Is de magie van The Lion King terug te vinden in de live action versie?

The Lion King Review

De animatie klassieker is nu te zien in een live action jasje

7
Live action remake vol nostalgie

De nostalgie trein van Disney blijft voorlopig nog rijden, want het weet een groot publiek te bereiken. Wat direct te merken is aan de grote opbrengsten van de bioscoopkaartjes en dergelijke. De volgende titel dat een live action versie heeft gekregen is ‘The Lion King’. Waarmee vele generaties terug gaan naar de jaren ’90. Hebben Disney en Jon Favreau het juiste pad gekozen? In de recensie laat ik mijn mening los over de remake.

Simba adoreert zijn vader, koning Mufasa, en neemt zijn eigen koninklijke voorbestemming nu al uiterst serieus. Maar niet iedereen in het koninkrijk is blij met de komst van de nieuwe welp. Mufasa’s broer Scar, die zelf de troon wil bemachtigen, heeft zijn eigen plannen. De strijd om Pride Rock wordt geteisterd door verraad, tragedie en drama, wat uiteindelijk resulteert in Simba’s verbanning. Met de hulp van een paar nieuwsgierige nieuwe vrienden leert Simba om op te groeien, en om uit te zoeken hoe hij datgene wat hem rechtmatig toekomt kan heroveren.

Voor mij was de jaren ’90 animatie film van ‘The Lion King’ bijna perfectie. Je kreeg een andere kijk op hoe dieren samen probeerde te leven. Daarbij de menselijke trekjes, waarbij de animatie voor de juiste balans wist te zorgen tussen de humor en dramatische scenes. Daar hebben Disney en Jon Favreau de plank volledig mis geslagen, ook al zijn de technieken er op vooruit gegaan.

Is The Lion King te realistisch gemaakt met de moderne technieken?

Tijdens de eerste helft, voor mij tot aan de pauze, beleefde ik ‘The Lion King’ op de automatische piloot. Wat voor mij al heel verkeerd overkomt. Dat kan zijn, omdat ik als kind de animatie versie te vaak heb gezien. Het verhaal is voor mij bekend, en iedere scene komt bekend voor. Toch is er weinig geprobeerd om de menselijke trekken terug te laten komen.

Wat ik juist één van de goede elementen van ‘The Jungle Book‘ vond. De makers hebben er voor gekozen om voor een super realistisch beeld te gaan. De dieren hebben alleen de dierlijke trekken, van het wassen tot en de manier van staan en lopen. Toch werd er een uitzondering gemaakt voor om de teksten op een goede manier op beeld te brengen. De monden bewogen wel, waardoor de connectie er niet was. Want de rest van het gezicht deed niet mee, er was totaal geen mimiek te zien.

Dit alles zorgde er namelijk voor dat bij mij de emoties niet binnen kwamen. Tijdens de bekende en meest beruchte scene, had ik totaal gaan emotie. Ik snapte het niet, en vond het heel vreemd. Diegene met wie ik in de bioscoopzaal zat het hetzelfde, waardoor ik zeker niet de enige was. De magie was uit de film getrokken en ik had zo moed al bijna opgegeven.

Er zijn een aantal veranderingen te horen en zien in de live action versie

Gelukkig werden Timon en Pumba na de pauze geïntroduceerd. Zij hadden humor en wisten leven in ‘The Lion King’ te brengen. Waardoor ik enigszins weer kon genieten van de live action film. De grappen waren perfect voor het gemixte publiek, zo werden jong en oud aangesproken. Billy Eichner en Seth Rogen hebben heel goed werk afgeleverd, en wat mij betreft ‘The Lion King’ lichtelijk gered.

In de jaren ’90 was Elton John intensief betrokken bij de film. Waardoor de nu iconische muziek tot stand kwam. In 2019 koos Disney voor Beyonce Knowles-Carter. Zij kon de stem van Nala gaan inspreken, alleen had zij de nodige eisen. Waarbij een muzikaal album en een nieuwe single noodzakelijk waren. Hartstikke leuk, maar ik merk dat het voor mij te veel van het goede is.

De single ‘Spirit’ kan ik waarderen, daar blijft het wel bij. Haar stem komt verder in ‘The Lion King’ goed naar voren, en geeft de leeuwin ook de nodige karakter. Alleen is zij beter te horen tijdens het duet ‘Can You Feel the Love Tonight’ met Donald Glover.

Moet jij The Lion King in de bioscoop gaan bekijken?

Ik wil niet alleen maar zeuren met ‘The Lion King’ recensie, want Jon Favreau heeft met de nieuwe technieken een prachtig beeld van Afrika weten te tonen. Het zal grotendeels CGI zijn, dat neemt niet weg dat de natuur en dieren er prachtig uitzagen. De kleine veranderingen zijn goed, omdat het een beter beeld geeft hoe de dieren bewegen.

Mocht jij de live action versie nog niet hebben gezien. Dan raad ik jou aan om naar een groot scherm te gaan. Zodat de moderne technieken en muziek goed uit de verf komen. Ga er niet heen om terug in de tijd te gaan. Dan kan je beter thuis blijven en de videoband van de animatie versie opzetten.

Het Verhaal7
Acteer werk6
Animatie9