Olivia Colman laat met The Favourite een koninklijk voorproefje zien
Bron: 20th Century Fox & Filmdepot | The Favourite

The Favourite Review

Er waren een aantal redenen waarom ‘The Favourite‘ hoog op mijn nog te kijken lijst stond. Eindelijk kan ik de film van de lijst afhalen, want ik heb de film gezien. De redenen waarom de film hoog op de lijst stond waren: Olivia Colman, Olivia Colman en Emma Stone. Ja, ik heb Olivia Colman twee keer in één zin neergezet.

Want voor Olivia Colman is 2019 een groot jaar. Zij is te zien in het derde seizoen van ‘The Crown’. Wat een mega grote serie is geworden van Netflix. Waarmee zij het stokje van Claire Foy overneemt. Ik wilde met ‘The Favourite’ zien hoe zij een koninklijke rol op zich zou nemen. Dat heeft hij meer dan waar gemaakt, want het is niet voor niets dat de Oscar nominaties om de oren vliegen.

‘The Favourite’ heeft maar liefst tien nominaties, waar er waarschijnlijk een hele hoop worden verzilverd. Het gaat om de categorieën: Beste Film, Beste Regie (Yorgos Lanthimos), Beste Actrice (Olivia Colman), Beste Vrouwelijke Bijrol (Emma Stone en Rachel Weisz), Beste Cinematografie, Beste Originele Scenario, Beste Montage, Beste Kostuumdesign en Beste Productiedesign. Dat is pas het begin van alle nominaties als het om bekende filmprijzen gaat.

Laat ik je eerst meenemen naar het verhaal dat met ‘The Favourite’ wordt verteld: Het begin van de 18e eeuw, Engeland is in oorlog met Frankrijk. Desondanks beleven eendenraces en het eten van ananas hun hoogtijdagen. De broze koningin Anne zit op de troon. Haar goede vriendin Lady Sarah regeert in haar plaats over het land. En draagt tegelijkertijd zorg voor Anne’s slechte gezondheid en haar woede-uitbarstingen.

Alle elementen komen samen dankzij de cast van The Favourite

Als de nieuwe dienares Abigail arriveert, raakt Sarah onder de indruk van haar charme. Wanneer Sarah, Abigail onder haar vleugels neemt, ziet Abigail een kans om weer terug te keren in de aristocratische kringen. Als oorlogspolitiek Sarah compleet in beslag neemt, ontfermt Abigail zich over de koningin. Hun ontluikende vriendschap geeft haar de mogelijkheid om haar ambities waar te maken, en daar laat ze geen vrouw, man, politiek of konijn tussenkomen.

Nu moet ik mij eigenlijk gaan schamen, maar ik heb Olivia Colman in het vizier sinds haar rol in Broadchurch. Waarin zij een geweldige rol neerzette. In ‘The Favourite’ is het niet anders, haar vertolking van Anne is geweldig. Alle elementen dat een rol geweldig kan maken zitten er in verweven.

De drama, van de broze gezondheid, dat iedere keer om de hoek komt kijken. Daar bovenop komt de verboden liefde en de geheimen daarom heen. Een actrice als Olivia Colman weet dit op te pakken en dit samen te voegen en perfect te acteren. Dit had zij niet kunnen doen zonder het nodige tegen geluid. Dit krijgt zij van Rachel Weisz en Emma Stone. Beide dames vechten in de film on de aandacht van Anne.

Het is een geweldig gevecht om te zien, en om het beste resultaat te bereiken gaan zij tot het gaatje. Daarbij speelt de humor ook een hele grote rol. Zonder dit alles wat dit één groot katten gevecht geworden. Nu komen de seksueel getinte scenes als geroepen en laten mij keihard lachen. Want het komt als heel ongepast over, alsof je naar sketch zit te kijken. Alleen is het geheel op hoog niveau opgenomen.

Verschillende scenes worden in The Favourite op een creatieve manier in beeld gebracht

Regisseur Yorgos Lanthimos maakte een aantal jaar geleden de films ‘The Killing of a Sacred Deer’ en ‘The Lobster’. Met ‘The Favourite’ laat hij zien dat je verschillende lenzen kan gebruiken. Zodat je een mix van interessante en verschillende scenes krijgt te zien. Voor mij was het een verademing om te zien dat de regisseur verschillende mogelijkheden uitprobeerde. Dat heeft voor de juist resultaat gezorgd bij de film.

Er zijn verschillende elementen die perfect zijn en maken dat ‘The Favourite’ een film is dat je moet hebben gezien. Ook al is het een film voor de Oscars is gemaakt. Met andere woorden dat dit niet direct een mainstream film is. Toch heb ik genoten en raad ik jou aan om deze film ook te gaan kijken.

Dit komt in oktober 2019 op Picl