Star Wars: Episode VII - The Force Awakens

Star Wars: Episode VII – The Force Awakens Review

The Force Awakens is de comeback van de Star Wars franchise op het grote scherm

Star Wars The Force Awakens Movie Poster
Bron Foto’s: IMDB / Disney & LucasFilm

Aan het einde van 2015 lanceerde LucasFilm en Disney het begin van een nieuwe periode van Star Wars films. Het was vanaf het eerste moment een succes want de fans konden niet wachten om terug te gaan naar de bekende ‘galaxy far away’. Er werd maar liefst twee miljard euro opgehaald in een aantal weken tijd. Een goede start van de comeback.
Daarna kwam de spin-off Star Wars: Rogue One uit, wat mij betreft een goed vervolg op The Force Awakens.

Omdat het vervolg van The Force Awakens, The Last Jedi vanaf deze week in de bioscoop te zien is een recensie van de voorganger. Zodat je weet wat er voor de nieuwe film gebeurde. Zoals altijd lees je mijn recensie na het verhaal en de trailer van The Force Awakens.

Dit is The Force Awakens

Dertig jaar na de overwinning op het Galactische Keizerrijk is er een nieuwe bedreiging: de kwaadaardige Kylo Ren en de First Order. Stormtrooper Finn loopt over naar het verzet, crasht op woestijnplaneet Jakku en ontmoet hier Rey. Zij heeft een droid die belangrijke geheime informatie bevat over de locatie van de laatst overgebleven Jedi Knight, Luke Skywalker. Het duo werkt samen met Han Solo om te zorgen dat het verzet deze informatie in handen krijgt.

De recensie van Star Wars: Episode VII – The Force Awakens

Als fan ben zit je meer dan twee uur met open mond te kijken wat LucasFilm en J.J. Abrams samen hebben gemaakt. Toch zijn er naast de hele goede punten ook een aantal dingen die mij een beetje tegen zaten. Ik heb de eerste trilogie meerdere malen gezien (Ik ben geen die hard fan) maar het viel mij heel erg op dat Rey en Luke Skywalker heel veel overeenkomsten hadden. Je kon de verhaallijnen van beide naast elkaar leggen en je zag heel veel overeenkomsten.
Dat is wat mij betreft het grootste probleem aan The Force Awakens. Het gebrek aan creativiteit, het voelt voor mij alsof LucasFilm dacht dat mensen de originele trilogie waren vergeten en een moderne versie er van zouden gaan maken.

Wat mij een beetje stoorde aan Rey en haar verhaallijn is dat zij zo goed als geen tegenslagen krijgt. Vanaf het eerste moment dat zij in de film te zien is lijkt het alsof zij al jaren ervaring heeft in dingen besturen en heel goed kan vechten. Daarmee heeft Rey een hele grote stem met ‘Mary Sue’ op haar hoofd gekregen. Dat wilt zeggen is dat een karakter in een film zo perfect is alsof hij/zij niets fout kan doen of geen tegenslagen krijgt. Misschien komt dat nog goed in The Last Jedi.

Is Star Wars: The Force Awakens een goede comeback van de franchise?

Wat J.J. Abrams en LucasFilm heel goed hebben gedaan is een nieuwe en oudere generatie naar de bioscoop te krijgen. Door de nieuwe karakters te introduceren en een belangrijke rol te laten spelen, wen je als kijker direct aan de nieuwe gezichten. Door de oude vertrouwde gezichten terug te laten komen krijgt de film een klassiek of een nostalgisch gevoel. Je gaat terug naar een wereld waar je eerder bent geweest, alleen zijn de personen jaren ouders geworden.

Een ander punt dat ik nog wilde bespreken was de dood van Han Solo. Harrison Ford is bezig met een comeback en is zijn lijst met oude kas krakers aan het afgaan. Star Wars is er één van, alleen had hij niet zoveel behoefte om voor drie nieuwe films te tekenen. Zijn dood was voor mij een shockerend omdat ik het niet zag aankomen, en het is een karakter dat je al jaren kent van de voorgaande Star Wars films. De speciale effecten zijn zoals verwacht heel erg goed en dat maakt het een pareltje om op een zo groot mogelijk scherm te gaan kijken.

The Hurricane Heist Review