The Invisible Man Review

Reader Rating1 Stem
9.2
8.5
Horror wat je niet direct kan zien

Een klassiek verhaal krijgt een moderne twist in de 2020 versie van The Invisible Man

Er was een tijd dat Universal Pictures een hoop geld in een mogelijke franchise pompte. De één na de andere film werd uitgebracht, en moest de start van iets groots zijn. Na ‘The Mummy‘ uit 2017, bleef het lang stil. Een aantal jaar later kwam Universal met het nieuws dat The Dark Universe officieel van de tafel was geveegd. Dan kan je een aantal dingen doen. Gelukkig kwam Leigh Whannell en maakte ‘The Inivisible Man’.

Een klassiek verhaal waar een flinke draai aan werd gegeven. Zodat het publiek niet het herkauwde verhaal voor de zoveelste keer zou zien. Al met al was ik heel benieuwd was Universal en Whannell hadden te bieden. Daarom staat de recensie van de horror film hieronder voor je klaar. Mocht jij de film nog niet hebben gezien? Ga de film eerst kijken, want in de recensie kunnen een aantal spoilers zitten.

Het verhaal van The Invisible Man

Als de gewelddadige ex van Cecilia Kass zelfmoord pleegt en haar een groot deel van zijn vermogen nalaat, vermoedt zij dat hij zijn dood in scène heeft gezet. Na enkele bizarre toevalligheden met dodelijke afloop, realiseert Cecilia zich dat de levens van haar vrienden en familie in gevaar zijn. Langzaam begint Cecilia door te draaien, terwijl zij wanhopig probeert te bewijzen dat zij achterna gezeten wordt door iemand die door niemand gezien kan worden.

De recensie van The Invisible Man

De recensie van The Invisible Man

Toen de trailer van de film werd gelanceerd, had ik totaal geen verwachtingen. Er werd een bepaald beeld gecreëerd, alsof ‘The Inivisible Man’ een goedkope en simpele horror film zou zijn. Nu werd mij al snel duidelijk dat de makers iets anders neer wilde zetten. Want regisseur, script schrijver Leigh Whannell heeft al zijn passie en kunde gebruikt voor de film. Met de film ‘Upgrade’ heeft hij dat al bewezen. Met een klein budget een top film neer te zetten. Je zag het budget er niet aan af.

Dat was ook het geval bij de moderne variant van ‘The Invisible Man’. Een film waar een stereotype witte hetero man achter zijn ex aan blijkt te gaan. Er zijn effecten, manier van filmen gebruikt waardoor de film rijk aanvoelt. Alsof Universal Pictures niet heeft bezuinigd om te film er zo goed uit te laten zien. Wat daar aan heeft bijgedragen zijn de verschillende locaties. Alleen al het huis, waar de film begint is prachtig en ziet er luxueus uit. Deze manieren lijken bij Whannell te horen. Alsof dit zijn handtekening is.

Omdat ik niet al te hoge verwachtingen had, begon ‘The Invisible Man’ gigantisch goed. De toon werd gezet, en dat beloofde veel goeds voor wat er nog ging komen. Je werd direct het verhaal in gezogen. De elementen die daar voor zorgde was vooral de muziek. Van een scene dat het stoten tegen een voerbak al een schrik reactie kon veroorzaken tot en met opzwepende en bijna snijdende muziek. Er is heel goed nagedacht om de kijker in de film te krijgen. En de spanning te creëren, dat bleef tot het eind van de film steengoed!

De makers laten de kijker nadenken tijdens het film kijken

Zelf zat ik vanaf het begin te wachten op de eerste schrik momenten. Wanneer zou de ex van Cecilia haar leven over hoop gaan gooien? Dat duurt toch langer dan verwacht, en als het eenmaal op gang is. Weten de makers er voor te zorgen dat je gaat nadenken. Want klopt het wel van Cecilia verteld? Dat gebeurd een hele lange tijd, en zelfs bij de aftiteling bleef ik met een vraagteken achter.

Want de twist aan het eind, zorgt niet direct voor de nodige antwoorden. Het gaat in ‘The Invisible Man’ om geloven/vertrouwen wat mensen tegen je zeggen. Terwijl je bent beschadigd door de persoon met wie je een relatie had. Nu ben ik lichtelijk bevooroordeeld, omdat ik dankzij ‘The Handmaid’s Tale‘ een Elisabeth Moss fan ben geworden. Moss laat in de film zien wat ze kan. Een andere rol dan dat ik haar tot nu toe in heb gezien. Wat voor mij heel leuk was om te zien. Niet dat je hetzelfde kunstje in verschillende films krijgt te zien.

Ik wilde Storm Reid niet vergeten. De jonge vrouw was twee jaar geleden te zien in de flop ‘A Wrinkle in Time‘. Ze had nu geen hele grote rol, maar de momenten dat zij in beeld kwam kon ik haar waarderen. De aanpak van ‘The Invisible Man’ is heel erg goed doordacht. Mocht Universal Pictures ideeën hebben om individuele films van onder andere ‘Dracula’ te maken? Dan is deze film een voorbeeld. Een frisse blik op een verhaal dat al meerdere keren op het grote doek te zien is geweest.

The Invisible Man Review
Wat regisseur Leigh Whannell zo goed heeft gedaan, is laten zien wat hij kan met een klein budget. Er is een sterke film neer gezet, waar de makers alles uit proberen te halen. Zowel voor als achter de camera. Waardoor je als kijker vanaf de eerste scene in de film wordt gezogen en er niet om heen kan.
8.5
8
8.5