In The Boys in the Band review kom je erachter of Ryan Murphy een goede film heeft neergezet
Source: Cr. Scott Everett White/NETFLIX ©2020THE BOYS IN THE BAND

The Boys in the Band Review

0
7.8

Source: Flickeringmyth.com | The Boys in the Band

Er was een tijd dat je als lid van de LGBTQ+ gemeenschap niet over straat kon. Dan heb ik het over ’68. Toen werd het toneelstuk met dezelfde naam op de planken gebracht. Een jaar voordat de gemeenschap in opstand kwam, en de Stonewall-rellen plaats vonden. Netflix en Ryan Murphy vonden het tijd om het stuk te verfilmen. Hieronder vindt je ‘The Boys in the Band review’.

Het toneelstuk werd al eerder verfilmd, vijftig jaar later herhaald de geschiedenis zich weer. In 2018 bracht Joe Mantello het toneelstuk terug op de planken. Twee jaar later is de verfilming door Netflix uitgebracht. Waar de Broadway-sterrencast de overstap maakt naar film. De gehele cast dat in 2018 het toneelstuk op het toneel vertolkte is terug om het voor de camera nogmaals te laten zien.

In de film ‘The Boys in the Band’ volg je negen homoseksuele mannen die bij elkaar komen voor een verjaardagsfeestje in New York in 1968. Maar het feest wordt verstoord wanneer er een gast uit het verleden van de gastheer opduikt die de avond op zijn kop zet.

Waar de makers van de film goed over na hebben gedacht, is om de kijker mee te nemen in het verhaal. De eerste tien minuten worden gebruikt om de verschillende karakters te introduceren. Daarmee krijg je een goed beeld van het karakter en hoe hij in het leven staat. Waardoor je de verschillende karakters kan onderscheiden. Wat al snel duidelijk wordt, is dat het niet allemaal heel positief is. Waarmee de kijker zeker weet dat het een drama film is.

De kijker krijgt een beeld hoe de gemeenschap in ’68 leefde

De kijker krijgt een beeld hoe de gemeenschap in '68 leefde
Source: Tumblr | The Boys in the Band

Er is een grote groep mensen in de gemeenschap acceptatie als iets vanzelfsprekends zijn. De acceptatie is voor een grote groep LGBTQ+ mensen niet vanzelfsprekend. Waarbij de mensen uit huis of nog erger wordt aangedaan. Voor mij gaf de film een duidelijk beeld hoe het er vroeger aan toe ging. En dat er op een aantal vlakken, gelukkig, een hoop vooruitgang is geboekt.

Wat ik een leuk vind om te zien, is dat de groep mannen over komt als een hechte vriendengroep. Natuurlijk hebben zij de nodige tijd met elkaar doorgebracht op de planken. Waardoor je weet hoe de ander in elkaar steekt. Een ieder laat ook zien, wat hij in zijn mars heeft. Niet alle acteurs worden optimaal benut. Vooral de scene waarbij de verjaardag op gang komt, is erg leuk om te zien. De heren hebben een gezellige avond, dat komt oprecht over. Al komen de eerste onderliggende irritaties naar boven.

Vanaf dat moment begint de film de schuren. Want je merkt dat er een goed beeld wordt neergezet hoe de homo-wereld er uit kan zien. Om te beginnen met de zelfacceptatie. Voor de homoseksuele mannen is dat een groot probleem. Daar komt bij dat er onderling niet zacht aan toe gaat. Je moet aan een bepaald beeld voldoen, om er bij te horen.

Je mag bijvoorbeeld niet te vrouwelijk zijn. De volgende onderwerpen komen aanbod: ouder worden, relaties, de gemeenschap en hoe mensen buiten de gemeenschap naar hen kijkt. In een aantal gevallen spelen deze onderwerpen anno 2020 nog steeds. Waarbij ik bij een aantal scenes met open mond zat te kijken. De makers schromen niet om explicite beelden te tonen. Het verhaal wordt op een rauw en echte manier verteld. Iets wat in Hollywood niet vanzelfsprekend is.

Op een aantal vlakken is er flink wat vooruit gang geboekt

Source: Simbasible.com | The Boys in the Band

Het bel spel was voor mij heel ongemakkelijk om naar te kijken. Want ik als kijker, weet dat dit alleen negatief kan uitpakken. Wat herkenbaar is, en leuk om te zien. Is dat je als kijker krijgt te zien hoe de mannen verliefd waren. De beelden zijn op zo’n manier er tussen geplakt, waardoor het op een hele romantische manier over komt. Alleen wordt de klap alleen harder, wanneer er een afwijzing achteraan komt.

Dit alles kan alleen werken in film. De Broadway versie had dit op een andere manier over moeten brengen op de mensen in de zaal. Met dit soort beelden, hebben de makers mij weten te overtuigen dat de film versie nodig is. In plaats van dat Netflix een live registratie van de Broadway versie had opgenomen.

Wat een grote verandering is met de eerste film en de 2020 versie van Ryan Murphy, is dat de acteurs stuk voor stuk openlijk homoseksueel zijn. Het is tijd dat de LGBTQ+  gemeenschap de eigen verhalen gaat vertellen. Waardoor het oprechter overkomt, en eerder bij je binnen komt. Aan het eind van de film komen een aantal mannen aan het woord, die zichzelf herkennen in de verschillende karakters.

Ik wil ‘The Boys in the Band review’ afsluiten, door te vertellen of ik de film aanraad om te gaan kijken. De film laat een duidelijk beeld zien hoe het er toen aan toe ging. Voor de jongere kijkers is het goed om te zien hoeveel vooruit gang er is gemaakt. De makers zetten geen positief beeld van de gemeenschap neer.

The Boys in the Band Review
Ryan Murphy en de cast van The Boys in the Band laten zien hoe het leven van de homogemeenschap er in '68 aan toe ging. Waarbij er niet wordt geschroomd om te schuren en explicite beelden te tonen.
8