Sony en Marvel helpen jou de zomer door met Spider-Man: Far From Home

Spider-Man: Far From Home Review

7.9
Far From Home weet positief te verrassen

Na ‘Avengers: Endgame‘ leek het een eeuwigheid te duren voordat er een nieuwe Marvel film in de bioscoop te zien zou zijn. Het is sneller dan gedacht, want Marvel en Sony brengen de film ‘Spider-Man: Far From Home’ uit. Zodat jij de zomer met de superhelden door kan komen. Weet de film ook de verwachtingen na de grote klapper waar te maken?

De vriendelijke superheld besluit om mee te gaan met Ned, MJ en de rest van zijn vrienden op een vakantie naar Europa. Peters plan om het superheldenbestaan een paar weken achter zich te laten valt al snel in het water: met tegenzin gaat hij ermee akkoord om Nick Fury te helpen het mysterie te ontrafelen achter een aantal onverklaarbare aanvallen, die in heel Europa voor grote chaos zorgen!

De schrijvers hebben er heel goed aan gedaan om een aantal Europese bestemmingen in het verhaal te schrijven. Zodat de zomer release van ‘Spider-Man: Far From Home’ als een zomervakantie aanvoelt. Je krijgt zonder al te veel geld te betalen, een reis door heel Europa heen. Waarbij de nodige actie er gratis bij komt.

De trailer wist een groot deel van de film geheim te houden

Wat ik ook heel knap vindt, is dat de makers het voor elkaar hebben gekregen dat zo goed als niets werd gelekt. Nu wist ik dat Mysterio zich beter over kwam dan dat hij in film over zou gaan komen. Ook al was de verrassing er al snel vanaf. De verdere ontwikkelingen, maar vooral de uitwerking werd tot de release geheim gehouden. De trailer liet de Marvel en Sony film overkomen alsof het een nakomertje was, zonder dat de film genoeg heeft te bieden voor de die hard Marvel fans.

De opbouw van het verhaal zat heel goed in elkaar. Er was een mix van de bekende verhaallijnen van onder andere Peter Parker, Happy en May. Toch zorgde de humor de verfrissende toon en noot, waardoor het karakter Mysterio op een goede manier geïntroduceerd kon worden. Diegene met wie ik was, vond de vecht-scenes tussen Mysterio en Spider-Man te vreemd, vaag en absurd om er serieus naar te kijken. Terwijl ik als liefhebber niet genoeg kan krijgen van verhalen dat ver van de mogelijke werkelijkheid staan.

Daar komt bij dat ik de samenwerking tussen Sony en Marvel heel goed vind gaan. Waar Kevin Feige het met de eigen films het vooral veilig speelt en tegelijkertijd steeds comfortabeler wordt. Kies Amy Pascal ervoor om het zo realistisch mogelijk te houden. Door alleen al te beginnen met de werking van de ‘Thanos zijn plannen’ of zoals het in ‘Far From Home’ werd genoemd, de blip. De glamour en spektakel werd eraf gehaald, waardoor de kijker krijgt te zien hoe de normale mensen hier mee te maken hadden.

Na ‘Endgame’ en de trailer had ik al verwacht dat Tony Stark als een rode draad door de film zou gaan. Dat werd na tweederde van de film ook bevestigd. De slechteriken, Mysterio en zijn team, hebben stuk voor stuk met de arrogantie en hebberigheid van Tony te maken gehad. Waardoor de nodige haat is ontstaan.

Fase 3 wordt afgesloten door Far From Home

Zij willen wraak en erkenning hebben voor wat zij hebben bijgedragen aan het succes van Tony. Om dat voor elkaar te krijgen hebben zij Peter op het oog, want hij krijgt een bril met E.D.I.T.H. erin. Waardoor de drager de toegang krijgt tot alle data en techniek dat Tony Stark heeft achtergelaten. Ook het verhaal en nasleep van ‘Endgame’ zijn door de hele film terug te vinden. Zoals het pak, de manier waarop Peter zichzelf als Spider-Man wilt neerzetten. Plus de emoties die er zijn.

Het team van de effecten had een hele grote taak, om de vecht-scenes en andere belangrijke elementen van de film, op een goede manier in beeld te brengen. Daar hebben zij alles uit de kast voor gehaald, alleen was het einde niet altijd perfect. Toch hebben zij mij er van kunnen overtuigen dat bijvoorbeeld de scene waar Jake Gyllenhaal bezig is met de repetities, echt zouden kunnen zijn.

Om de recensie van ‘Spider-Man: Far From Home’ op te sommen, het is een hele vermakelijke film. Waarbij de makers de gebruikelijke Marvel elementen in een film hebben gestopt. Sony heeft op haar beurt de nodige realiteit plus uitbreiding van de Marvel Cinematic Universe op gang geholpen. Defilm is vermakelijk en weet met humor, actie en de nodige liefdesperikelen de kijker door de 129 minuten heen te helpen.

Spider-Man: Far From Home Review
Na 'Avengers: Endgame' had 'Spider-Man: Far From Home' grote schoenen om te vullen. Met de moderne twist, bekende karakters en actie is dat gelukt!
8