Stranger Things 2 Still

Stranger Things 2 Review

On-Demand-Review

Netflix heeft een jaar gewacht om Stranger Things 2 online te zetten! Maar moet je het zien?

Stranger Things 2 Poster
Bron: IMDB.com

Het eerste seizoen van Stranger Things was een groot succes. Na alle andere series die Netflix heeft kon het niet anders dat Stranger Things 2 er snel zou komen. Iets meer dan een jaar wachten was het zover. Het tweede seizoen kwam online en na lang te hebben gewacht had ik eindelijk tijd om het te zien.

Ik kon het niet laten om mijn mening los te laten over het verhaal, de karakters en hoe alles op beeld te zien was. De recensie van Stranger Things 2 heb ik in een aantal onderdelen gesplitst zodat jij kan scrollen naar het gedeelte waar jij meer over wilt weten. Ik moet aangeven dat je dit pas moet gaan lezen als je het hele seizoen gezien hebt. Want het zit vol met spoilers! Ben je benieuwd naar wat Stranger Things 3 in petto heeft? Binnenkort zal ik mijn verwachten van het derde seizoen online zetten. Houdt de blog in de gaten.

Waar begint Stranger Things 2?

Het tweede seizoen van Netflix’s Stranger Things pakt een jaar na het eerste seizoen op. Het is een aantal dagen voor de feestdag waar je langs de deuren gaat voor snoep. De vrienden en andere volwassenen vieren dat ieders op een eigen manier. De één gaat langs de deuren, de ander gaat naar een feest en de volwassenen zorgen ervoor dat er genoeg snoep in huis is om aan de kinderen uit te delen.

In 1984 zie je heel erg goed terug komen. De technische snufjes uit die tijd komen terug maar ook films die in dat jaar zijn uitgekomen komen voorbij. Zo zijn de Ghostbusters en Michael Meyers tijdens Halloween te zien. Een feest der herkenning als je in de jaren ’80 bent opgegroeid.

Hoe kwam de vriendengroep in Stranger Things 2 op beeld?

De vriendengroep krijgt het in het Stranger Things 2 flink te verduren. Toch zijn zij niet heel veel bij elkaar te zien. Eleven of Jane zit opgesloten in het bos en moet haar krachten gebruiken om naar buiten te gaan. Zij gaat op zoek naar haar verleden en krijgt heel veel antwoorden op haar vragen. Een verhaallijn die ik mooi vond om te volgen. Want ik snap dat zij wilt zien en horen wat er in het verleden is gebeurd. Het jammer aan seizoen twee is dat pas aan het einde de (bijna de hele) vriendengroep wordt herenigd.

Dustin in een Ghostbusters outfit in Stranger Things 2
Bron: IMDB.com

Wie zich vooral in de schijnwerper wisten te zetten waren Lucas en Dustin. Zij hadden een eigen verhaallijn met de nieuwe dame Max. De humor was een goede toevoeging waardoor de twee karakters meer in beeld waren dan een aantal andere karakters. Wat ik super dom vond was dat hij Dart op probeerde te voeden, ook al hadden zij dat later een klein voordeeltje aan.

Ook al had Will een grotendeels te maken met het verhaal, ik vond dat hij niet zijn shine van het eerste seizoen kon terug pakken. De scene aan het einde waar het kwaad uit hem ging vond ik geweldig gefilmd, en hij heeft dat heel goed gespeeld. Na onderzoek te hebben gedaan hoe uitdrijvingen van het kwaad er aan toe gaat heeft hij dat toegepast tijdens het filmen.

Mike was in het eerste seizoen veel te zien, maar was nu een beetje naar de achtergrond geschoven. Had hij het te druk met de opnames van de remake IT? Waardoor hij tijdens de opname periode naar een andere set moest? De beste momenten van Mike waren de scenes waar hij samen met Eleven te zien was. De liefde tussen die twee zit goed en is heel schattig om op beeld te zien.

De nieuwkomers in Stranger Things 2

Max en Billy komen naar Hawkins om daar een nieuwe start te maken. Zij hebben een niet al te beste relatie en de boosheid die rondom de twee scheidingen bij hun zit, vuren zij op elkaar elkaar af. Max is eerst de vreemde eend tussen de vrienden en wordt niet direct geaccepteerd door iedereen. Haar toevoeging aan de groep voelde eerst vreemd, maar in de loop van Stranger Things 2 paste zij er precies tussen. De aantrekkingskracht tussen haar en Lucas is heel grappig en heel leuk om te zien hoe dat in het seizoen groeide.

Max, Will, Dustin en Joyce in Stranger Things 2
Bron: IMDB.com

Haar broer Billy had niet direct een toegevoegde waarde aan de cast. Hij moest een typische jaren ’80 hunk zijn en zich te macho voordoen. Je komt er aan het eind van het seizoen achter dat er een onzekere en gekwetste jongen achter zit. Hij heeft het niet makkelijk thuis en moet zijn agressie kwijt in de buitenwereld.

Bob is de nieuwe relatie van Joyce, ik had vanaf de eerste aflevering het idee dat hij op een bepaald moment in de serie dood zou gaan. Dat is helaas ook zo, alleen had zijn helden daad een aantal flinke fouten. Hij was onhandig en stopte op het verkeerde moment. Toch had hij een aantal momenten waarop hij zijn kennis kon gebruiken om de andere karakters te helpen met hun zoektocht.

De volwassenen en tieners

De andere karakters die je al kende van het eerste seizoen was leuk om weer in ‘contact’ te komen. Zij laten meer van zichzelf zien en kan het waarderen als er iets goed gaat of juist verkeerd aanpakken. Joyce en Jim waren weer geweldig, en stonden ondanks hun onzekerheden en boosheid goed op beeld. Ik kan ook niet wachten wat zij in het volgende seizoen samen mee gaan maken. Aan het einde van het seizoen heeft Hopper de voogdij over Eleven of Jane gekregen. Een positieve draai aan het gevecht dat zij beide hebben gestreden.

Jim Hopper in Stranger Things 2
Bron: IMDB.com

voor het eerst weet Mike zijn moeder op een hele grappige manier in beeld te komen. De scene waar Billy en Karen samen te zien waren was hilarisch en tegelijkertijd zo ongepast dat het er perfect tussen pasten.

Aflevering 7

Het einde van aflevering zes was heel erg spannend, en je krijgt direct het gevoel dat je verder moet kijken. Toch is er tijdens het maken van Stranger Things 2 al een klein beetje gekeken naar het volgende seizoen. Dat gebeurd al direct aan het begin waar je kennis maakt met eight, in aflevering 7 gaat het nog even verder. Eleven is opzoek naar haar verleden en maakt zelf kennis met eight.

Eleven en Eight komen samen in Aflevering 7 van Stranger Things 2
Bron: IMDB.com

Het is een rare aflevering omdat er wordt verwacht dat zij samen met de groep de ‘slechteriken’ gaat vermoorden om zo de eigen pijn te verzachten.
Ik vond het heel ongepast, zeker omdat Eleven bezig is met de balans te vinden. En niet zo zeer met wraak nemen op de artsen die haar iets aan hebben gedaan. Ook voelde het totaal niet als een aflevering van Stranger Things, maar alsof Eleven in een andere serie was gestapt.

De Monsters

Ik vond het monster en de dreiging in Stranger Things 2. Ook al was het voor Will en zijn vrienden en familie om zich heen vreselijk om mee te maken. Alleen vond ik het monster heel vreemd eruit zien en nu super bedreigend. Het kwam over als een monster dat nooit naar Hawkins zou komen. Daarentegen waren de demogorgons, dit keer niet één maar een heel leger. De slot aflevering had spectaculairder gekund, nu kwam Eleven om de hoek kijken en wapperde met haar handen. Na twee bloedneuzen en veel energie was het voor nu weer rustig in Hawkins.

De wraak van Barb

Ik was heel benieuwd of Barbara haar wraak zal krijgen. Een favoriet uit het eerste seizoen overleefde het niet maar de makers beloofde dat zij in Stranger Things 2 terug zou komen en wraak zou nemen. Door de inzet van haar vriendin en een journalist is het lab gesloten en heeft Barbara eindelijk haar begrafenis die zij verdiende. Toch blijf ik het heel erg jammer vinden dat zij niet terug kan komen.

Wat wilt Netflix los laten over het nieuwe seizoen in de Stranger Things 3 final trailer?
Wat laat de Stranger Things 3 Final Trailer zien?