Weet Slender Man van een internet fenomeen de overstap te maken naar film?
Bron: Sony Pictures & Filmdepot | Slender Man

Slender Man Review

In 2009 ontstond het internet fenomeen ‘Slender Man’. Bij een foto wedstrijd was het de bedoeling dat mensen een bewerkte foto zouden uploaden waar iets bovennatuurlijks of paranormaal zou zijn afgebeeld. Gebruiker Victor Surge had twee foto’s geupload waar een lange witte man, met een zwarte smoking, super lange armen en hoofd zonder mond, neus, oren etc. op stond. Al snel kreeg het wezen de bekende naam.

Wat ‘Slender Man’ deed was kinderen die op de foto stonden, traumatiseren, stalken of te ontvoeren. Dat werd zo’n enorme hit dat computer spellen over de hele wereld werden gespeeld. En bijna tien jaar later er een film van is gemaakt. Sony Pictures vond het een goed idee om er na zoveel jaar nog een volwaardige speelfilm van te maken. Dat bijna dezelfde lijnen volgt als toen het wezen ontstond.

In de film volg je een groep meiden die voor de grap naar een ‘Slender Man’ video kijken. Met de video zou je hem kunnen oproepen. Daarna krijgt iedereen van de groep haar eigen manier te maken met het monster. Waar hij voor zorgt is dat je kapot wordt gemaakt of geheel verdwijnt. De veranderingen aan het verhaal bij het creëren van het wezen en waar de schrijvers van de film voor hebben gekozen was voor mij vreemd.

Je weet dat diegene die naar ‘Slender Man’ gaan, op de één of andere manier bekend zijn met het fenomeen. Er worden een aantal dingen veranderd, waardoor de film een soort samenvoegsel wordt van verschillende horror films. Van ‘Rings’ tot en met ‘Saw’ achtige praktijken. Waarbij de meisjes en later ook jongens, zichzelf van alles aan doen om te kunnen ontsnappen.

De makers probeerde te veel horror elementen toe te voegen dat het verhaal een rommel werd

Wat ik had verwacht van de ‘Slender Man’ film, was het ontstaan van het bovennatuurlijke monster. Hij heeft het voorzien op kinderen, en doet er alles aan om als een virus in zijn of haar hoofd te komen. Dat lukt aardig, alleen wordt er niets uitgelegd waar het vandaan komt. Alleen dat je het kan oproepen, en dat er een hele hoop kinderen zijn die door ‘Slender Man’ zijn meegenomen.

Wanneer je naar de horror film kijkt, krijg je ook het idee dat er naar klassieke vergelijkingen zijn gekeken. Een aantal effecten en scenes komen heel bekend voor. Van het overgeven in de wasbak tot en met de achtervolgingsscene in het bos. Alsof de makers van ‘Slender Man’ een klassieker wilden maken.

Daar slaan zij voor mij de plank totaal mis. Er worden scenes gebruikt om je op een hele vreemde manier bang te maken. Van tieners die ineens zijn of haar gezicht kwijt zijn. Tot en met een schrik effect creëren terwijl dat niet nodig was. Ik was van plan om ook iets positiefs over de film te schrijven.

Er is weinig positiviteit uit Slender Man te halen

Alleen hebben de makers mij weinig positiefs gegeven. Behalve dat zij de sfeer van de film wel heel goed wisten vast te houden. De toon van de film was vanaf begin tot en met het eind heel constant. Donker en met het gevoel dat het gevaar op de loer lag. Buiten dat heeft de film ook een hele goede omzet gehaald. Met een budget van 10 miljoen dollar, zijn de effecten en ‘Slender Man’ zelf wel heel goed gelukt. In totaal heeft de film maar liefst 50 miljoen dollar opgehaald.

Mijn advies is dan ook, dat ‘Slender Man’ een film is als jij niets, maar dan ook niets, anders hebt te doen. Of dat er geen andere horror film is die jou wat interesseert. Verder zou ik de film links laten liggen en een andere klassieke horror pakken om te gaan kijken.

Wie is de Mol Review
Wat gebeurd er ‘meer dan normaal’ bij Wie is de Mol?