Bron: Disney, IMDB | The Nightmare Before Christmas

The Nightmare Before Christmas Review

7.3
Animatie klassieker uit 1993

Weet de klassieker The Nightmare Before Christmas uit 1993 nog indruk te maken?

"Weet

Het is de tijd van het jaar dat klassieke horror films grijs worden gedraaid. In 1993 kwam de stop-motion animatie film ‘The Nightmare Before Christmas’ uit. Een film dat vandaag de dag door vele als een klassieker wordt gezien. Alleen had ik de film nog niet gezien, dat werd de hoogste tijd. En met een Disney Plus abonnement, was het makkelijk om de film op te zetten. In de recensie kom je erachter wat ik van de Halloween klassieker vind.

Jack Skellington, pompoenkoning van Halloween Town, is het zat om elk jaar hetzelfde te doen tijdens Halloween. Op een dag wandelt hij Christmas Town binnen, en is hij zo onder de indruk van het Kerstidee dat hij zijn duistere dorpsgenoten uit Halloween Town over weet te halen om Halloween af te schaffen en het Kerstfeest over te nemen van Sandy Claws.

Vele mensen denken dat de film door Tim Burton is geregisseerd. Dat is helaas niet het geval, ook al is zijn handtekening vanaf de eerste seconden in de film terug te vinden. Van de griezelige en liefdevolle sfeer tegelijk en stijl van animatie, zorgt ervoor dat je denkt dat de bekende regisseur en producent achter de film zit. Deze film werd wel geregisseerd door Henry Selick. Hij maakte hierna ook ‘James and the Giant Peach’ en ‘Coraline’.

Er zijn flink wat jaren voorbij gegaan sinds dat de film in 1993 uit kwam. Sinds die tijd heeft Disney er voor gezorgd dat zij aan de film hebben verdiend. Door de karakters in de pretparken terug te laten komen. De versie dat bij Disney Plus is te zien, is de remasterd versie. De animatie heeft een update gehad, waardoor het er gelikter uitziet. Waardoor de film ‘The Nightmare Before Christmas’ nog steeds mee kan komen. Het loopt allemaal vloeiend, ook al kan je zien dat het met de stop-motion techniek is gemaakt.

De stop-motion animatie film is geschikt voor bijna het hele gezin

Bron: GIPHY | The Nightmare Before Christmas

Omdat de sfeer zo goed is en de catchy muziek ook niet uit je hoofd gaat, is de film zeker een aanrader. De makers hadden eerst mogen waarschuwen dat de muziek in je hoofd gaat zitten. Zij hebben er voor gezorgd dat één liedje op verschillende manieren in de film terug kwam. Waardoor ik aan het eind werd opgescheept met ‘What’s This’.

Om terug te komen op de sfeer van ‘The Nightmare Before Christmas’, want het is een film dat voor het hele gezin is bedoeld. De makers hebben het voor elkaar gekregen om ieder gezinslid te kunnen vermaken. De jonge kinderen kunnen hier naar kijken, met de nodige ondersteuning. Terwijl het vermakelijk is voor de oudere generaties. De grote contrasten met de Halloween- en Christmas Town zijn enorm. De één wordt griezelig neergezet, terwijl het andere dorp heel schattig en warmte in beeld komt.

Nu heb ik zelf genoten van de film. Ook al duurde film maar liefst 76 minuten. ‘The Nightmare Before Christmas’ voelde voor mij aan als een film dat anderhalf uur duurde. Aan het begin wordt je in het verhaal gezogen, alleen is het laatste derde deel te langzaam. Waardoor het mij op een bepaald moment niet pakte, en er te veel werd gehamerd op wat Jack wilde.

The Nightmare Before Christmas wist te schuren maar ook een boodschap over te brengen

"<yoastmark

Ook schuurde de film heel erg tegen mijn gevoelens dat ik heb voor de kerst. Voor mij moet het gezellig zijn en zo ver mogelijk bij het griezelige vandaan blijven. Waardoor ik met dubbele gevoelens zat te kijken. Toen de film op de helft was, kon ik goed naar de film kijken, zonder dat het verhaal al te veel bleef schuren.

Natuurlijk kan ‘The Nightmare Before Christmas’ niet zonder een fatsoenlijke boodschap. Nu voelen Jack en Sally zich niet altijd thuis in Halloween Town. Ze willen meer zien dan het griezelige en ontdekken wat er in de andere dorpen gebeurd. Oftewel, het gras lijkt groener bij de buren.

Wat Jack ook probeert, de horror van Halloween blijft bij hem erin zitten. Uiteindelijk komt hij tot de conclusie dat je beter jezelf kan blijven, dan proberen iemand anders te willen zijn. Een boodschap dat vandaag de dag mee kan komen, want met de sociale media lijken velen elkaar te willen kopiëren. Want wat aanslaat en voor vele likes en volgers zorgt, moet worden gekopieerd. Mocht je op zoek zijn naar een vermakelijke film om te kijken rondom Halloween? Dan raad ik je aan om ‘The Nightmare Before Christmas’ zeker op te zetten. Zodat je stiekem ook een beetje in de kerstsfeer kan komen.

The Nightmare Before Christmas Review
De handtekening van Tim Burton is van begin tot eind terug te vinden in 'The Nightmare Before Christmas'. Met de catchy muziek, goede sfeer, en goede stop-motion animatie, weten de makers top kwaliteit neer te zetten. Alleen had er meer energie in het einde van het verhaal moeten worden gestoken.
6.5
9
7.5