Volgens 20th Century Fox kon The Predator een frisse wind gebruiken, en wel in de vorm van Shane Black
Bron: 20th Century Fox & Filmdepot | The Predator

The Predator Review

Na meer dan dertig jaar is Shane Black terug bij de franchise waar hij een kleine rol in had. Met ‘The Predator’ kan de filmmaker een nieuwe film aan zijn CV toevoegen. Een aantal bekende titels van Shane zijn oeuvre zijn ‘Kiss Kiss Bang Bang’, ‘The Nice Guys’ en ‘Iron Man 3’.

Je zou als kijk verwachten dat Shane Black weet met welke franchise hij heeft te maken. Hij zat tenslotte in het origineel dat de hele franchise startte. Maar niets is minder waar. Hij weet qua gevoel in het rijtje van ‘Alien VS Predator’ te komen. Maar het gevoel van het origineel wordt niet geëvenaard. Daar draaide het puur om de strijd tussen de mensen. Bij ‘The Predator’ wordt er van alles bij gehaald om het verhaal voor de kijker interessant te maken. Of om het over te laten komen als een film met meerdere lagen.

Daar slaat Shane Black volledig de plank mis, want naast regisseur is hij ook het scriptschrijver van ‘The Predator’. Hij heeft een aantal bekende elementen van het origineel gepakt en daar zijn eigen draai aan gegeven.

Om te beginnen bij de groep die je volgt. Hij heeft een aantal ex-soldaten los gelaten om het op te nemen tegen het buitenaardse wezen. Met de soort karakters die je zag in de ‘87 versie. Alleen heeft wordt het op beeld overgebracht als een groep losgeslagen mannen. Zij proberen in het wilde weg wat te doen, met de hulp van een aantal vuurwapens. Alleen zie je al snap dat het weinig effect heeft.

Actrice Olivia Munn is één van de enige positieve elementen van The Predator

Bij de mannen is een vrouwelijke dokter neer gezet. Zij lijkt geïnteresseerd te zijn in het buitenaardse wezen en doet er alles aan om onderzoek te kunnen doen. Wanneer er XL Predator in een lab verschijnt en haar ziet schuilen loopt hij verder. Daar komt bij dat zij een soort aantrekkingskracht heeft op alles wat buitenaards is. Alleen wordt dat niet in ‘The Predator’ uitgelegd hoe dat precies ziet.

Toch moet ik wel toegeven dat Olivia Munn goed werk aflevert. Zij is van de cast de enige die haar rol een geloofwaardige manier weet neer te zetten en over te brengen. Zij doet niet onder aan de heren, en blijft zichzelf gedurende de vechtscenes. Maar ook weet zij haar mannetje te staan in benauwde situaties.

Je moet van ‘The Predator’ niet verwachten dat het een entertainment- en intellectuele film tegelijk kan zijn. Dat zie je aan de humor dat erin is geschreven. Zelfs de eerste Predator maakt een grap in ‘The Predator’. Daar kon ik heel hard om lachen.

Wat hebben de makers van The Predator met de mogelijkheden gedaan?

Wat op een voor mij verkeerde manier uitpakte was de Tourette en Asperger (autisme). Het werd in ‘The Predator’ gebruikt om een manier gebruikt, alsof de makers er niet goed over na hadden gedacht. Of research deden voordat het script was geschreven. De rol van Jacob Tremblay was niet goed neer gezet. Het haalde mij uit de film.

Ik lijk nu op een blok negativiteit, maar wat 20th Century Fox en Shane Black vergeten is dat ‘The Predator’ veel beter had kunnen zijn. Had het simpel gehouden. Zonder dat de bekende Predator weer iets nieuws moest testen of uitvoeren. Zoals het zichzelf genetisch verbeteren. Het sloeg nergens op, zelfs hoe sommige Predator krachten werden gebruikt. De continuïteit met de vorige delen was er niet. Zoals het zicht van ‘The Predator’ tijdens het einde van de film. Zonder masker ziet hij niet in infrarood en zeker niet met een balk aan de zijkant.

Ook is de gemaakt voor 16 jaar en ouder. Als filmmaker ga je op een bepaalde manier te werk om daar alles uit te kunnen halen. Door bijvoorbeeld te kijken hoe mensen worden omgelegd. Wat in ‘The Predator’ met de ‘R rating’ is gedaan had het makkelijk voor 12 had en ouder kunnen zijn. Alleen omdat er iets te veel bloed en gevloek en sigaretten in zit, is het niet geschikt voor de jongere kijkers. Heel jammer want daarmee loop je een grote mogelijke doelgroep mis.

De creativiteit wordt vooral gebruikt om een mogelijk vervolg te promoten

Op een aantal plekken had het wat creatiever gekund. Terwijl sommige nieuwe elementen juist goed in beeld kwamen. Zoals de eerste scène waarbij het bloed over de Predator komt. Heel goed om hem op deze manier te laten zien. Daar komen de oven van de verschillende Predators bij. Ik wist niet dat die zo geel waren. Bij de vorige films heb ik nog nooit (zo vaak) de ogen gezien.

Het lijkt alsof deze film er moest komen om een vervolg aan te kondigen. Had van ‘The Predator’ een goede film gemaakt, zodat je kn uitleggen wanneer er een vervolg op komt. Nu wordt aan het einde van de film van alles geïntroduceerd om de kijker met een klein beetje enthousiasme de zaal te laten verlaten.

In deze heruitvinding van Shane Black’s Predator, verplaatst de jacht zich van de ruimte naar de straten van de buitenwijken. De gevaarlijkste jagers van het universum zijn nu nog sterker, slimmer en dodelijker dan ooit tevoren, doordat ze zichzelf genetisch hebben verbeterd met het DNA van andere soorten. Wanneer een klein jongetje per ongeluk hun terugkeer naar de aarde triggert, kunnen alleen een groep ex-soldaten en een ontevreden docent wetenschappen het einde van de mensheid voorkomen.

Movie Trailers
Movie Trailers: Breaking In, Teen Titans Go! To The Movies en The Vanishing Of Sidney Hall