De makers halen oude bekende terug om Terminator: Dark Fate tot een succes te maken

Terminator: Dark Fate Review

6.7
Zorgen de bekende gezichten voor succes?

Al meerdere keren probeert 20th Century Fox om een bekende franchise nieuw leven in te blazen. Nu meerdere franchises proberen om terug te keren, de één met meer succes dan de ander. Werd het tijd om het nogmaals te proberen. Met als resultaat ‘Terminator: Dark Fate’. Voordat je aan de recensie begint, moet ik je waarschuwen dat er een aantal grote spoilers in zitten. Plus dat ik maar een gedeelde van T2 heb gezien. Waardoor ik blanco begin aan de film, en mijn mening met dat van mijn vriend heb verwerkt in de recensie.

In het hedendaagse Mexico-City ontmoeten we 21-jarige Dani Ramos. Haar dag wordt op wordt z’n kop gezet wanneer ze wordt geconfronteerd met twee vreemden: een futuristische, onverwoestbare, van vorm veranderende, geavanceerde Rev-9 Terminator-machine. Die terug in de tijd is gereisd om haar te vermoorden; en Grace, een futuristische supersoldaat uit die terug is gestuurd om Dani te beschermen. Sarah Conner jaagt al tientallen jaren op Terminators met behulp van een mysterieuze bron, en schiet de dames te hulp en uit te schakelen.

Laat ik eerst beginnen wat ik weet van de bekende franchise. De films die voor ‘Terminator: Dark Fate’ zijn uitgebracht, heb ik niet gezien. Toch weet ik in grote lijnen waar het om draait. Waardoor ik wel begreep welke richting Tim Miller en James Cameron op wilde gaan. Dat was al heel snel te merken, want de makers kozen er voor om de bekende weg te volgen. Want de fans kennen dat en om te worden omarmt door de fans van het eerste uur, is het grootste doel.

Hielpen de oude gezichten voor en achter de camera bij Dark Fate?

Er werd extra kracht bij gezet, door middel van de terugkeer van James Cameron achter de schermen. Voor de camera werd Linda Hamilton terug gehaald, want de actrice hoort bij de franchise. Met de laatste film, wilde de filmstudio en de makers er voor zorgen dat om de franchise goed neer te zetten. Nu werden de voorgangers niet heel positief ontvangen en lag de lat heel erg hoog.

Wat je bij dit soort franchises soms ziet, is dat alles op de computer wordt gemaakt. Waardoor sommige actie scenes niet over komen zoals de bedoeling is. Dat is niet het geval bij ‘Terminator: Dark Fate’, want er is tot in de details gekeken naar de beelden. Op digitaal vlak lijkt alles perfect te zijn. Het enige wat mij op viel, was dat gedurende de bepaalde actie scenes het duidelijk was dat je naar een computer beeld zat te kijken. Verder waren de terminators perfect geanimeerd.

Dan was er natuurlijk het verhaal. Want de makers willen dat je de grote veranderingen voor waar aanneemt. Nu werd al snel duidelijk dat de zoon van Sarah Conner aan het begin van de film werd vermoord. Op deze manier werden de voorgaande films totaal genegeerd. En het doel van T2 weg werd gegooid. Dat zorgde er voor dat Sarah Conner durende de film verbitterd bleef en mij tijdens sommige scenes voor de nodige irritaties zorgde.

Een aantal elementen in Terminator: Dark Fate kwamen bij niet goed over

Dan is er ook het nodige te vertellen over de nieuwe verhaallijnen. Want er is natuurlijk iets aan de hand in de toekomst, waardoor er iemand moet worden beschermd of vermoord. Dat ligt eraan van welke kant je het bekijkt. Nu zijn er nieuwe soorten terminators, waardoor je ook een soort hybride variant krijgt. Wanneer een persoon bijna komt te overlijden, kan hij of zij er voor kiezen om terug te keren om te strijden tegen het kwaad.

Dit wordt versterkt door de flashbacks van Grace. Je ziet wat zij heeft mee gemaakt en hoe zij is geworden zoals zij nu is. Heel leuk, maar de film wordt te complex gemaakt terwijl de film dat niet nodig heeft. De grote verhaallijnen hadden op een wat simpelere manier kunnen worden verteld.

Nu draaide de ‘Terminator’ franchise om het karakter dat wordt gespeeld door Arnold Schwarzenegger. Hij bleef terug komen om het samen met de andere karakters op te nemen tegen het kwaad. Dat gebeurde tot nu toe in een gemengde groep. Met ‘Terminator: Dark Fate’ had ik al snel het idee dat de makers probeerde om meer vrouwelijke kijkers te trekken. De drie hoofdpersonen zijn namelijk vrouw, en dat kan een groep mannen afschrikken.

Is het laatste deel van de Terminator franchise aan te raden?

Niet dat het bij het geval was, want ik vond Linda Hamilton en Mackenzie Davis te zien vechten tegen de Rev-9 termimator. Wie voor mij heel erg tegen viel was Schwarzenegger. Hij werd dit keer neergezet als een verouderde terminator, die de menselijkheid op wilde zoeken. Hij had een gezin met hond, een eigen bedrijf en leefde op een rustige locatie. Allemaal heel leuk, maar daardoor werd hij voor mij te menselijk neergezet. Dat lag te ver af van het karakter dat je in T2 zag.

Al met al heb ik genoten van ‘Terminator: Dark Fate’ er zat genoeg actie in, zag er goed uit, had een aantal iconen van acteurs en wist mij te entertainen. Dat is was deze film moest doen, daarin zijn de makers in geslaagd. Nu kan ik mij voorstellen dat een grote groep mensen de film links laat liggen.

Er zijn te veel voorgaande pogingen mislukt, waardoor het vertrouwen er niet meer is. De kans is groot dat mensen de film liever thuis willen zien, zodat zij de film kunnen uitzetten als dat nodig is. Toch raadt ik je aan om ‘Dark Fate’ te gaan kijken. Het waren voor mij meer dan twee uur entertainment.

Terminator: Dark Fate Review
Tim Miller en James Cameron hopen met oude bekende gezichten er voor te zorgen dat Terminator: Dark Fate een succes zou worden.
6