Het kerst verhaal gaat verder in The Christmas Chronicles 2
Source: Joe Lederer / fotojo & Netflix | The Christmas Chronicles 2

The Christmas Chronicles 2 Review

0
5.9

Source: Netflix | The Christmas Chronicles 2

Bij Netflix lijkt het een traditie te worden om grote acteurs/actrices te strikken voor een kerstfilm. Dat gebeurde bij de vorige film. Aan het einde werd de kijker lekker gemaakt, door Mrs. Claus te laten zien. Daarom kon Goldie Hawn niet ontbreken in ‘The Christmas Chronicles 2’. Hoe de makers het verhaal hebben uitgebreid? Je leest het in de recensie.

“Het is alweer twee jaar geleden dat zus en broer Kate en Teddy Pierce hebben geholpen om alle kerstcadeaus te bezorgen en sindsdien is er veel veranderd. Kate is nu een cynische tiener die met tegenzin Kerstmis viert in Cancun, Mexico, met de nieuwe vriend van haar moeder en zijn zoon Jack. Omdat ze niet bij haar nieuwe familie wil horen, loopt Kate weg. Maar als de mysterieuze, magische onruststoker Belsnickel dreigt de Noordpool en dus Kerstmis voorgoed te verwoesten, gaan Kate en Jack onverwacht mee op een nieuw avontuur met de Kerstman.”

Voor de kijker is het alweer een tijd geleden dat het eerste deel uitkwam. Waardoor de makers er voor hebben gekozen, om de film in het kort samen te vatten. Wat ik heel erg fijn vindt, want niet alles zit nog heel goed in mijn geheugen. Er zijn een aantal momenten in de film, waarop er een referentie of gehint wordt op de vorige film. Wat voor de mensen die het eerste deel niet hebben gezien, heel fijn is. Zo mis je geen grap of andere ontwikkeling in ‘The Christmas Chronicles 2’.

Aan het begin van de film, was ik bang dat wij als kijker op een tropische locatie zou blijven. Dat gebeurd gelukkig niet, en komt de noordpool al snel in zicht. Dankzij de introductie van nieuwe familieleden, en de uitleg van de huidige situatie. Had ik als kijker moeite om in de film te komen. Normaal gesproken moet dat juist helpen om mee te leven.

Heeft Chris Columbus een verwijzing naar een kerst klassieker in The Christmas Chronicles 2 verwerkt?

Source: JOSEPH LEDERER & NETFLIX | The Christmas Chronicles 2

Alleen duurde het heel erg lang voordat het verhaal bij mij klikte en in in de film zat. Dat lag puur aan het verhaal. De acteurs laten allemaal het beste van hun kunnen zien. Er kwam de te veel naar de kijker toe. Zoals de elf die meer wilde, de nieuwe relatie van moeder en het gemis van vader. Dat laatste is niet nieuw, want in het eerste deel stond dat ook centraal.

In ‘The Christmas Chronicles 2’ heeft Chris Columbus er voor gekozen om terug te gaan in de tijd. De wens van Kate om haar vader te zien is groot. De kerstman kiest er ‘onbewust’ voor om naar 1990 te gaan. Als de naam van de regisseur voorbij komt, moet ik aan de klassieker ‘Home Alone’ denken. Gelukkig was de herkenbare humor van Columbus in de film terug te vinden.

Waardoor ik het jaar al snel als een referentie of verwijzing naar de bekende kerstfilm zag. Misschien heb ik dat mis, maar wilde het toch melden. De manier waarop het bezoek aan het vliegveld en de relatie in beeld wordt gebracht, is heel mooi. De kijker ziet het van verre aankomen, het wordt op een subtiele manier uitgevouwen in de film.

Een groot aandeel, aan het niet klikken van het verhaal, is toch de ‘slechterik’ van de film. Acteur Julian Dennison speelt een elf dat meer wilt laten zien, omdat hij niet de erkenning krijgt van onder andere de kerstman. De manier waarop het karakter neer wordt gezet, komt bij mij over als irritant. Bepaalde elementen voelde voor mij te ver gezocht. Daarnaast was Dennison in andere films een karakter dat niet heel sympathiek overkwam.

Er zijn in het tweede deel genoeg plus- en minpunten

Het eerste deel had ook zijn plussen en minnen. Bij de minnen hoorde toen de CGI/Animatie. Dat is bij ‘The Christmas Chronicles 2’ niet anders. Het lijkt er wederom op, dat de makers niet genoeg geld of tijd hadden. Dat zijn de momenten dat Dennison als elf is te zien, de grote kat en dat de kerstman op de slee zit. Deze momenten haalde mij uit de film.

Iets anders dat mij tijdens het kijken is opgevallen. Is dat de film een ruimte tijd geleden is opgenomen. De jonge acteur Jahzir Bruno is te zien in de recente ‘The Witches‘. In de Warner Bros film is hij een stuk ouders, waardoor de Netflix kerstfilm toch een tijd op de plank heeft geleden.

Met de introductie van de acteurs Jahzir Bruno en Tyrese Gibson wordt er meer diversiteit aan het nieuwe deel toegevoegd. Vandaag de dag kan een film niet zonder. Waarmee er een goede stap in diversiteit is gezet. Dankzij het verhaal kon het karakter van Bruno naar voren worden geschoven en is er voor meer kijkers een herkenbaar karakter te zien. Zeker na de release van ‘Jingle Jangle’ was het de hoogste tijd voor meer diversiteit.

The Christmas Chronicles 2 Review
Chris Columbus en de cast zijn terug voor 'The Christmas Chronicles 2'. Er zijn een aantal punten op een goede manier verbeterd. Toch blijven er een aantal punten liggen, die een stuk beter hadden gekund. Gelukkig blijft het een kerst film waar je met het hele gezin van kan genieten. Vol grappen, emotionele momenten en een echte kerst boodschap.
6.5
6
4.5