Source: De Filmfreak & Filmdepot | Sweet Thing

Sweet Thing Review

Sweet Thing Review

0
7.1
Alexandre scoort met zijn familie en drama

Na een lange tijd geen nieuwe recensies, is het tijd om een nieuwe film in de spotlight te zetten. Vanaf 22 oktober is de film ‘Sweet Thing’ te zien in de bioscoop. Waarmee regisseur Alexandre Rockwell terugkeert met een project waar hij zijn hart aan heeft gegeven. Heb jij de film gezien? Laat je persoonlijke recensie achter, door cijfers achter te laten.

Billie (15) en haar broertje Nico (11) wonen bij hun vader Adam in een geïmproviseerd idyllisch bestaan. Maar telkens als Adam toegeeft aan de verleiding van de alcohol, maakt geborgenheid plaats voor een delirium van tranen en schuld. Hun excentrieke moeder is er al jaren vandoor en heeft een ongezonde relatie met Beaux, eveneens een drinker, maar van een ander soort. Als Adam gedwongen in de rehab verdwijnt, nemen Billy en Nico de benen met hun nieuwe vriend Malik, ook een emotionele wees, op zoek naar zijn vader die in Florida zou wonen. De tocht van de drie wordt een magische ervaring met ups en downs, gedragen door de hoop en veerkracht van de jeugd.

Voordat ik de film ‘Sweet Thing’ ging kijken, had ik mij niet voorbereid. Zodat ik met een frisse blik en zonder vooroordeel kon genieten van de film. De film valt in de categorie van arthouse, waardoor je niet direct een groot spektakel hoeft te verwachten. Waar regisseur Rockwell het goed mee maakt is een goed en rauw verhaal vertellen. Je krijgt na een aantal minuten door wat er aan de hand is. Billie en Nico hebben de maken met ouders waarbij de opvoeding ver te zoeken is.

In een aantal scenes krijg je als kijker te zien wat broer en zus voor de kiezen krijgen. Rockwell heeft er voor gekozen om dichtbij de hoofdrolspelers te blijven. De camera staat dicht bij Billie of Nico. Waardoor het verhaal nog duidelijker op beeld komt, en de emotie en gevoel van de scene beter overkomt. Tijdens de scenes kreeg ik namelijk een gigantische knoop in mijn maag. Als kijker wil je ingrijpen.

Aan alles is gedacht, waardoor de elementen nog beter tot zijn recht komen

Dit alles komt tot zijn recht door de jonge acteurs Lana en Nico Rockwell. De kinderen van de regisseur zijn opnieuw gecast voor een film van vader. In de film komt de band tussen Lana en Nico goed naar voren, waardoor je beide niet uit elkaar wilt halen. Plus dat je direct met hen mee voelde. Vooral Lana vond ik qua acteer prestatie heel goed. Ze wist de focus goed te pakken, wanneer de camera op haar stond gericht. Daarentegen was kwam Nico wat minder goed uit de verf.

Waar andere filmmakers vooral neerkijken op verhalen over jongeren of kinderen, pakt regisseur Alexandre Rockwell het serieuzer aan. Hij weet het ingewikkelde en moeilijke verhaal op zo’n manier te in beeld te brengen, dat de jongeren op een voetstuk worden gezet. Natuurlijk kan ik het inzetten van zwart/wit beelden en kleur niet links laten liggen.

Rockwell heeft er voor gekozen om de gehele film in het zwart/wit uit te brengen. De scenes die in kleur voorbij komen, zijn de fantasie wereld van Billie. Op dat moment zoekt ze een wereld op, waarbij de pijn niet bij kan komen. Daar staat geluk en alles wat je blij maakt centraal.

Naast Lana was ik ook onder de indruk van acteur Will Patton. Hij speelt de vader van de twee kinderen. In ‘Sweet Thing’ is hij alcohol verslaafd. Wat daar van komt, weet Patton heel goed te acteren. Je geloofd direct dat hij echt dronken is en in een delirium terecht komt. Wat het geheel afmaakt is de soundtrack. Tijdens de scenes wordt de emotie extra onderstreept.

Sweet Thing Review
Regisseur Alexandre Rockwell wilt met 'Sweet Thing' een emotioneel verhaal vertellen. Dat doet hij met een professionele cast en zijn familie. Waarbij de verschillende elementen samen zorgen dat de emotie en verhaal bij de kijker binnen komt.
7
6.5
7.5