Weet Netflix met The Christmas Chronicles een nieuwe klassieker voor de feestdagen te lanceren?
Bron: Netflix & Michael Gibson | The Christmas Chronicles

The Christmas Chronicles Review

Bron: IMDB & Netflix | The Christmas Chronicles

Wanneer je Chris Columbus zegt moet er als kerst liefhebber een lampje gaan branden. Want hij wist in zijn lange film carrière een aantal klassiekers te maken. Niet alleen voor de kerst zoals ‘Home Alone’ en ‘Home Alone 2. Maar ook de familie film waar Robin Williams in uitblonk ‘Mrs. Doubtfire‘. De verwachtingen lagen hoog en zeker als het om een bepaalde kerstsfeer gaat. Hoe ver gaan de makers van ‘The Christmas Chronicles’ er mee?

Voordat ik daar over wil beginnen, een kleine uitleg over ‘The Christmas Chronicles’. Het draait om broer en zus. Tussen de kerst van 2017 en 2018 moesten zij afscheid nemen van hun vader. Teddy en Kate Pierce gaan daar op een andere manier mee om, maar wanneer het kerstavond is, moeten zij samen blijven. Kate wilt een poging wagen om de kerstman vast te leggen op beeld. Ook al geloofd Teddy niet dat het gaat lukken. Helpt hij haar met de voorbereidingen.

Wanneer de kerstman is gearriveerd, sluipen zij naar buiten en springen in de slee. Waardoor de nacht van de kerstman een onverwachte wending neemt. Dankzij de wending loopt de kerst in gevaar. Weten Kate, Teddy en de kerstman er voor te zorgen om de kerst te redden voordat het te laat is?

Het draait bij een film als ‘The Christmas Chronicles’ om de kerstsfeer. Een film als deze moet er voor zorgen dat je een warm gevoel krijgt, en zin krijgt in de feestdagen. De makers zijn daar zeker in geslaagd. Toch wisten zij mij niet vanaf het aller eerste moment in te pakken. Want je krijgt een flashback naar de verschillende kerst vieringen van het gezin.

De emotionele scenes in The Christmas Chronicles wisten mij niet te raken

Waarin je wordt duidelijk gemaakt dat de vader van het gezin er niet meer is. Daar komt bij dat het moment waarin Kate, Teddy en de kerstman in de lucht zijn pas het romantische gevoel wisten over te brengen. De eerste scenes waren te realistisch. Terwijl de kerst een magische tijd van het jaar moet zijn.

Toch maakte de makers dat al snel goed door een aantal magische momenten in ‘The Christmas Chronicles’ in te bouwen. Want je krijgt te zien hoe de kerstman te werk gaat. Niet alleen zijn slee wordt grondig onder handen genomen. Ook de elfen en de manier waarop de pakjes wordt gebracht wordt getoond. Voor mij voelde het als een kijkje achter de schermen. Waardoor de magie wel bleef, maar wel meer duidelijk werd.

Als je naar klassieke kerst films kijkt, wordt er over het algemeen een lieve en warme kerstman neergezet. Toch is er in ‘The Christmas Chronicles’ voor gekozen om dat niet te doen. Je krijgt een kerstman in de vorm van Kurt Russell. Hij is precies de kerstman die bij deze tijdsgeest past. Van de muzikale ondersteuning van hem tot en met de grappen die worden gemaakt. Er werd een brutale versie van de kerstman neer gezet, dat kon ik heel erg waarderen.

Met het casten van Darby Camp en Judah Lewis als broer en zus, had ik veel moeite. Zeker de emotionele scenes die je in de film moet trekken. En als het even kan een traantje laten weg pinken, daar sloegen zij de plank volledig mis. Dat hun vader was overleden, werd voor mij een irritatie blok. Want het bleef steeds terug komen. Op momenten dat het niet noodzakelijk was.

De ervaring van Clay Kaytis kwam goed van pas in The Christmas Chronicles

Dan de regisseur Clay Kaytis. Hij wist zijn kennis van de afgelopen jaren perfect toe te passen. De ervaring die hij op deed bij verschillende Disney animatie films en ‘Angry Birds’, zie je goed terug in de animatie van ‘The Christmas Chronicles’. Bij een aantal scenes was het zo realistisch dat het bijna echt leek. Zoals de rendieren van de kerstman.

De hoeveelheid schattigheid en brutaliteit dat bij de elfen was de zien was perfect. Natuurlijk was dat niet als realiteit gemaakt, toch waren zij overtuigend als elfen van de kerstman. Een laatste cameo dat ik echt geweldig vond, was die van Goldie Hawn. In het echte leven de vrouw van Kurt Russell. In de film was zij Mrs. Claus. Er werd in de film een aantal keer over haar gesproken, waardoor zij absoluut in beeld moest komen.

Je krijgt met ‘The Christmas Chronicles’ een moderne versie van een kerst klassieker. Misschien kan het de films als ‘Home Alone’ niet evenaren. Toch is de typische Netflix film de moeite waard om te gaan kijken. Zeker als je er op tijd bij wilt zijn voordat de feestdagen beginnen. Mocht het goed worden bekeken zijn er genoeg mogelijkheden voor Netflix om met een vervolg te komen.

Is Christina Aguilera klaar voor haar comeback?