Bron: Universal Pictures & Filmdepot | The First Purge

The First Purge Review

The First Purge is de vierde film van de franchise en laat zien hoe het allemaal begon

Toen in 2013 de eerste film van de franchise werd gelanceerd, werd er op neer gekeken. Alsof de makers iets hadden uitgebracht dat pulp en smaakloos was. Voor vele was dat misschien zo, maar vandaag de dag kan je niet meer om de films heen. Met het vierde deel en prequel ‘The First Purge’ krijg je als vaste kijker antwoord op de vraag: Hoe is het zuiveren ooit begonnen?

Voor nu is dit de laatste film die van de franchise in de bioscoop te zien zal zijn. Want Universal is van plan om hierna naar het kleine scherm te gaan. De televisie serie gaat zich focussen op wat er 364 dagen voor en na het zuiveren gebeurd. Op politiek en persoonlijk vlak. Dat kan wel eens heel interessant gaan worden. Zeker als op een originele manier gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om te zuiveren.

Gerard McMurray is de regisseur van ‘The First Purge’. Hiervoor maakte hij als regisseur en producer ‘Burning Sands’, en produceerde hij ook ‘Fruitvale Station’. ‘Burning Sands’ was een Netflix film dat er mede voor zorgde dat hij voor Universal deze film mocht gaan maken. Scriptschrijver James DeMonaco is weer van de partij, hij heeft tot nu toe alle ‘Purge’ films geschreven. Waardoor je een goede continuïteit krijgt in de loop van de films. Ook zijn Jason Blum en Michael Bay betrokken bij de film.

Naast de democraten en republikeinen is er een derde partij opgestaan om Amerika te regeren. De New Founding Fathers of America wilt er voor gaan zorgen dat de Amerikaan weer gaat geloven in het eigen land. Dr. Updale heeft samen met de NFFA er voor gezorgd dat op het eiland Staten Island een experiment wordt gehouden. Als dat succesvol verloopt, dan wordt het zuiveren een landelijk evenement.
Het succes moet gegarandeerd worden en daar worden middelen bij gebruikt die niet helemaal eerlijk zijn.

De recensie van The First Purge

Jason Blum en het bedrijf waar hij voor werkt Blum House, lanceert de ene na de andere horror film. Met de ene keer een mega succes en de andere keer wat minder. Met ‘The First Purge’ laat Blum House samen met scriptschrijver James DeMonaco en regisseur Gerard McMurray zien dat er nog genoeg mogelijkheden zijn met de franchise.

Voor ‘The First Purge’ hebben zij een ander invalshoek weten vast te leggen, waarbij je als kijker te zien krijgt hoe het zuiveren ooit begon als een experiment. Waar je de mening van tegen- en voorstanders te zien en horen krijgt. De opbouw naar de eerste zuivering is dan ook goed geregeld en in beeld gebracht.

Met ‘The First Purge’ krijg je niet alleen antwoord hoe het evenement wordt geïntroduceerd, maar ook waar de traditie van de maskers vandaan komt. In iedere ‘Purge’ film wordt er veel creativiteit gebruikt om op een nieuwe en frisse manier variatie aan de maskers aan te brengen. Dat krijg je ook in de prequel de zien. Voor mij is dat iets wat bij de franchise past, en iedere keer geven de vermommingen mij de kriebels als ik naar de films kijk.

De start van ‘The First Purge’ is heel goed bedacht, alleen lijkt de spanning in het laatste deel van de film een beetje te vervagen. Je ziet heel snel aankomen hoe de ontknoping gaat verlopen. Visueel gezien is het wel heel goed, in iedere spannende scene wordt er op een goede manier gebruik gemaak van licht en schaduw.

The First Purge weet de film te verkopen, maar zit op de grens van de geloofwaardigheid

Voor mij waren twee momenten in ‘The First Purge’ dat ik niet kon geloven. De makers proberen de moderne techniek te gebruiken om het verhaal kloppend te krijgen. Alleen is hard te geloven dat het echt kan. Ik heb het over de contactlenzen die kunnen filmen en de beelden verzenden. Ook waren de drones die kunnen schieten hard te geloven. Het was niet logisch voor het verhaal, had de groep mannen op een andere manier dood laten gaan.

‘The First Purge’ is een hele goede afsluiter van de reeks films van de franchise. Je krijgt antwoorden op vragen die vanaf de eerste film in je hoofd zaten. De cirkel is rond, maar gaat nog verder bij een televisie serie. Ik ben benieuwd hoe de verhaallijnen interessant genoeg blijven om door te kunnen gaan. De film is zeker aan te raden om te gaan kijken. Zeker als je de rest van de franchise hebt gezien.

BewarenBewaren

Telefoon uitzoeken en de keuzes