Regisseuse Lulu Wang laat de wereld met The Farewell een persoonlijk verhaal zien
Bron: The Searchers & Filmdepot | The Farewell

The Farewell Review

8.2

Als het om families gaat, kan je van alle families op de wereld wel een film maken. Want er zijn in alle families verhalen die zo naar het grote doek kunnen worden vertaald. Dat heeft regisseuse Lulu Wang ook gedacht, toen zij haar eerste film ‘Posthumous’ aan het editen was. Want het verhaal van ‘The Farewell’ komt bij haar eigen familie vandaan. In deze recensie zal ik mijn mening over de film met jou delen. Mocht je zelf je gedachten en mening willen delen? Dat kan onderaan de recensie, waar je de verschillende elementen van een cijfer en commentaar kan voorzien.

Wanneer de familie van Billi erachter komt dat hun geliefde grootmoeder terminale longkanker heeft, besluiten ze om haar niet in te lichten. In plaats daarvan plannen ze een geïmproviseerde bruiloft in hun moederland China. Als Billi, tegen haar principes in, toch besluit om te gaan komt ze in aanraking met het leven dat ze als 6-jarige gedwongen moest opgeven, haar sterkzinnige grootmoeder en de kracht van onuitgesproken liefde.

Zoals ik boven aan de recensie van ‘The Farewell’, al begon over de regisseuse Lulu Wang. Wil ik duidelijk maken dat Nai Nai uit de film, is gebaseerd haar eigen oma. Waardoor het verhaal een extra lading krijgt. Wat duidelijk werd in de loop van de film, was dat Lulu Wang een duidelijk beeld wilt neerzetten naar de kijkers van de film. Je stapt namelijk, samen met Billi, in de bijzondere Chinese wereld van haar familie.

De clash tussen de oosterse en westerse culturen is voelbaar in de gehele film

Wij als westerse cultuur hebben een mening over hoe bepaalde dingen moeten gebeuren. Terwijl de oosterse cultuur daar andere gebruiken voor heeft. Zoals het dragen van de pijn van een belangrijk familielid. De grote verschillen werden groots in beeld gebracht. Van het hysterisch afscheid nemen tijdens een begrafenis tot en met de eisen voor een bruiloft. Daarnaast kwam de worsteling van Billi en clash tussen de verschillende culturen goed in beeld.

Je leeft met haar mee en hoopt dat zij haar bezoek aan de familie zonder al te veel pijn kan doorkomen. Gelukkig heeft Lulu Wang er oor gekozen om niet alleen de serieuze en heftige momenten in beeld te brengen. Want de band tussen oma en kleindochter wordt net zo mooi in beeld gebracht. Waardoor ik kon bij komen en met de karakters mee kon lachen.

Awkwafina en Zhao Shuzhen weten de kijker te overtuigen van de chemie en band tussen de karakters. Waardoor ik het meerdere keren het met Nai Nai had te doen. Zij ondergaat verschillende onderzoeken en weet niet wat er boven haar hoofd hangt. Gelukkig werd er aan het eind van de film getoond, dat Nai Nai zes jaar naar het constateren van kanker nog steeds haar oefeningen staat te doen.

De cast van The Farewell laten het verhaal nog beter tot zijn recht komen

Daar komt bij dat de momenten waarop de familie samen in één ruimte zit ook heel overtuigend kunnen zijn. Je voelt dat er een onderwerp niet mag worden besproken, omdat Nai Nai veel verdriet kan krijgen. De ongemakkelijke situaties voelen voor de kijker ook zo aan. Alsof je mee wilt praten en het gesprek open wilt gooien. Na de één op één momenten van Billi en de familieleden, wisten mij van de reden achter de leugen te overtuigen.

Naast de clash tussen de verschillende culturen, was ook duidelijk dat er tussen de verschillende generaties wat speelde. De kijk op het leven, de prioriteiten en doelen die moeten worden behaald. Waardoor de leugen voor de jongste generatie het moeilijkst was om te verbloemen. Je kon op de gezichten aflezen dat er wat speelde.

Ik kan je aanraden om ‘The Farewell’ te gaan kijken als je er zin in hebt. Mocht je een luchtige film willen kijken, sla deze film over. Er zit een duidelijke boodschap en gedachten achter de film. Waardoor het geheel goed in elkaar zit. Vooral de grote verschillen tussen de generaties en culturen zijn (soms) ongemakkelijk maar fascinerend om naar te kijken.

The Farewell Review
De verschillende culturen en generaties komen samen in de film The Farewell. Waarin regisseuse Lulu Wang haar persoonlijke verhaal in kwijt kan. Met emotionele, ongemakkelijk en grappige momenten.. Waar tussendoor de leugen van de familie glipt.
8
8.2
8