gaat dat jij je ook kan klaar maken voor tig scenes waarbij de geloofwaardigheid flink op de proef wordt gesteld. Zoals dat Dwayne Johnson met ducktape om zijn handen en voeten, en een touw om zijn midden rondom het hoge gebouw gaat klimmen. Hij weet het einde te halen, zonder de grond aan te raken. Dit is pas één scene van de hele film die je verbaast laten kijken of denken wat er überhaupt op beeld gebeurd.

Met alle actie dat heel ver gaat zitten er ook scenes in waarbij je als kijker soms op het puntje van je stoel gaat zitten. Het is spanning waarbij je denkt dat het ieder moment fout kan gaan. Niet alleen Dwayne maar ook de rest van het gezin weet de actie goed neer te zetten en te verkopen. Zoals Neve Campbell, zij lijkt na een aantal series haar comeback in de grote films te maken. Want zij hoort daar na vier ‘Scream’ films toch echt thuis!

De plot van de film met de rest van het verhaallijn is vanaf de eerste scenes te raden. Waarbij de openingsscene een hele grote rol speelt. Het script dat geschreven is door de regisseur had een aantal veranderingen kunnen ondergaan voordat de film werd gefilmd. Waarbij er een verhaal was geschreven die je niet van heel ver ziet aankomen.

De film Skyscraper weet op verschillende vlakken de grenzen op te zoeken

Dan de visuele effecten, want daar heeft de regisseur samen met de rest van het team keihard aan gewerkt. Dat mag ook wel met een budget van 125 miljoen dollar. Het gebouw is van alle gemakken voorzien, maar komt pas goed over wanneer het vuur zich steeds verder verspreid. De makers en vooral animators hebben er voor gezorgd dat het vuur er levensecht uitziet. Dat kan heel lastig zijn, de makers van ‘Skyscraper’ hebben het perfect in beeld gebracht.

voor een zomerblockbuster is ‘Skyscraper’ een hele goede film. Het is soms ongeloofwaardig en voor sommige mensen lachwekkend, maar het is een film die de grenzen op verschillende manieren opzoekt. Ga de film in de bioscoop bekijken want dan komt het visuele spektakel het beste over.

Creative
LumberJacked